banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

נס ה-11 בספטמבר בחולון

אחרי קריסת הבניין המסוכן בחולון: "יש ליזום תוכנית דחופה ומידית בהליך מקוצר למבנים מסוכנים, פינוי תוך 90 יום תחילת חפירה ודיפון והיתר מלא תוך 6 חודשים להמשך עבודות הבניה"

רוני מזרחי* 19.09.2021

במקרה, במקרה, לגמרי, זה קרה בשבת 11 בספטמבר, בדיוק 20 שנה לאחר אסון מגדלי התאומים בניו יורק. חלפתי לאיטי במכוניתי בשבת בבוקר ברחוב סרלין שבלב העיר  חולון, בדרכי לאחד הפרויקטים שלי בעיר חולון בה אני משמש בין היתר כיו"ר ארגון הקבלנים . לפתע צד את תשומת ליבי  שוטר מנומנם שניצב לצד בנייני שיכון ישנים שנבנו אי שם בשנות השישים של המאה שעברה, לאחר שראיתי התקהלות במקום ניגשתי וראיתי כי המצב מסוכן. זימנתי ניידת משטרה דחוף והודעתי להם כי הבניין לקראת קריסה ומיד החלו בפינוי הבניין. הדיירים החלו נוטשים את הבניין על מטלטליהם והעמיסו אותם על טנדרים ושאר מיני רכבים להובלת תכולת דירות.

לתדהמתי חזיתי באפוקליפסה עכשיו, מבנה בן ארבע קומות על עמודים,  שהחלו לנשור ממנו חתיכות טייח ובטון טיפוסי מאוד לבנייני השיכונים שנבנו בשיטת הסרט הנע בשנות ה-60-80 של המאה שעברה, סדקים  ענקיים נפערו בתוך הבטון שלו ונראה בעליל כהולך ליפול בכל רגע נתון., לקחתי את הפיקוד וזרזתי את הדיירים המבוהלים לצאת כמה שיותר מהר ולהתרחק מהמבנים. ביקשתי מהשוטרים לא להרשות לאיש להיכנס יותר לבניינים ולהוציא מטלטלין למרב המזל כולם הצריכו לצאת בשלום. יום לאחר מכן בישר קול ישראל על התמוטטות הבניין והפיכתו תוך שניות בודדות מבניין מגורים לעיי אפר מאובקים.

נקל לשער מה היה קורה, חלילה, אם הדיירים, או מקצתם, היו נותרים בתוך המבנים ורבים מהם היו הולכים לעולמם אם נפצעים קשה תחת ההריסות. או אז הייתה מוקמת וועדת חקירה ממלכתית, אנשי ציבור בכירים ביותר היו נאלצים להתפטר ולמעלה מזה ואו אז, איך לא, כולם היו שואלים איך זה, אבל איך זה שעד כה נרדמנו כולנו בשמירה ועשינו ככל יכולתנו  על מנת להערים קשיים על תמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש, הן בביורוקרטיה הסיזיפית שאינה נגמרת לעולם והן בהעדר תמרוץ לקבלנים ולתושבים לקדם הליכים אשר בחולון ובכל עיר אחרת לוקחים בממוצע בין 5-7 שנים לתחילת עבודה.

יוסף סרלין, שעל שמו קרוי הרחוב, היה מן הסתם מתהפך בקברו למשמע הפיאסקו הזה. כשר בריאות בשנותיה הראשונות של המדינה, ובעת שנקלטו כאן כמיליון עולים חדשים ששילשו את אוכלוסיית המדינה הצעירה, הצטיין סרלין במיוחד ביצירתיות רבה ובניסיון לקדם את מערכת הבריאות למודרנית ופתוחה לכל דוגמת מדינות המערב. 

מקבלי ההחלטות בתחום הדיור, קל וחומר תמ"א 38/2, יכלו ללמוד מסרלין רבות איך לצאת מהקופסא ואיך לחשוב קדימה מה יקרה, חלילה, במקרה של רעידת אדמה 6 בסולם ריכטר. על פי הערכות כל המומחים רעידת אדמה בעוצמה שכזאת תגרום לכל הפחות ל-20 אלף הרוגים, מאות אלפי פצועים ונזק של מיליארדים לכלכלה הישראלית, מה שיחזיר אותה עשרות שנים אחורנית, להחרבת הערים עם סדר גודל של 20 אלף בניינים שיקרסו ו-2 מיליון איש שיישארו ללא קורת גג.

וראשי הערים, שהחל מ-2005, השנה בה הוכרז על תמ"א 38, יכלו בנקל לקדם מאות אלפי יחידות דיור חדשות בהתחדשות עירונית, מה שהיה גם מעניק מעטפת בטחון לתושבים, פותר את בעיית הדיור למאות אלפים שחיים בתת תנאים, הכרוכים לעיתים קרובות בסכנת חיים של ממש, משדרג לבלי היכר את חזות הערים בפרט וחזותה של מדינת ישראל בכלל. 

אולם, וזה אולם גדול, לפרוטוקול, מאז 2005 הוגשו בקשות לקרוב ל-200 אלף יחידות דיור במסגרת תמ"א 38, מתוכן אושרו כ-80 אלף, כלומר כ-40 אחוזים בלבד, כשמידי שנה מוקמות במסגרת  התחדשות עירונית כשמונת אלפים יחידות דיור בלבד לשנה, שזה בקושי רב כ-15 אחוזים מכלל התחלות הבנייה בשוק הדיור במדינת ישראל. 

בסך הכל, לפרוטוקול, הוקמו עד כה במסגרת תמ"א 38 כ-30 אלף יחידות דיור בכל 16 שנותיה, אחוז בטל בשישים מסך הכל הבניינים והדירות המצויים בסכנה ממשית של קריסה  בין אם תהיה רעידת אדמה ובין אם לא. ואם נוסיף לכך את לקחי מבצע שומר החומות, בו הומחש לכולנו הצורך בממ"דים, הרי שהכתובת ממש חרוטה על הקיר כפי שנחרטה בעת משתה בלשאצר "מנה מנה תקל ופרסין".

על כן, לסיכום, אני פונה אליכם שרי ממשלת ישראל האמונים על שוק הדיור, למנהל התכנון, לרשות להתחדשות עירונית, לראשי הערים ולכל יתר הנכבדים – אנא מכם, טלו קורה מבין עיניכם, ברכו את הנס הגדול שהיה בשבת האחרונה בחולון, נס ה-11 בספטמבר 2021, וניסים, כידוע לא חוזרים על עצמם פעמיים. לתשומת לב כל מקבלי ההחלטות! שבו איתנו ליזום תוכנית דחופה ומידית בהליך מקוצר למבנים מסוכנים, פינוי תוך 90 יום תחילת חפירה ודיפון והיתר מלא תוך 6 חודשים להמשך עבודות הבניה, פינוי בינוי ישן לחדש. ביחס של 1:3 עד 1:5 בגוש דן ויחס גבוה יותר בערים אחרות.

*רוני מזרחי, כותב מאמר זה, הינו נשיא לשכת הקבלנים, בעלי קבוצת מזרחי ובניו ויו"ר ארגון קבלני חולון

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות