banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

מצוקת הדיור הציבורי: "אם אני נזרקת לרחוב אלך לבית קברות, אצית את עצמי"

תמר אלקובי (40), אם חד הורית לחמישה ילדים מאור יהודה, עומדת לפני פינוי מדירתה בגבעת עמידר באור יהודה אולם במשרד הבינוי והשיכון אומרים כי ביישוב זה בלבד ממתינות עוד 41 משפחות לדיור הציבורי וכי אלקובי פלשה לדירה שיועדה למשפחה אחרת. דני גיגי, מפורום הדיור הציבורי: "מדובר בהחלטה אכזרית במיוחד"

 

אריאל נוי 18.10.2021

בימים אלה 1,100 משפחות נמצאות בסכנה להיזרק לרחוב לאחר שמשרד הבינוי והשיכון לא אימץ את החלטות ועדת ברביבאי, שעסקה דאז בזכויות דיירי הדיור ציבורי. משרד הבינוי והשיכון כעת יאלץ לפנות משפחות שחיות עשרות שנים בדיור ציבורי מבתיהם לרחוב, ביניהם קשישים, אימהות חד הוריות ונכים. 

בין הדיירים נמצאת תמר אלקובי (40), אם חד הורית לחמישה ילדים מאור יהודה. "אמורים לפנות אותי לרחוב עוד יומיים", מספרת תמר ל"מגדילים". אחרי 5 וחצי שנים של מגורים בגבעת עמידר באור יהודה, אלקובי אומרת בכאב "מפנים אותי בלי למצמץ ככה יזרקו אותי לרחוב ואת הילדים שלי. אם אני נזרקת לרחוב אלך לבית קברות אני לא אתן להם להשאיר אותי בלי פתרון לילדים אז אם כרוך בזה שאצית את עצמי וזה יעזור לילדים שלי זה מה שיהיה". 

תמר אלקובי // צילום עצמי
תמר אלקובי // צילום עצמי

כזכור, ועדת ברביבאי שהוקמה על ידי השר יואב גלנט גיבשה את ההחלטות שלה בחודש דצמבר 2016 והובילה את שר השיכון לשעבר יואב גלנט לעצור את כל הפינויים של דיירים בדיור הציבורי. הוועדה קבעה שאין לפנות דיירים ממשיכים בדיור הציבורי, דיירים שיש להם חובות ובאופן גורף כל מי שהוא לא פולש "טרי". הוועדה הטילה את האשמה על המדינה שכשלה בהגדלת היצע הדירות ויצרה מחסור שלא תואם לצרכים ולכמות של חסרי הדיור. הוועדה קבעה עוד שיש מייד לקדם הצעת חוק שתמנע פינוי של דיירים ממשיכים שלרוב חיים בדירה עשרות שנים משלמים את שכר הדירה אך למרבה הצער נשארו במעגל העוני וצריכים קורת גג. 

דני גיגי מפורום הדיור הציבורי אומר כי: "מדובר בהחלטה אכזרית במיוחד של משרד הבינוי והשיכון שהופך דיירים מוחלשים שבדרך כלל מתקשים אפילו להשיג ייצוג משפטי לעבריינים ומצד שני באותה נשימה מתעלם מאלפי שוכרים לא חוקיים שהשתלטו על דירות ציבוריות ומסרבים לצאת. משרד השיכון מתעלם לחלוטין מהוועדה המקצועית היחידה שבחנה את נושא הפינויים וקיבלה החלטה חד משמעית וברורה שיש לעצור את הפינויים. פינוי דיירים זה לא עזרה לדיור הציבורי זה סתם אכזריות שמקורה באוזלת יד של משרד השיכון שמנסה להטיל את האשמה על הכשלים שלו על אותן משפחות חרדות שנמצאות בסכנת פינוי". 

בינתיים באור יהודה אלקובי ובני משפחתה לא מתכוונים שיפנו אותם בקלות. לדבריה היה לה אישור  ממנכ"ל משרד השיכון להישאר בדירה: "ניסינו למנוע את פינוי אבל ללא הצלחה אני  מקווה שמשרד השיכון יתעשת על עצמו ולא יפנו אותנו כי אחרת הולך להיות אסון". 

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "המשרד אמון על ניהול מאגר הדיור הציבורי ואכלוס הממתינים על פי קריטריונים קבועים ועל פי התור. תופעת הפלישות הבלתי חוקיות מהווה בעיה חמורה ופוגעת בראש ובראשונה במשפחות זכאיות הממתינות בזכות לקורת גג ובית.  אנחנו לא מקלים ראש במצוקה הקשה של הפולשים, אולם כרשות מנהלית משרד הבינוי והשיכון פועל על פי חוק ועל פי הדין ולמשרד אין את הפריווילגיה לבחור האם לפעול על פי החלטות בית המשפט או לא.  נציין כי הפולשים מקבלים מספר התראות בנוגע לתאריך הפינוי, וסיוע במיצוי זכויותיהם להגיש בקשה לדיור ציבורי וסיוע בשכ"ד.  בנוסף נציין כי במקביל המשרד פועל מול כל הגופים אשר נמצאים שלא בזכות בנכסי דיור ציבורי במטרה לפנותם. 

"באשר לגברת אלקובי, אשר אושרה לקבלת דיור ציבורי בשנת 2017, אך בחרה לא לממש את זכאותה ולפלוש באופן בלתי חוקי לדירת דיור ציבורי שיועדה למשפחה אחרת שממינה בתור.  נדגיש כי קיים צו בית משפט לפינוי הדירה תוך שלושה חודשים מינואר השנה. לדירה זו ממתינה משנת 2016 משפחה חד הורית עם שלושה ילדים.  עוד נציין כי כממתינה לדירה בדיור הציבורי הייתה זכאית גברת אלקובי לסיוע מוגדל בשכר דירה ואף לעזרה באיתור דירה מתאימה בשוק החופשי עד להתפנות דירה התואמת לזכאותה, אך מטעמים השמורים עמה בחרה גברת אלקובי שלא להסתייע באמצעים אלו. נוסיף כי ביישוב אור יהודה בלבד ממתינות כ-41 משפחות לדיור ציבורי, מתוכן 20 משפחות לדירה בת 3 חדרים. בחמישי האחרון הוגשו מסמכיה של גברת אלקובי לחידוש זכאותה והמשרד יזרז את הטיפול בבקשה. 

לנושא ועדת ברביבאי, נציין כי המלצות ועדת ברביבאי לא אומצו או עוגנו בחקיקה על ידי המשרד והממשלה, ומכאן כי אין להן תוקף, יתרה מכך ההמלצות לא נחתמו על ידי כלל חברי הועדה והן אינן משקפות את דעתם.  בימים אלה עובדים במשרד על הקמת ועדה ציבורית בשיתוף כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים שתבחן את נושא הקריטריונים לזכאות בדיור הציבורי.  בשל בעייתיות הנושא, מקרים רבים מאושרים בוועדת חריגים  ציבורית המאשרת למקרים  קשים מאוד דיור ציבורי על אף שאינם עונים לקריטריונים הארכאיים". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות