banner
אתי לנגרמן שותפה מייסדת בחברת הבנקאות להשקעות מור לנגרמן // יחצ
אתי לנגרמן שותפה מייסדת בחברת הבנקאות להשקעות מור לנגרמן // יחצ

ההזדמנות כבר כאן: זה הזמן לגלות ערנות לעסקאות נדל"ן

שבועות של הקפאה עסקית לא יכולים שלא להוביל תהליכים כלכליים בסיסיים: לחץ תזרימי של חברות ממונפות יניע מימוש נכסים. לא מוקדם מידי להיות ערניים, למצוא את ההזדמנות שמעבר לפינה ולהתחיל לחשוב על אופן מימושה // דעה

תמונה: אתי לנגרמן // יחצ

מאת: אתי לנגרמן

"התזרים הוא המלך" – מדובר בביטוי שהיה נכון תמיד בקרב חברות נדל"ן ובכלל בעולם העסקי, אבל נכון שבעתיים ככל ש"היום שאחרי" משבר הקורונה מתקרב. 

לא משנה מה תהיה אסטרטגיית היציאה מהמשבר ואפילו לא משנה כמה זמן תיקח ההתאוששות, דבר אחד ברור: הזדמנויות תהינה! כמו בכל נקודת זמן ובמיוחד במהלך משברים פיננסיים, גם בצאת המשבר הנוכחי, לצד קשיים כלכליים אדירים ומאבקים פיננסיים חוצי מגזרים במשק, יהיה מי שישכיל למצוא את ההזדמנויות. 

וכדי לממש בהצלחה הזדמנויות ביציאה מהמשבר שלושה דברים צריכים לקרות: זיהוי, אומץ ויכולת פיננסית. 

ההזדמנויות לא חייבות להיות בניצול צרתם של אחרים. הזדמנויות בעולם של היום יכולות וצריכות להיות תוך יצירת סיטואציות של win-win לשני הצדדים. איך זה קורה? ובכן, אף אחד איננו נביא ואף משבר כלכלי שחוו גם הוותיקים שבנו לא דומה לנוכחי. ויחד עם זאת, שבועות של הקפאה עסקית לא יכולים שלא להוביל תהליכים כלכליים בסיסיים: לחץ תזרימי של חברות ממונפות יניע מימוש נכסים. 

המעניינים שביניהם עשויים להיות דווקא לא מתוך חברות הנדל"ן אלא מתוך מגזרי פעילות אחרים: תעשיה, מסחר, קמעונאות ואחרים – חברות שהנדל"ן אינו בפעילות השוטפת שלהן אלא משמש אותן כאכסניה או כמוצר השקעה. הראשונות עשויות לראות בעסקאות sell and lease back כדרך נוחה להזרים נזילות מיידית לחברה, והשניות במימוש נכסי ההשקעה. 

בנקודה בה אנו מצויים אחרי שנים של עליית ערך הנדל"ן, הרי שחברות שביצעו את רכישת הנדל"ן שלהן לפני שנים רבות, גם מימוש בשווי נמוך משווי השיא של ערב המשבר עשוי להשאיר רווח יחסית לעלות הרכישה למוכרת ומצב של כדאיות לשני הצדדים. 

להפוך את תחושת הבטן לתוכנית עסקית

הזדמנויות נוספות טמונות בעסקאות מיזוגים. עולם שיתופי הפעולה צבר תנופה עוד לפני המשבר, ואם נחליט לאמץ את הראייה החברתית של המשבר, הרי שהמודל של עזרה הדדית בהמרה לאינטרסים כלכליים משותפים יכול וצריך להגיע למפתנן של החברות הקטנות והבינוניות ולהביא למיזוגים שייעלו הליכים, יצמצמו מטות, ובעיקר יבנו גופים חזקים מספיק להיות ברי מינוף. 

כולנו ישראלים, כולנו חכמים, רובנו אמרנו בשלב כלשהו "אמרתי לך לפני עשר שנים לקנות את הבניין הזה".. אבל בסוף רובנו אמרנו והמשכנו הלאה. היזמים שבינינו הם אלו שחקרו, ניתחו, למדו את הסביבה הכלכלית, העמיקו בסביבה הגאוגרפית, הבינו את התהליכים הסוציולוגיים והפכו את תחושת הבטן לתוכנית עסקית למימוש הפוטנציאל. 

האומץ לממש את ההזדמנויות כרוך באופן טבעי גם ביכולת הפיננסית. חברות ואנשי עסקים שהשכילו, או ששפר עליהם מזלם, לצבור עודפי נזילות משמעותיים ערב המשבר הם "החשודים המיידיים" בתקופות כאלו. אבל לא רק. נכון שכמות הכסף בשווקים נחתכה בהיקפים אדירים, הבנקים והגופים המוסדיים מרוכזים כרגע בניהול סיכונים וחישוב מסלול מחדש והבורסות נסגרו לגיוסי הון או חוב. ועדיין, לעסקה נכונה, גם בימים מאתגרים, ניתן לבנות פתרון מתאים. 

בשלב זה, כשכל הכוחות מופנים להשתלטות על נגיף הקורונה ולמאבק על מיזעור נזקים כלכליים, מוקדם כמובן לצאת לפעולה, אבל לא מוקדם להיות ערניים, לחקור ולחפש ולמצוא את ההזדמנות שמעבר לפינה ולהתחיל לחשוב על אופן מימושה. 

  • כותבת המאמר, אתי לנגרמן, הנה שותפה מייסדת בחברת הבנקאות להשקעות מור-לנגרמן, המלווה בין היתר יזמי נדל"ן ומספקת להם פתרונות מימון

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות