banner
ירוחם // צילום: אשר אזולאי
ירוחם // צילום: אשר אזולאי

מהפך בירוחם: תחובר ללב המדינה ותגדל פי 5

שנתיים וחצי לאחר שהוגשה, תכנית מתאר חדשה לירוחם עולה לדיון ראשון עם תוספת של כ-10,000 יח"ד, הקמת קיבוץ עירוני וחיבורה למרכז הארץ

זיו גולדפישר 20.03.2023

53,000 תושבים, הקמת שכונות מגורים חדשות, ופיתוח אזורי תעסוקה בהיקף של מאות אלפי מ"ר: תכנית המתאר למועצה המקומית ירוחם עולה לדיון ראשון בוועדה המחוזית דרום בעוד כשבועיים – שנתיים וחצי לאחר שהוגשה לוועדה. על פי התכנית, היישוב שמונה כיום כ-11 אלף תושבים, יגדל פי 5, יחובר למרכז הארץ באמצעות תחנת רכבת ויהפוך לאטרקציה תיירותית.

בדברי ההסבר לתכנית נכתב כי לאחר שנים של צמיחה איטית והגירה שלילית מהיישוב, ירוחם נמצאת בשנים האחרונות במגמת עליה בהתחלות הבניה. "מגמה זו מהווה איתות חיובי, המעיד על ירוחם כמקום מגורים אטרקטיבי לדורות הבאים של תושבי היישוב, וכן למגוון תושבים חדשים", נכתב.

כל מה שחובה לדעת על המתחמים
התכנית מחלקת את היישוב למספר מתחם. מתחם מספר 1 הוא מרכז היישוב הוותיק, הכולל את רחוב בורנשטיין משני עבריו. מרכז היישוב צפוי להתחבר לתחנת הרכבת שתיבנה במזרח היישוב. על פי התכנית, במתחם 1 יהיו 4,600 תושבים – תוספת של 2,800 תושבים למצב המאושר (תוספת של 775 יח"ד, ובסך הכל, 1,270 יח"ד במתחם), והוא יכלול את השימושים המתאימים למרכז העסקים הראשי. 

מתחם 2 (צפון בורנשטיין) כולל את השכונות האשל, נאות הדר ואלי כהן. על פי התכנית, מספר התושבים במתחם יגדל ב-4,500 ויעמוד על 8,640 תושבים (תוספת של 1,260 יח"ד, ובסך הכל מספר יח"ד מוצע במתחם – 2,400). 

מתחם 3 הוא המתחם הדרומי הוותיק, הכולל את שכונת השקד ואת השכונות נוף המדבר, נווה צוף וצהלה. המתחם כולל שטחים חדשים לבינוי לאורך הגדה הצפונית של נחל דורבנים, וציפוף של יחידות דיור באמצעים שונים. גבול המתחם הוא נחל דורבנים, המוצע כפארק בעל דופן בנויה. על פי התכנית, מספר התושבים במתחם יגדל ב-1,980 ויעמוד על 7,560 נפש (סך הכל, 1,550 יח"ד, תוספת של 550 יח"ד למצב המאושר).

מתחם 4 הוא הצפון החדש – האירוסים, הגבעה וסביבות ההר הלבן. מתחם זה מהווה את הכניסה המערבית ליישוב וכולל הן אזורי מגורים נרחבים והן את אזור התעסוקה המערבי. מרקם המגורים במתחם כולל את שכונת נווה העמק ושכונות המגורים החדשות המקודמות בירוחם: שכונת האירוסים הכוללת שילוב של צמודי קרקע ובניה רוויה, ושכונת הגבעה המיועדת לצמודי קרקע, מבנים מדורגים ושילוב של מגורים לכפר סטודנטים וקיבוץ עירוני. על פי התכנית, האוכלוסיה במתחם תגדל ב-6,500 נפש ותעמוד על 8,650. מספר יחידות הדיור יגדל ב-1,800 ויעמוד על 2,400 יח"ד. 

מתחם 5, בדרום היישוב, כולל תכניות המשלבות מגורים בצפיפות בינונית-נמוכה וחדרי אירוח לטובת פיתוח תעשיית התיירות ביישוב. על פי התכנית, ייבנו במתחם שכונות חדשות בהיקף של 9,540 נפש (2,650 יח"ד). שכונה חדשה נוספת צפויה להיבנות במתחם 6 – "שכונת מגורים חדשה דרום-מזרח". המתחם נמצא בין נחל שועלים לנחל דורבנים וכולל שכונת מגורים בצפיפות בינונית, המיועדת להשלים את טבעת השכונות הסובבות את מרקם העיר הוותיק, ולסייע במשיכת תושבים חדשים ליישוב. השכונה החדשה הצפויה להיבנות במתחם תכלול 7,900 תושבים ו-2,170 יח"ד.

ירוחם // צילום: סיימון בן ישי
ירוחם // צילום: סיימון בן ישי

מתחם 7 – "מתחם עירוב שימושים דרום אזור התעשייה", מורכב בחלקו מאזור תעשייה, המיועד להתחדש ולהפוך לאזור עירוני מעורב למגורים, מסחר תעסוקה ומלאכה ובחלקו מאזור חדש לפיתוח של שטחי מסחר ומשרדים. חלקו המרכזי של המתחם כולל את דרך בורשטיין כמרכז עירוני ראשי, המקשרת בין מרכז היישוב ובין שבילים המובילים למכתש ירוחם ושטחי המדבר. על פי התכנית, ייבנו במתחם 1,000 יח"ד, ויתגוררו בו 3,600 תושבים. כמו כן, למתחם יתווספו 404,000 מ"ר של תעסוקה ומסחר. 

מתחם 8 – שער הכניסה הצפוני, מורכב משני חלקים מרכזיים: בסמוך לדרך ורדימון ובתחום אזור התעסוקה המאושר מצפון למסילת הרכבת, מוצעת שכונה חדשה עם עירוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה. ממזרח לשכונה זו, מיועד אזור לחקלאות חממות. על פי התכנית, האוכלוסייה הצפויה במתחם תהיה 4,860 נפש ו-1,350 יח"ד.

מתחם 9 – אזור התעסוקה המזרחי, מרכז את מרבית שטחי התעשייה העירוניים ואת עתודת הקרקע העיקרית לשטחי תעסוקה. המתחם נחצה במרכזו ע"י קו מסילת רכבת ירוחם-דימונה וכולל תחנת רכבת במרכז העיר. המתחם יכלול 764,055 מ"ר לתעסוקה ומסחר.

יתר המתחמים הם שטחים פתוחים מסביב ליישוב, המיועדים לשמורת טבע, תיירות וצרכים בטחוניים. במתחם 10 – שטחים פתוחים צפון, הנמצא בצפון היישוב, מתוכננת תחנת רכבת המקושרת למרכז המטרופולין.

בדברי ההסבר לתכנית נכתב כי: "בפני ירוחם טמונים אתגרים. קיים מלאי התכנון גדול מאוד יחסית לקצב גידולה, שעשוי לפגוע באופייה, בשטחים הפתוחים ובפוטנציאל התיירותי שלה. עודף של שטחים ציבוריים פתוחים הקיימים כיום מקשה על תחזוקה של מרחב ציבורי יעיל ונעים להולכי רגל ורוכבי אופניים. היעדר החיבור של ירוחם לאמצעי הסעת המונים יעילים מהווה אתגר ליוממות מתוך היישוב אל מוקדי התעסוקה והתרבות שמחוצה לה". 

עוד נכתב כי תכנית המתאר המוצעת שואפת למנף את ההזדמנויות הייחודיות ולהתמודד עם האתגרים, תוך שמירה על עקרונות ליבה: מגוון קהילות – הקהילות המרכיבות את ירוחם ופועלות לקידומה הן מגובשות, פעילות והן חלק מאוכלוסיות המטרה למענן נועד הפיתוח; חיזוק המרקם הוותיק – ככל שהישוב ימשיך להתפתח, חשיבותו של מרכז היישוב תגבר. פיתוחו כמרכז משגשג ואטרקטיבי עבור התושבים מהווה חוליה מרכזית בתכנית זו; תכנון קומפקטי: ירוחם נמצאת על פרשת דרכים בין התפרסות במרחב לבין התכנסות פנימה. תכנית זו שמה דגש על פיתוח עיר קומפקטית בעלת נגישות גבוהה להולכי רגל ולרוכבי אופניים, מרחב ציבורי מטופח ופעיל, ושמירה על ערכי הטבע הסובבים. 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות