banner
דלית זילבר // צילום: ניב קנטור
דלית זילבר // צילום: ניב קנטור

הפצצה של זילבר: "לא נעמוד ביעדים, התוכניות נעצרו, הנדל"ן לפני מיתון"

בצד דרמטי פונה מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, למנכ"ל משרד האוצר, ובמסמך בן חמישה עמודים, היא מפרטת את כל התוכניות והפרויקטים שנעצרו עקב משבר הקורונה, ומכריזה: "המשבר עלול להביא לצמצום משמעותי של היצע הדיור, לפגיעה ביזמים ולהכניס למיתון את שוק הנדל"ן"

תמונה: דלית זילבר // צילום: ניב קנטור

זילבר שוברת שתיקה: אחרי חודש של שבו נעצרה כמעט לחלוטין עבודת ועדות התכנון, פונה היום דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון לשי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר ולפרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה, במסמך בן חמישה עמודים, בו היא מפרטת את כל התוכניות הארציות שנעצרו עקב מחסור בכוח אדם על רקע משבר הקורונה. "החל מיום 2020.03.22 הארגון פועל במתכונת מצומצמת של 30%  עובדים נדרשים", כותבת זילבר, "בנסיבות אלו לא נוכל לעמוד באתגרים המרכזיים העומדים בפנינו כגוף המכולל צמיחה במשק הישראלי, ותפגע עמידת מינהל התכנון ביעדים שנקבעו לו לפי תכנית עבודה מאושרת לשנת 2020".

זילבר מדווחת כי התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, אשר עתידה לייצר את מלאי הדיור, התעסוקה והתשתיות הנדרשות למדינת ישראל נעצרה לחלוטין. עוד היא מדווחת כי חלה פגיעה קשה בקידום תוכניות מתאר מפורטות למגורים, תעשייה, מבני חינוך, תעשייה ועוד. על פי הנתונים, בחודש המקביל בשנת 2019 (אמצע מרץ- אמצע אפריל) התקיימו במוסדות התכנון המחוזיים ובותמ"ל כ- 666 דיוניות על 650 תוכניות בעוד בחודש האחרון התקיימו 284 דיונים על 270 תוכניות בלבד. עוד בחודש המקביל, אושרו 229 תוכניות הכוללת 10,500 יח"ד, בעוד שהשנה אושרו 74 תוכניות הכוללות 1,800 יח"ד בלבד. 

באשר לפעילות הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור), מציינת זילבר, כי בשנת 2020 היו מיועדות להתאשר כ- 80,000 יח"ד ולאור המשבר, צפויות להתאשר כ- 40,000 יח"ד בלבד, המהוות כ- 50% מהיעד. בין התוכניות שנפגעו, מדובר בשדה דב – מתחם אשכול, לוד – צפון, הרצליה- מתחם צפוני, טמרה דרום, אום אל פאחם, מתחם התחדשות עירונית שפרבר בבית ים ומתחם התחדשות עירונית חדרה- גבעת אולגה. 

מדובר בפגיעה רחבת היקף, הנוגעת לכלל מחוזות המדינה. כך למשל, במחוז צפון לא יקודמו כ- 30 יוזמות לשדות פוטוולטאים, הופסק קידום תוכנית רכבת לקריית שמונה ורכבת מעפולה לג'נין, מט"שים ותוכניות ניקוז. במחוז חיפה נפגעה תוכנית התחדשות עירונית צבא קבע קריית ים, הכוללת תוספת של כ 1,200 יח"ד ותוכנית התחדשות עירונית סלע בית"ר בחדרה, הכוללת תוספת של כ- 3,000 יח"ד. עוד במחוז חיפה נפגעו תוכנית אלרנדה, שמורת טבע אלונים, שלוחה לנמל חיפה ואזור תעסוקה חדרה. במחוז ירושלים נפגעה תוכניות לאזורי תעסוקה בעיר בית שמש, המוסיפה כ- 1000 יח"ד חדשות בצור הדסה, וכן, תוכניות גדולות להתחדשות עירונית המוסיפות אלפי יחידות דיור בשכונות. במחוז דרום נפגע מתחם צפוני בשכונת בריכות המלח באילת, תכנית להרחבת פארק התעשייה נ.ע.מ, נתיבות, תוכניות למלונאות באילת והופסק טיפול בתוכנית פיתוח רשת החשמל המחוז קווי מתח גבוה ומתח עליון. 

במחוז תל אביב נפגעו תוכניות שדה דב תל אביב, הכוללת 16,000 יח"ד, תכנית חוף התכלת הרצליה, הכוללת 11,000 יח"ד, תכנית פי גלילות רמה"ש הכוללת 12,000 יח"ד ותוכנית הצל תע"ש השרון הכוללת 32,000 יח"ד. 

במחוז מרכז נפגעו תכנית לבית חולים אסף הרופא, תכנית לבית חולים קפלן, תכנית צפון גני תקווה הכוללת 2000 יח"ד, תכנית סרקין מזרח הכוללת 4500 יח"ד ותוכנית נחלת יהודה בראשון לציון הכוללת 4,500 יח"ד.

בנוסף לאלו, מציינת זילבר כי: " קידומן של כ-20 תוכניות מתאר ארציות וכ-20 תוכניות לתשתיות לאומיות הוקפא או נפגע משמעותית כתוצאה ממצב החירום. תוכניות אלו עוסקות בנושאים מגוונים ובהם תוכניות לדרכים ומסילות, תוכניות, לשדות תעופה, אנרגיה, פסולת, ים וחופים, קרקע ומוסדות לאומיים". בין היתר מדובר בתמ"א 42, תמ"א 49 ובתוכנית המטרו במטרופולין ת"א. עוד נפגע קידומן של כ-22 תוכניות מתאר מחוזיות, אשר הוקפאו או שקידומן נפגע משמעותית כתוצאה ממצב החירום, זאת מתוך 25 תוכניות מתאר מחוזיות המיועדות להתקדם ב- 2020 וכן, 26 תוכניות מתאר כוללניות לרשויות המקומיות ו- 22 תוכניות למועצות האזוריות. 

זילבר מתארת עוד, כיצד נעצרה עבודת לשכות התכנון המחוזיות, זאת מעבר לפגיעה בתוכניות מפורטות, לאחר שהופסק ליווי הוועדות המקומיות, ועדות הערר, הוקפא טיפול בתוכניות כוללניות, הוקפא הליך קליטת תוכניות חדשות, הופסקו ישיבות פרה רולינג, הופסקה חתימה על נוסחי פרסום ועוד ועוד. זילבר מפרטת עוד עשרות תוכניות שעקב זאת נפגע או נעצר לחלוטין קידומן על ידי ועדות המחוז. מעבר לכך, היא טוענת לפגיעה קשה בפעילות אגף רגולציה האמון על רישוי ופעילות ועדות מקומיות, על פגיעה בפעילות אגפי התמך של המינהל, לרבות פגיעה בתקציב, מתן שירות לוועדות ערר, הקפאת מכרזי מחשוב משמעותיים ועוד. 

"לאור העובדה כי משק הבנייה הוגדר כמגזר חיוני בתקנות למשק לשעת חירום של משרד האוצר, ולאור המשמעות הקריטית של עבודת מינהל התכנון להמשך תפקוד המשק כדי לצמצם ככל האפשר את ההאטה הצפויה במשק ולהבטיח המשכיותו, ישנה חשיבות רבה בהרחבת פעילותו של מינהל התכנון", מסכמת זילבר, "ללא הגדלת מצבת העובדים של מינהל התכנון, היקף העבודה יישאר מוגבל ועלול בסופו של יום, להביא לצמצום משמעותי של היצע הדיור, לפגיעה ביזמים ולהכניס למיתון את שוק הנדל"ן, אשר מוגדר לא אחת כ"קטר של המשק". על כן, אנו סבורים כי ישנה חשיבות גדולה בהגדלת היקף עבודת מינהל התכנון ככל האפשר ובהתאם להנחיות משרד הבריאות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות