banner
שרת התחבורה, מירי רגב // צילום: דוברות משרד התחבורה
שרת התחבורה, מירי רגב // צילום: דוברות משרד התחבורה

סוכם תקציב התחבורה: יותר ליהודה ושומרון, פחות לחידוש שכונות, המטרו בפנים והפריפריה נשארת בחוץ

4.5 מיליארד שקל בלבד לפיתוח תחבורה בשכונות חדשות בכל הארץ, בעוד אזור יהודה ושומרון לבדו תוקצב בתשתיות בהיקף של כ-3.4 מיליארד שקל – כך חולק תקציב משרד התחבורה

הגיעו להסכמות: על פי סיכום תקציבי בין משרדי התחבורה והאוצר, יעמוד תקציב משרד התחבורה לשנתיים הקרובות (2023-2024) על יותר מ-20 מיליארד שקלים. בנוסף יוקצו כ-30 מיליארד שקלים נוספים לתוכנית החומש הגדולה ביותר בישראל, לחמש השנים הקרובות. 

בחינת ההסכם מגלה כי למרות הצהרותיה, תקציב ניכר של המשרד מיועד לקידום המטרו, ואילו הנחת מסילת רכבת מקריית שמונה לאילת ("המסילה המזרחית"), תוכנית שהסתמכה על קווי המטרו ועלותה הכוללת מוערכת בכ- 60 מיליארד שקל, תאלץ להסתפק ב-200 מיליון שקל עבור פעולות תכנון. במשרדה של רגב, אומרים כי: "חלקה הראשון של המסילה, מחדרה ועד לוד, ייפתח כבר בעוד כשנתיים. התוכנית כוללת הוספת מסילה חמישית ושישית באיילון, קו רכבת לקריית שמונה וקו רכבת לאילת". 

פיתוח תשתיות בישראל בהיקף של כ -26 מיליארד שקל
26.1 מיליארד שקלים הוקצו לתוכנית האסטרטגית לדרכים, מהם 15.4 מיליארד לביצוע מחלפים וכבישים חדשים, שדרוג והרחבת כבישים קיימים, הוספת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) ונתיבים לרכב רב-תפוסה (נר"תים). 

כ-8 מיליארד שקלים הוקצו לאחזקת כבישים באמצעות חברת נתיבי ישראל, והם כוללים הכנת תוכנית אסטרטגית לאחזקת כבישים, תוך מענה לגידול הצפוי בהיקף הכבישים הארצי.

4.5 מיליארד שקלים הוקצו לטובת פרויקטים תומכי דיור, המיועדים למתן פתרון תחבורתי הולם לשכונות חדשות, שיאפשרו להקים פרויקטים של בנייה צפופה המאכלסים אלפי תושבים. בנוסף, כמיליארד שקלים הוקצו לתוכנית האסטרטגית לכבישים עירוניים ביישובי מיעוטים, אשר סבלו מהזנחה רבת שנים.

715 מיליון שקלים הוקצו לקידום זמינות, תכנון והפקעות לצורך הארכת כביש 6 צפון ממחלף סומך ועד בית העמק, כולל מחלפים. העלות הכוללת של הפרויקט היא 3 מיליארד שקלים, והיתרה תמומן על ידי הזכיין במתכונת דומה למקטעים קודמים בכביש. 

בנוסף, 450 מיליון שקלים הוקצו לסל פתרונות לטיפול נקודתי באזורי גודש על סמך מיפוי מפורט של המשרד, להפחתת עומסים ומניעת היווצרות פקקי תנועה בשעות השיא.

השקעות ביהודה ושומרון
תקציב תוכנית החומש של המשרד לשנים 2023-2027 עומד על כ-30 מיליארד שקלים, עלייה של 150% לעומת תקציב התוכנית הקודמת שאושרה לפני חמש שנים.

ההסכם הנוכחי כולל השקעה של מיליארדי שקלים בתשתיות הדרכים ביהודה ושומרון, המוערכת בכ 3.4 מיליארד שקל, מתוך כ- 13.6 מיליארד שקל שיוקצו לכבישים ברחבי הארץ, בהם הארכת כביש 6 צפון (כ-700 מיליון שקל), שיפורי בטיחות, הרחבת כבישים, הקמת מחלפים ועוד. התוספת התקציבית לתחבורה הציבורית עומדת על היקף של 1.7 מיליארד שקלים. 

תקציב הופנה גם להשקעות בפיתוח בטכנולוגיות לשיפור השירות ובחינה של טכנולוגיות תחבורה מתקדמות (השאטל הימי, רכבת על גלגלים ופרויקט "נתיבים מתחלפים") – שכרגע נשארות על הנייר בלבד. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לאחר דיונים אינטנסיביים שבהם נאבקתי על כל שקל לטובת פיתוח תשתיות התחבורה והתחבורה הציבורית. כל הפרויקטים הקיימים יימשכו במלוא התנופה, ואליהם יצטרפו יוזמות פורצות דרך בתחום הרכבות, ובראשן פרויקט המסילה המזרחית, מערכות הסעת המונים בכל רחבי הארץ, השקעה חסרת תקדים בפיתוח התחבורה הציבורית בדגש על הפריפריה וחיבורה למרכז, השקעות ביהודה ושומרון שנועדו לשפר את זרימת התנועה ואת הביטחון האישי של התושבים, ועוד תוכניות רבות שכולן מכוונות למטרה אחת: לחבר את ישראל". 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות