banner
ורד צרפתי זבולון סמנכלית חברת צרפתי שמעון // צילום: אבי רוקח
ורד צרפתי זבולון סמנכלית חברת צרפתי שמעון // צילום: אבי רוקח

התרסקות התחלות הבנייה בכ- 30 אחוז

הלמ"ס מפרסמת היום את נתוני הרבעון הראשון לשנת 2018, המעידים על צניחה בהתחלות הבנייה. היזמים בתגובה: "שר האוצר של ישראל הצליח לפגוע פגיעה אנושה ביכולת של ענף הבנייה שלנו לספק את היקף הבנייה הנדרש"

ירידה של 22 אחוז נרשמה בהתחלות בנייה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר ב-12 החודשים האחרונים אפריל 2017 – מרץ 2018, הוחל בבנייתן של 43,350 דירות, כל עולה מנתוני הלמ"ס לרבעון הראשון של שנת 2018. עוד עולה כי הסתיימה בנייתן של 46,480 דירות ירידה של 4.3% בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים וכי נכון לסוף חודש מרץ 2018, כ-113.5 אלף דירות נמצאו בתהליכי בנייה פעילה, ירידה של כ-30 אחוז בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

ירידה בהתחלות הבנייה בהריסה ובנייה מחדש
ב-12 החודשים האחרונים, כתוצאה מהריסה והקמת בניין חדש, הוחל בבנייתן של כ-5,130 דירות, ירידה של כ-15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מתוך דירות אלה, כ-55% נבנו במחוז תל אביב, כ-15% וכ-14% במחוזות המרכז וחיפה, בהתאמה. מתוך הדירות שהוחל בבנייתן, כתוצאה מהריסה והקמת בניין חדש, כ-2,760 דירות נבנו במסגרת תמ"א 38/2, ירידה של כ-27% בהשוואה לשנת 2016. בנוסף, הוחל בבנייתן של כ-3,850 דירות, כתוספות בנייה לבניינים קיימים, שיעור גבוה בכ-42% ממספר הדירות שהוחל בבנייתן באותה שיטה בתקופה המקבילה. מתוך דירות אלה, כ-32% נבנו במחוז תל אביב, וכ-23% במחוז המרכז. מתוך הדירות שהוחל בבנייתן כתוספות בנייה לבניינים קיימים, כ-2,440 דירות נבנו במסגרת תמ"א 38, עלייה של כ-44% לעומת התקופה הקודמת.

"פגיעה אנושה ביכולת של ענף הבנייה"
על פי נתוני המגמה להתחלות בנייה, החל ברבע רביעי של שנת 2016 חלה ירידה של כ-7.4% בממוצע לרבע שנה, ברמה ממוצעת של כ-11,820 דירות לרבע שנה. זאת, לאחר שבשלושת הרבעים הראשונים של שנת 2016, נרשמה עלייה של כ-4.9% בממוצע לרבע, ברמה ממוצעת של כ-13,770 דירות לרבע שנה. נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, אמר בעקבות הנתונים שפורסמו כי: "הנתונים החדשים מצביעים על הצלחתו של שר האוצר משה כחלון. שר האוצר של ישראל הצליח לפגוע פגיעה אנושה ביכולת של ענף הבנייה שלנו לספק את היקף הבנייה הנדרש באמת לציבור רוכשי הדירות בישראל על ידי מניפולציה של השוק והבטחות שווא. שר האוצר עשה כל מה שהוא יכול כדי להקפיא את שוק הדיור, בהנחה שכך הוא יגרום למחירי הדירות לרדת. אבל האמת הכלכלית הפשוטה היא, שכאשר מוצר שחסר בשוק בזמן שהביקוש למוצר הזה עולה ועולה – גם מחירו יעלה ויעלה. המחיר שכולנו – הבונים, הקונים והמשק כולו נשלם על חוסר היכולת של שר האוצר להודות בטעותו, יהיה מחיר כבר מנשוא עבור רוב חלקי הציבור. ממשלת ישראל צריכה לשנות מיד את הדרך בה היא מנהלת את משק הדיור, לשחרר לבנייה קרקעות בכל מקום שבו נדרשים פתרונות דיור לתושבי ישראל, ולאפשר לכל תושב שצריך דירה לקנות אותה".

חיים מאירוביץ' בעלים ומנכ"ל קבוצת מאירוביץ' גלנור: " הסיבה לצניחה הדרסטית בהתחלות בניה ברבעון הראשון של 2018  כפי שמפרסם הלמ"ס, היא בהבטחות השווא של שר האוצר בנוגע לירידת מחירים. השר מבטיח שתוכניות של האוצר, כגון המחיר למשתכן, יובילו לירידת מחירים בשוק הנדל"ן דבר שגורם לרוכשים להתמהמה ברכישת דירות. במקביל גורם השר ליזמים לשבת על הגדר לא לגשת למכרזים ולא להתחיל בנייה על קרקעות שברשותם. הקרקעות שמשווקות כיום על ידי מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל הכפופות לשר האוצר, כולן במסגרת תוכנית המחיר למשתכן, אין קרקעות לבנייה עבור השוק החופשי . על המדינה לשחרר בבהילות קרקעות לשוק החופשי, לאפשר ליזמים לבנות, ובכך לאשר החזרת איזון לשוק הנדל"ן ולמחירי הדירות"

חיים מאירוביץ // אלון קירה
חיים מאירוביץ // אלון קירה

יהודה כתב, יו"ר אירגון הקבלנים ת"א-יפו-בת ים: "הצניחה בהתחלות הבניה אינה מפתיעה אף אחד .כידוע פרט למכרזי מחיר למשתכן אין מכרזים של רמ"י באזורי ביקוש . בנוסף, פרויקטים של התחדשות עירונית לא מקודמים ע"י הרשויות המקומיות בעיקר פרויקטים מסוג הריסה ובניה ופינוי בינוי. בנוסף תוכנית מחיר למשתכן כבשה את הבקושים, אנשים יושבים על הגדר ולא קונים דירות וכשיורדים הביקושים, הקבלנים בונים הרבה פחות. הסיבות הללו בשילוב עם העובדה שאין קרקעות זמינות באיזורי הביקוש גורמות לצניחה בהתחלות הבניה. לצערי אם המגמה הזאת תימשך, נתחיל לראות שוב עליות מחירים משמעותיות. שר האוצר, אשר התקשה לקבל את הנתונים האחרונים שהצביעו על עליה  של 1.6% במחירי הדירות החדשות,  צריך לתת תשובות גם לצניחה בהתחלות בניה, שאין ספק שהן פועל ישיר של תוכנית מחיר למשתכן. שר האוצר צריך לעשות חישוב מסלול מחדש, לשחרר קרקעות לשוק החופשי, לקדם בכל דרך את תחום ההתחדשות העירונית, לדאוג לקיצור הבירוקרטיה בוועדות התכנון וניתן לחשוב גם על הנושא של הלוואות מקום לרכישת דירה בפריפריה, הרוכשים יקבלו הנחה של 200 אלף שקלים בתנאי שיתחייבו  לעבור להתגורר בדירה בשנים הראשונות. "

יהודה כתב // יחצ
יהודה כתב // יחצ

רוני זוהר, שותף בקפיטל פלטינום, קרן להשקעות בנדל"ן מסר כי: "בדו"ח הקודם דובר על ירידה של 14% בהתחלות הבנייה ב-2017, כעת הנתון הנוגע לרבעון הראשון של השנה הכפיל את עצמו ועומד על ירידה של 30%. "לנתון הזה לא יכולה להיות תוצאה אחרת מלבד פגיעה בהיצע. המאמצים של שר האוצר להורדת מחירי הדיור יובילו לתוצאה ההפוכה בסופו של דבר – מיעוט התחלות הבנייה יפגע בהיצע והוא בשורה רעה, בעיקר למי שאין ברשותו דירה כיום. הממשלה הכריזה כי תקדם את אוכלוסיית הזוגות הצעירים, אבל הדו"ח הנוכחי מראה כי הם רק הולכים ומתרחקים מדירה. הממשלה סימנה את היזמים והקבלנים כגורם שלילי במקום להבין שמדובר בשותפים היחידים שיכולים להיות לה להובלת מהלך של בנייה רחבה, והתוצאה היא קיפאון שרק יפגע ברוכשי דירה ראשונה. "בחודשים האחרונים ראינו את שר האוצר חוגג ירידות מחירים של שברי אחוז. אם נתוני התחלות הבנייה ימשיכו לרדת באופן כה דרסטי, עליות המחיר לא יהיו בשברי אחוזים אלא בהרבה יותר מכך".

רוני זוהר // צילום: L-Studio
רוני זוהר // צילום: L-Studio

 ורד צרפתי זבולון, סמנכ"לית חברת צרפתי שמעון, אמרה בעקבות הפרסום כי: "הירידה בהתחלות בנייה נובעת מכך שכחלון לוחץ לשווק עוד ועוד קרקעות. המינהל משווק שכונות שלמות מבלי להתייחס להיבטי הפיתוח, והתוצאה היא קרקעות שאינן בשלות לבניה. גם לאחר שהתכנית מאושרת יעברו לפחות 3 שנים עד שאפשר יהיה לבנות. המינהל מתהדר בהיקף שיווקים גדול שבמרבית המקרים יתורגם להתחלות בניה רק בעוד כמה שנים, וצמצום ההיצע בשוק צפוי להביא לעליית מחירים. מעבר לכך יש גם ירידה בעסקאות. המדינה הושיבה את הזוגות הצעירים על הגדר ועושה הכל כדי להקטין את העסקאות גם מצד משקיעים ומשפרי דיור. הירידה במכירות גורמת לכך שהקבלנים לא יכולים להוציא לשיווק ולהתחיל בבניה של שלבים נוספים בפרויקטים, משום שכל עוד שאין מכירות בשלב הראשון של הפרויקט הם לא יוכלו לקבל ליווי בנקאי לשלב הבא. הזמן הרב שלוקח להכניס פרויקט לליווי בנקאי גורם לעיכוב בבניית פרויקטים חדשים".

אבי זיתוני, הבעלים של חברת א.זיתוני, מסר כי: "תכנית מחיר למשתכן רק הביאה לקיפאון ולעיוות שוק ובהתאם גם לירידה בהתחלות הבנייה, כפי שמעידים הנתונים שפורסמו. בניגוד להבטחות האוצר תכנית מחיר למשתכן לא הורידה מחירים, אלא רק הביאה לקיפאון בשוק, למצב מעוות, והיא בטח לא מביאה לצמיחה. גם רוכשי הדירות וגם הקבלנים מעדיפים כרגע לשבת על הגדר ולא לעשות שום צעד מצדם. מחכים לראות מי ימצמץ ראשון –  מצד אחד, הרוכשים מחכים לדירות במחיר למשתכן ומצד שני הקבלנים מחכים לראות את ההתפתחות בשוק". לדברי זיתוני, "מי שבונה בימים אלו כבר בונה על קרקעות שרכש עוד קודם, אבל הוא בטח לא יתחיל בבנייה חדשה עד שהשוק לא יתבהר. אני מאמין שהמצב הנוכחי יביא לכך שב- 2019 יהיה מחסור בדירות מה שיביא לקפיצות המחירים חדות מאוד. רק ביטול תכנית מחיר למשתכן יעורר את השוק מחדש ויחזירו למצבו הנורמלי והתקין. אם לא הייתי מציע לצמצם את התכנית, כך שקרקעות המנהל בתכנית זו ישווקו בשיעור התואם את שיעור פלח השוק אליו היא פונה. במצב כזה, השוק שוב יחזור להיות מבוסס על היצע וביקוש, יחלו לשווק קרקעות בשוק החופשי עבור רוב פלחי השוק, קבלנים יחלו לבנות פרויקטים בשוק החופשי לכל האוכלוסיות, ובהתאם רוכשים לא יישבו על הגדר, מה שיביא בסופו של דבר לצמיחה והתעוררות".

אוהד סבן, סמנכ"ל חברת דונה, אמר כי: "הצניחה בהתחלות הבנייה צריכה להדאיג מאוד את מקבלי ההחלטות במשרד האוצר. הנתונים ממחישים את הטענות כי למרות שיווק של עשרות אלפי דירות במחיר למשתכן, בפועל עוד לא באמת החלו לבנות אותן. רוב הקרקעות המשווקות כלל לא מפותחות ולכן קבלנים לא יכולים להתחיל בנייה, אולם בינתיים האוצר מגריל את הדירות. זוגות צעירים ממתינים לדירה שלא מתחילה להיבנות, משפרי דיור לא מוכרים את הדירות לזוגות צעירים וההשלכות לכך הן חזרה שנים אחורה בדיוק לאותה נקודה שהובילה לזינוק במחירי הדירות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות