ח"כ יעקב אשר: "הבעיה שלנו היא פקידים שמעולם לא היו בשוק החופשי ומקדמים אג'נדות שחוסמות פיתוח"
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת מאשים את הבירוקטיה בעיכוב פיתוח, אבל מאמין שיהיה פתרון לבעיה
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת מאשים את הבירוקטיה בעיכוב פיתוח, אבל מאמין שיהיה פתרון לבעיה
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר, טוען כי הפקידות הבכירה מקדמת אג'נדה שחוסמת התפתחות בתחום הנדל"ן. ח"כ אשר, שהשתתף בכנס "מגדילים", אמר לעורך האתר, כרמלה קופר: "אנחנו שומעים כל היום ששרים לא עובדים, ויש הרבה שרים שכן עובדים. הבעיה היא הפקידות הבכירה, אלה שלא היו בשוק הפרטי, לא ברשויות המקומיות, לא יודעים כמה קשה לקדם תב"ע, יושבים בתפקידם הרבה זמן, בונים אג'נדות וחוסמים כל התפתחות. אני חושב שהנושא הזה קריטי".
קופר: לפני שנה הכרזת שתילחמו בבירוקרטיה של התכנון וחייבים לנצח בזה. מה נעשה עד כה?
אשר: "בשנה וחצי האחרונות נגענו בלא מעט דברים. אני רואה את הבעיה המרכזית מעבר לתקצוב. הבעיה העיקרית היא הבירוקרטיה והרגולציה הלא נגמרת, בעיקר במה שנוגע לתכנון ובנייה. נגענו בזה בנקודות כאלה ואחרות חלקם נמצאות על השולחן היום. אני יכול להגיד לך שבנקודות שטיפלנו בכוח המוגבל שלנו כוועדה, עשינו כמה וכמה תיקונים, כמו הסמכה של ועדות מקומיות לעשות שינוי ממסחר למגורים. תיקון נוסף עשינו בנושא של אישור של תחילת עבודה, לאחר היתר הבנייה, כאשר צריך אישור לתחילת עבודה, שזה דבר טכני. רשויות מקומיות הפכו את זה להיתר מספר 2, והדבר יכול לקחת חצי שנה עד להיתר. ועשינו תיקון שהנושא הזה עובר לסמכות מהנדס העירייה".
סוגיה נוספת שח"כ אשר מציג ככזו שבאה על פתרונה הוא חיוב פקידים ואנשי מקצוע ברשויות השונות לתת חוות דעת מקצועיות בתוך 40 יום לתכניות. אשר: "בחוק התשתיות הלאומיות הכנסנו תקדים, שבו רשות מקומיות או כל גוף ציבורי שצריך לתת חוות דעת, צריך להגיד אם הוא תומך או לא. במצב הנוכחי אתה יכול לקדם תכנית, ויכולים לחלוף חודשים עד שמקבלים אישור. אנחנו הולכים לקדם מהלך, שאם רשות כזאת או אחרת לא תמסור תשובה תוך 40 יום, זה ייחשב כאילו נתנה תשובה חיובית. כל פקיד יידע שאם לא ישיב בזמן, התכנית תתקבל כמו שהיא. כל הדברים הקטנים האלה יגרמו לכך שהגלגלים יזוזו מהר יותר".
עוד אומר ח"כ אשר כי אחד החסמים להוצאת היתרים הוא הצורך באישור תכניות עיצוב: "חסם נוסף זה תכנית עיצוב ובינוי. זה דבר חשוב, אבל לא צרך לקחת 3 שנים לאישור. זה חסם שעוצר את היזמים. זה על השולחן אצלנו".
חסם נוסף שח"כ אשר מציג ככזה שעשוי היה למנוע פיתוח הוא שיעור היטלי ההשבחה בתמ"א 70 (פיתוח במרחבי מטרו), שעמד על 75 אחוז, וירד ל-60 אחוז: "חוק המטרו עבר אצלי בוועדה אחרי הרבה מאוד ישיבות. עשינו בו שינויים דרמטיים בנושא היטלי השבחה. הממשלה רצתה 75 אחוזי השבחה והורדנו ל-60 אחוז, וזה ייתן בוסט למערכת. החשש שלנו היה שאם זה יישאר ברמה הממשלתית, אז מקומות באזורי המטרו יהפכו לחורים שחורים בלב גוש דן".
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן