banner
יורי גמרמן בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל
יורי גמרמן בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל

סמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "הפתרון למשך הזמן הארוך של הוצאת היתר זה לעשות רישוי עצמי על סטרואידים"

פאנל שנערך בכנס מגדילים בחן את משבר הרישוי בוועדות המקומיות. היזמים שלפו כרטיס צהוב, ונציג הוועדות המקומיות דורש עוד כסף

"הפתרון למשך הזמן הארוך של הוצאת היתר זה לעשות רישוי עצמי על סטרואידים. להפוך אותו לחובה, לא החלטה וולונטרית", כך אומר סמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יורי גמרמן, בכנס מגדילים. בפאנל שעוסק בהתארכות הליכי הרישוי בישראל, אמר גמרמן כי "צריך לעשות חריש עמוק בתחום. לא תיקון פה ושם או פלסתר, אלא חריש עמוק".

אורי חודי בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל
אורי חודי בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל

גמרמן היה אחד ממשתתפי הפאנל, בהנחיית העיתונאי אודי חודי, שעסק במשבר התכנון והרישוי. "אנחנו מוציאים הרבה היתרים, וכל פעם שוברים שיא עם הזמן שזה לוקח", אומר אלי גבאי, מנכ"ל קבוצת גבאי. "כמעט שנתיים וחצי להוציא היתר עם כל ההליכים, וכל פעם אומרים שמנסים להשתפר. כשאתה מוכר דירות, אתה נותן לוחות זמנים להיתרים, ורואה כמה זה מתארך. אם היו סנקציות, דבר שהיה גורם לעיריות שישלמו אם לא עומדות בלוחות זמנים. אם למשל היו קובעים שרשויות שלא עומדות בזמנים להיתר יקבלו פחות 30 אחוז מאגרות בנייה. שיכאב בכיס, כי רק ככה מבינים".

אלי גבאי בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל
אלי גבאי בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל

אבישי קימלדורף, משנה למנכ"ל שיכון ובינוי: "נושא הרישוי מאוד מורכב וכאוב. זמן עולה כסף בגלל הריביות, ואנחנו משליכים את זה על רוכשי הדירות. בשנים האחרונות יש עלייה בדרישה לא להסתפק רק בהליכי ההיתר, אלא יצרו שלב נוסף של תכנית עיצוב. זה התחיל בת"א והתרחב לכל הארץ. בניגוד לתב"ע או היתר, לתכנית עיצוב אין חוק. אנחנו לא יכולים לערער, אין לוחות זמנים, ואנחנו נתונים לחסדי נהלים שונים בעיריות שונות. אני לא יודע איך רוצים שבמציאות הזאת אנחנו, כיזמים, נצליח לפתור את הסוגיה הזאת, אבל אני אופטימי שנצליח בכך. מי שלא אופטימי לא יכול להיות יזם. את הנושא הזה מנסים לפתור במינהל התכנון".

אבישי קימלדורף בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל
אבישי קימלדורף בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל

רון רקח, מנהל אגף רישוי במינהל התכנון, מסביר כי הפתרון למצוקה יכול להגיע מגוף חדש בשם רשות הרישוי הארצית. "זה גוף חדש שקם מתוקף חקיקה תומכת שביצענו. דיברו כאן על סנקציות, אז רשות רישוי ארצית, בהובלה שלי, זה גוף של שלום עד נקודה מסוימת, והנקודה היא החוק. הליך הרישוי הוא הליך שמוגדר בחוק. אנחנו מקדמים מהלכים שיגרמו לרשויות מקומיות להיות יותר עם אצבע על הדופק, להקל על מהנדסי ערים, איפה שיהיו שיקולים פחות תכנוניים, יש מקום לרשות רישוי ארצית להיכנס לדברים. לשם אנחנו מכוונים. אנחנו רוצים ליצור איזון בין כל הגורמים".

רון רקח בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל
רון רקח בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל

אדר' גיא דוננפלד, מהנדס העיר בית שמש ויו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי ערים, יוצא להגנת הוועדות המקומיות: "הוועדות המקומיות הן לא הבעיה אלא הפתרון. זה הגוף שמוסמך על המרחב הציבורי ועל שמירה על האינטרס הציבורי, ניסיון להפריט את הגוף הזה חוטא למטרה. חובה לחזק את הוועדות המקומיות. אנחנו מיישמים מדיניות שנקבעת. היתר צריך להיות דבר פשוט, שלאט אמור להימשך יותר מכמה חודשים, ומה שצריך זה לחזק את כח האדם בוועדות, להעלות את שכרם כדי להשאיר כח אדם טוב שלא יזלוג החוצה. פתחו מסלול של היתר באמצעות  מורשה להיתר, וזה מסלול לגיטימי ואנחנו, אבל יש  סכנה אחת באירוע הזה, שהוא היעדר קוד בנייה בישראל. במצב שבו יזם מתחיל פרויקט על סמך היתר שהוציא המהנדס שלו, ולוועדה המקומית יש חצי שנה לעשות בקרה, ואם ייקח זמן עד שהוועדה המקומית תמצא ליקוי, היזם יהיה במקום גרוע יותר".

גיא דוננפלד בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל
גיא דוננפלד בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל

קובי ארדיטי, מנכ"ל RMA מקבוצת רם-מוגרבי-ארדיטי, אומר כי ביטולה של תמ"א 38 תביא להחמרה במצב הוצאת ההיתרים בקרב רשויות ללא חלופה משלהם לתמ"א: "אם פרויקט ירוץ, זאת תהיה רווחה כלכלית לכולנו, כי לזמן יש משמעות. כשביטלו את תמ"א 38, זה הביא למצב שלהרבה  להרבה רשויות אין פתרון. לכן ביטול תמ"א 38, זה יהיה הרבה יותר גרוע. יש רשויות עם תכניות לפי תיקון 23, אבל לרוב הרשויות אין. מציעים לקדם התחדשות עם תכנית שקד, אבל גם כאן מדובר בהליך של תב"ע ותכניות".

קובי ארדיטי בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל
קובי ארדיטי בכנס הבמה המרכזית // צילום: דרור סיתהכל

סמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יורי גמרמן: "מתוקף תפקידי אני עושה מעקב ומנסה לדחוף את העגלה, ואנחנו בבעיה קשה. אני מזדהה עם היזמים, היום מדברים על 30 חודשים להיתר. צריך לעשות חריש עמוק בתחום. יש 170 אישורים שיזם צריך להביא כדי לקבל היתר, חלקם חוזרים 3-4 פעמים לאותם גופים. ברשות מקומית צריך לעבור 10 מחלקות ואגפים כדי לקבל היתר. חלק אפשר בכלל לקבל בטופס 4. מה שצריך זה להסיר חלק מהמגבלות, כמו קו בנייה. לצמצם את כמות האישורים. ברשות מקומית לא צריך לכתת רגלים בכל מיני מקומות, צריך לקבל אישור במרוכז. זה חוסר מעיש של הוועדות המקומיות. צריך חוק תכנון ובנייה חדש. אי אפשר ללכת כל פעם לתיקונים בחוק ההסדרים".

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות