banner
עו"ד גילעד ושדי // יחצ
עו"ד גילעד ושדי // יחצ

להכניס לחוזים הגנות שימנעו הפרות יסודיות כתוצאה מהקורונה כיום ובעתיד

בשל הבלבול הרב בתחילת התפשטות הקורונה ולעיתים לשם ניצול ותיעול המצב , נשלחו למרבית רוכשי הדירות מקבלן שטרם קיבלו את דירותיהם כי הפרויקט עתיד להתעכב וכי צפויים איחורים במסירה. כל עסקה שתחתם מעתה והלאה תבצע הגנות לפני מקרים דומים בעתיד

עו"ד גילעד ושדי // יחצ

מאת: עו"ד ומגשר גילעד ושדי, מומחה בתחום המקרקעין

בתקופת האחרונה בה נכנסנו לשגרת קורונה אי הוודאות משפיעה עמוקות על תחום הנדל"ן כמו בכל משבר שפקד את ישראל בעשור האחרון או אי ודאות כלכלית הנוגעת להבטחות להורדת מחירים, מע"מ 0 בתקופת לפיד, העלאת מס רכישה למשקיעים, מס דירה שלישית שלא יצא לפועל ועוד. בתקופות מעין אלו, קופץ הישראלי הממוצע על הגדר וממתין לשעת כושר והתפזרות ענני אי הוודאות. 

הרפתקנות אינה מנת חלקם של הישראלי בתקופות המשבר ואי הודאות ולכן ניטיב לראות ירידה משמעותית בכמות העסקאות בשוק. כיום, לאחר חודשיים כמעט "מתים" בשוק מבחינת כמות עסקאות ואי יכולת להיפגש, לראות דירות למכירה או להשכרה, מתחילים להתרגל לסיטואציה המעט מורכבת אך אפשרית של ריחוק חברתי והנעת שוק הנדל"ן.

ראשונים יקראו לדגל מוכרי ורוכשי דירות שמשלימים עסקה של מכירה/קניה של דירה חליפית לאחר שכבר מכרו/קנו דירה וכן שוכרים ששבים הביתה לאחר תקופת הבידוד ומשכירים שדירותיהם עומדות ריקות.

מוכרים וקונים אשר חפצו בקיום עסקה ניהלו ומנהלים מו"מ באפליקציות השונות, בטלפון, במייל עורכי הדין אשר במרבית המקרים מנהלים את המו"מ המשפטי במייל המשיכו בשגרת חייהם.

המפגשים הפרונטליים התבצעו באמצעות עוה"ד תוך שימוש בחובת הנאמנות כך שהחוזה נחתם ע"י צד אחד ונשלח להחתמת הצד השני, עוה"ד החזיקו בידיהם את המסמכים והכספים בנאמנות עד להשלמת החתימות . כך נמנע מפגש שאינו נחוץ לחתימה בחלל סגור.

כך נוהגים גם שוכרי ומשכירי הדירות, ביקור חפוז בדירה ובחינתה תוך שימוש בכללי הריחוק החברתי וניהול מו"מ וירטואלי תוך שימוש באמצעי התקשורת המרובים העומדים לרשותנו.

בתקופה זו, על אף הירידה בתחלואה וחזרה לשגרה מהוססת תמיד כדאי להיערך להתפרצות מחודשת שעתידה להגיע כפי שצופים מומחים רבים.

עד למועד ההסגר הראשון שנכפה עלינו, איש לא היה יכול לחזות הפרצות מגיפה אשר תחייב אותנו לבצע שינויים והסתגלויות באמצע קיום עסקה שנחתמה לפני הידיעה על התפשטות הקורונה.

ברוב רובם של המקרים ובשל כך כי שני הצדדים לעסקה הושפעו עמוקות מהמשבר נהייתה הסכמה גורפת לדחיית מועדים ותשלומים על מנת לא לפגום בעסקה .

אך כיום, בעוד אנו בשגרת הקורונה מומלץ להכניס סעיפים מורחבים שימנעו הפרות יסודיות בחוזה כתוצאה מהשפעות הקורונה כיום ובעתיד.

ראשית, בחוזי רכישה מקבלן יש להקביל את האיחור במועדי התשלום לאיחור במסירה שנכפתה על הקבלן בשל הקורונה. אך אין זה מצב גורף בכל עסקה, באתרי בנייה רבים לא היה שינוי כלל בכל תקופת הסגר והעבודה התנהלה כרגיל בשטח. באתרי בנייה אחרים בהם היה קיצוץ רחב בעובדים זרים/ עובדי בנייה מהשטחים, או בהסתמכות על אספקת חומרי גמר אשר במקרים רבים היה קשה להגיע לעצם בחירת המוצרים ע"י הקונים משום סגירת החנויות יש להניח כי איחור כזה או אחר הוא בגדר המציאות.

בשל הבלבול הרב בתחילת התפשטות הקורונה ולעיתים לשם ניצול ותיעול המצב , נשלחו למרבית רוכשי הדירות מקבלן שטרם קיבלו את דירותיהם כי הפרויקט עתיד להתעכב וכי צפויים איחורים במסירה.

כל עסקה שתחתם מעתה והלאה תבצע הגנות לפני מקרים דומים בעתיד וזאת בנוסף למקרים הרבים המוזכרים בפירוט בחוזי המכר הקבלניים כגון: רעידות אדמה, מלחמה, גיוס כללי, מחסור כללי בחומרי גלם וכו. מיותר לציין כי מעתה והלאה גם בחוזי מכר בשוק הפרטי יש להקדיש מחשבה לתרחישי קיצון שימנעו מהצדדים לעסקה למסור את הדירה/ לעמוד בתשלומים/ להוציא שוכר וכו.

*כותב המאמר, עו"ד ומגשר גילעד ושדי, הנו מומחה בנדל"ן והתחדשות עירונית

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות