banner
גלנט // צילום: מיכל מסינג
גלנט // צילום: מיכל מסינג

השר יואב גלנט: "צריך לרסן את הפקידות, זו רעה חולה"

מדברי גלנט: אנחנו עומדים להניח על שולחן הממשלה תוכנית להתחדשות עירונית במקומות המועדים לפורענות, בראש ובראשונה באזור השבר הסורי אפריקני, ניתן להם קרקע משלימה במרכז ואם ההורים של מישהו הגיעו באונייה ונחתו בהרצליה או רעננה זה לא אמור להקנות לו זכות על מישהו אחר, עלי לא מקובל שיהיו פה שתי מדינות

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, השתתף היום בכנס ארגון הקבלנים בתל אביב יפו ובת ים שמתקיים באילת, שם הוא הסביר את היוזמה האחרונה שלו למתן קרקע משלימה ביישובים מבוקשים, כדרך להוביל התחדשות עירונית בפריפריה: "אנחנו עומדים להניח על שולחן הממשלה תוכנית להתחדשות עירונית במקומות המועדים לפורענות מבחינת רעידות אדמה ותקיפות אויב, בראש ובראשונה באזור השבר הסורי אפריקני הכולל יישובים כמו טבריה, בית שאן, מטולה, אילת וגם ראש פינה. מדובר על אלפי יחידות דיור במקומות האלה והסיכוי להצליח בכך, כשערכי הקרקע כל כך נמוכים, שואף לאפס.

"קרקע משלימה באותו היישוב לא נותנת מענה לבעיה. אנחנו ניתן ליזם קרקע משלימה ביישובים אחרים כמו רעננה או הרצליה, מקומות שבהם ערך הקרקע גבוה בהרבה. זה יפתור בעיה אקוטית שכן כל מאה שנה מתרחשת רעידת אדמה משמעותית וצריך להיערך. אין סיבה שאנשים יחיו בתנאים קשים במקומות מרוחקים שהמדינה בנתה לפני שישים שנה, ותוכנית כזאת תתן תנופה ליישובים האלה".

על התנגדות אפשרית של ראשי הרשויות באזורי הביקוש, אמר גלנט כי: "יש ערים שפותחות את השנה עם מיליארד שקל הכנסות מובטחות ואחרות פותחות עם אפס או עם מינוס. אם ההורים של מישהו הגיעו באונייה ונחתו בהרצליה או רעננה זה לא אמור להקנות לו זכות על מישהו אחר, עלי לא מקובל שיהיו פה שתי מדינות. ברור שיהיו קשיים ויהיה צריך להתגבר עליהם בהסכמות וברוח טובה".

על הקשיים הבירוקרטיים בתחום, אמר גלנט כי: "אנחנו יודעים שלבד משלושת הרשויות שקיימות במדינה יש רשות רביעית שזה הרשות הפקידותית. צריך לרסן אותם ולהכניס אותם למצב שבו הם מבצעי המדיניות ולא מעכבי המדיניות. זה רעה חולה, המציאות שבה לכל אדם בשרשרת של מאה אנשים יש זכות וטו היא לא הגיונית ובחלק מהמקרים נצטרך ללכת להליכי חקיקה".

הקו האדום יאפשר לקדם 150 אלף יח"ד בהתחדשות עירונית
גלנט אמר כי הנושא המרכזי שיש להתרכז בו בשנים הקרובות הוא ההתחדשות העירונית: "צריך יהיה לתת מענה ל-15 מיליון איש בשנת המאה למדינה. יש כיום שתי חלופות ואת שתיהן צריך להפעיל – האחת להימתח צפונה דרומה ומזרחה מגוש דן. לייצר מרכזים אורבניים משמעותיים. והדבר השני זה שאת כל האזורים המוזנחים במרכז הארץ צריך להפוך לאזורים פורחים. הקו האדום של הרכבת הקלה שייפתח תוך שנתיים מאפשר התחדשות עירונית לפחות ל- 150 אלף יחידות דיור בטווח הליכה של 200-300 מטר לתחנת רכבת. זה פוטנציאל עצום. מי שישקיע היום במקומות שהם המוזנחים והצפופים ביותר במרכזי הערים, אם יש לו אורך נשימה ירוויח הרבה".

 גלנט אמר כי: "אנחנו צריכים להקל על הקבלנים בעיקר בדבר אחד – תהליכי התכנון. זה הצד של המדינה. הצד של הקבלנים זה להיכנס לשיטות בנייה קלות ומתועשות שבונות מהר, לעבור לסטנדרטים אחרים בהקשר של מהירות ואיכות הביצוע התיעוש וכן הלאה והשילוב יביא התייעלות גוברת. כאשר בוחנים את הפריון הענף שהתקדם הכי מעט זה ענף הבנייה. בונים די דומה לאיך שבנו לפני חמישים שנה. זה רחוק מאוד בתחום הרכב, החקלאות, הרפואה, אנחנו צריכים פריצה".

גלנט נשאל על הישגי הקדנציה ואמר כי: "בלמנו את עליית מחירי הדיור זה הישג משמעותי. בלמנו את עליות המחיר וזאת עובדה. אני לא יודע לצפות מה יקרה בעתיד – מה יהיה שיעור הצמיחה ומה גובה הריבית והביקוש לדירות. מאפייני המאקרו משפיעים על המחיר".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות