הצעת חוק: להפריד את מחיר יח"ד לעלות הבטיחות בכל פרויקט
ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הודיע כי יקדם את הצעת החוק האמורה בכנסת הבאה: "בכחצי מאתרי הבניה אין מנהל עבודה כל הזמן בשטח, לא רואים ברוב האתרים מפקחים של משרד העבודה ולא יתכן שהמצב הזה ימשך"
ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הודיע כי יקדם את הצעת החוק האמורה בכנסת הבאה: "בכחצי מאתרי הבניה אין מנהל עבודה כל הזמן בשטח, לא רואים ברוב האתרים מפקחים של משרד העבודה ולא יתכן שהמצב הזה ימשך"
תמונה: יום בטיחות בענף הבניה // צילום: כפיר סיון
בכנס פעילות מטה הבטיחות בעבודה בענף הבניה של התאחדות בוני הארץ וההסתדרות החדשה, אמר יו"ר ועדת המשנה לענייני בטיחות העבודה בכנסת, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא: "בתחילת הדרך בכנסת הקודמת דרשתי להקים ועדת חקירה של נושא התאונות באתרי הבניה. היו מי שלא רצו אותה ולכן במקום ועדה הוצע לי להקים ועדת משנה ולהוביל אותו והצלחנו עם הוועדה להתחיל את השינוי". חאג' יחיא הוסיף: "מאז שקמה הועדה חוקקנו חוקים שיהיו תרומה אמיתית להצלת חיים. זה הזמן לחשוף שהכנו בוועדה הצעת חוק להפריד את מחיר יחידת הדיור לעלות הבטיחות בכל פרויקט. משמעות החוק היא הבטחה של הוצאה מדוייקת הנדרשת עבור שמירה על חיי העובדים בבניית הבתים. בכנסת הבאה אני מתכנן להוביל את קביעת האחריות של מנהל הפרויקט", חאג' יחיא, שהינו מהנדס בניין בהכשרתו העריך כי "בכחצי מאתרי הבניה אין מנהל עבודה כל הזמן בשטח, לא רואים ברוב האתרים מפקחים של משרד העבודה ולא יתכן שהמצב הזה ימשך".
נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר כי: "צריך להגדיר במדויק מהי אחריות כל אחד מהחלקים בענף הבניה – יזם, קבלן, קבלן משנה, מנהל פרויקט, מהנדס מפקח ועובד, בדיוק כפי שהחוק קבע את אחריות של מנהל העבודה ועוזר הבטיחות זה צריך להיות ברור לכולם מה כל אחד חייב לעשות בעניין הבטיחות". מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמנון מרחב, הוסיף: "הגיע השעה שנספיק להאשים אחד את השני ונתחיל כל אחד לעשות את מה שהוא צריך כדי לשמור על חיי עובדים. החקיקה ורגולציה חשובות אבל הם לא יספיקו. אני קורא מכאן לכל הקבלנים להפסיק לחלוטין להעסיק קבלנים ללא רישיון. תפסיקו להעסיק חאפרים – אנחנו נקפיד על טיפול בעניין הזה מאוד".
שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון, אמרה כי: "אמנם, סוגיית הפיקוח על העבודות באתרי הבניה נמצאת תחת סמכותו של משרד העבודה, אך כמי שעוסקים בענף הבניה אי אפשר לעמוד מנגד ולהישאר אדישים. בימים אלה, אנו מקדמים תזכיר לתיקון חוק רישום קבלנים, כך שיתאפשר לרשם הקבלנים הפועל מטעם המשרד לשלול את רישיונו של קבלן שבאתר הבנייה שלו אירעה תאונה שגרמה למוות. שלילת הרישיון תהיה אוטומטית ל-30 יום וחידושו יתאפשר רק לאחר קבלת אישור ממנהל הבטיחות במשרד העבודה."
ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות הבניין והתעשייה, אמרה בכנס: "חום יולי אוגוסט גובה בכל שנה חיים של בין שישה לעשרה. אני קוראת לקבלנים להפחית את שעות העבודה של העובדים כדי שהעייפות לא תביא לתאונות הקשות. צריכה להיות נכונות אמתית להפגין אחריות של הקבלנים. הקבלנים לא יכולים יותר להסתיר תאונות. בואו דברו בגילוי לב וחשפו את מה שהביא לתאונה. גלו נכונות לגילוי אמיתי ונכונות להשקיע. המדינה חייבת להרחיב את האחריות הפלילית ליזמים ויש לנקוט בסנקציות נגד האחראים".
יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, יצחק מויאל ציין כי: "משרד העבודה לא עושה את תפקידו, כי אין לו כלים. ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה ראשון בהיסטוריה של המדינה על עניין הבטיחות. שנתיים אנחנו זועקים שיש להעביר את חוק עוזרי בטיחות. אבל המדינה דרשה להכשיר 10,000 עוזרים. איך מישהו חושב שאפשר לעשות את זה? המצב הוא שבתחילת החודש הבא, כל מי שלא הספיק להכשיר עובד כעוזר בטיחות ייקנס. זה אבסורד. רוצים לתת לכל אזרח דיור. אבל חסרים 30 אלף עובדים מקצועיים בענף. אני הכרזתי סכסוך עבודה כדי שמשרד ממשלתי אחד יגייס תקציב עבור משרד אחר לגיוס מפקחי עבודה. אנחנו הכרזנו סכסוך עבודה כדי שכחלון יביא כסף לחיים כץ, זה נראה לכם הגיוני?" אם לא תהיה ברירה אנחנו נשתק את המדינה כדי להבטיח שהמדינה תטפל באמת בסוגיה הזו".
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד אמר בניגוד לכך, שהוא לא בטוח שהשבתת המשק היא הפתרון הנכון: "נושא התאונות בענף הבניה חמור, אך אני לא בטוח שהשבתת המשק כדי לטפל בו זה פתרון טוב. את תרבות הסמוך יש לתקן בהעלאת המודעות, בהדרכות וקמפיינים. זהו הענף שיש בו הכי הרבה תאונות ואין בו הסדרה. אני לא רואה כאן את נציגי משרד העבודה. למה באמת שיהיו פה? האחריות של מי לטיפול – של ההסתדרות? אני חש חוסר תפקוד מצד אלה שצריכים להוביל את מניעת התאונות.
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן