banner
שחר פרי // צילום: רז רוגובסקי
שחר פרי // צילום: רז רוגובסקי

דעה: הצלחת החוק להתחדשות בניינית – רק באמצעות תמריצים ליזמים

תמ"א 38 עומדת להסתיים והחוק החדש שצפוי להחליף אותה עוד לא ברור. קול קורא שפורסם לאחרונה מנסה לקבוע כללים חדשים, אך כל עוד הוא מתייחס רק למרכז הארץ הוא ממשיך ומקבע את החיסרון הגדול של התוכנית המקורית – הזנחת יישום התוכנית בפריפריה

מאת: שחר פרי

תמ"א 38 יורדת מן הבמה, ולאחרונה פורסם כי מינהל התכנון מקדם חוק חדש שיחליף אותה. אולם, חוק חדש כזה חייב לתקן מהותית את החיסרון הגדול של תמ"א 38, והוא התמקדותה במרכז הארץ ובאזורי הביקוש. פרויקטים של תמ"א 38 בפריפריה לא כלכליים עבור יזמים ועובדה זו הרחיקה התחדשות עירונית מאזורים שמשוועים לה באופן בהול, לא פחות מאזורי הביקוש.

בשנה האחרונה החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה שלא להאריך את תוקפה של התוכנית, אולם קבעה כי יש להסדיר תכנית חדשה תוך מתן דגש לפיתוח שטחי ציבור, חיזוק המרקם העירוני וקידום איכות חייהם של התושבים. בתקופה האחרונה אף פורסם קול קורא לרשויות מקומיות שקרא להציע רעיונות ותפיסות הנוגעות לחוק החדש. לטעמי, לא ניתן דגש מספק לפתרון הבעיה האקוטית הטמונה באופיה של תמ"א 38.

עשרות אלפי מבני מגורים בישראל "מתחננים" היום להתחדשות וריענון, לא רק בהיבט הבטיחותי של הגנה מפני רעידות אדמה אלא בעיקר בהיבט התכנוני והחברתי. רוב רובן של ערי הפריפריה הוקם בתקופת קום המדינה, או סמוך לכך, ומתוקף תפקידן ההיסטורי, כ"ערי שינה", ניתנה תשומת לב מעטה ביותר לפיתוחם וחידושם של מרכזי הערים. התנהלות זו הותירה אותן מיושנות ומתפוררות לעיתים עד כדי כך שהמע"ר (מרכז עסקים ראשי) שלהן עבר לאזורים אחרים חדשים באותה עיר, ואילו חלקיה ההיסטוריים נותרו מיותמים ומוזנחים.

קריאת הסעיפים השונים בקול הקורא, ובמיוחד הסעיף המדבר על הגבלת היוזמה להתחדשות עירונית לרשויות שבהן המחיר הממוצע למ"ר הוא גבוה, עלולה להפוך את החוק החדש למכשול נוסף בפני התחדשות עירונית עבור רשויות חלשות בפריפריה, שישתרכו מאחורי רשויות עשירות. יזמי נדל"ן לא ישקיעו את כספם בפרויקטים שלא יניבו להם רווח במקרה הטוב, או יגרמו להם להפסד, במקרה הרע. רק מהלך כולל שיחייב את הרשויות המקומיות לערוך סקר מבנים מקיף ותכנית ברורה לחידושן, בתוספת תקציב ממשלתי מאסיבי שייצבע למטרה זו בלבד, ולא יהיה תלוי ברצונם של יזמים בעלי אינטרסים כלכליים צרים, יוכל לתת פתרון אמיתי וכולל.

בשנת 2019 אושרו קצת יותר מ-98 אלף יחידות דיור בתוכניות מאושרות, 100,552 יחידות דיור בתכנון ועוד 15,872 יחידות דיור שזכו להיתר בנייה. בשוק שבו הביקוש השנתי עולה על 50 אלף דירות חדשות, וממשיך לעלות מדי שנה, זה נתון נמוך מדי, שדורש התייחסות ממשלתית, תקצוב מתאים ותכנית פעולה. ראוי שהממשלה תתייחס לפריפריה כמנוע צמיחה כלכלי וחברתי ותתגמל את היזמים במענקים או בביטול תשלומים שונים על מנת להפוך את ההתחדשות העירונית בפריפריה לרווחית וכלכלית עבור כל הצדדים.

*שחר פרי הוא מנכ"ל ובעלים משותף בחברת GSH-GROUP העוסקת בשיווק פרויקטים ואסטרטגיות נדל"ן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות