banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

האם הוצאת ההתחדשות העירונית מחוק ההסדרים טובה ליזמים?

בעקבות הצעת שר האוצר: יש להגדיל את הזכויות ליזמים וקבלנים, מיוחד בתמ"א 38/2, לאפשר לחבר מגרשים ולייצר על ידי כך "מיני פינוי בינוי", וכמובן להקל בכל מה שקשור לנושא ההיתרים והביורוקרטיה // דעה

איכשהו, מתחת לרדאר, חלפה, עברה לה בסוף השבוע שעבר הצעה יצירתית מעניינת של שר האוצר ישראל כ"ץ להחליף את חוק ההסדרים, שממילא טעון באישור תקציב מדינה, ולאשר בינתיים הצעה חלופית שתתניע את ההתחדשות העירונית מול העיריות  והרשויות המקומיות.

כזכור רוב העיריות והרשויות המקומיות אינן ששות לקדם התחדשות עירונית, לא תמ"א 38 ולא פינוי בינוי, זאת בשל העובדה שאינן יכולות לממן את התשתיות הנוספות הנדרשות כתוצאה מתוספת האוכלוסייה המשמעותית, כולל ביוב, כבישים, מוסדות ציבור, שצ"פים וכו'.

הצעתו של שר האוצר, הינה לפרק שני "מוקשים" משמעותיים:

המוקש הראשון, השר מציע להגדיל משמעותית את היטלי ההשבחה שיקבלו הרשויות המקומיות בתמורה להסמכתן להתחדשות עירונית. עד כה, במקרים רבים, לא קיבלו הרשויות היטלי השבחה, במיוחד כשמדובר בפינוי בינוי. כעת, מציע שדר האוצר, לקבוע מדרג לפיו יקבלו השרויות היטלי השבחה בטווח הנע בין 25 ל-66 אחוזים, תלוי בכל פרויקט ופרויקט. מדובר, ללא ספק, בשינוי דרמטי, שעשוי להפוך באופן מיידי מדיניות של רשויות רבות, משלילית לחיובית.

ישראל אברמוב // צילום: יח"צ
ישראל אברמוב // צילום: יח"צ

המוקש השני, בנוסף לכך מציע שר האוצר לחייב כל רשות ורשות בהסכמה למינימום בנייה של 4000 יחידות דיור חדשות בהתחדשות עירונית במשך 5 שנים, כ-800 דירות לשנה, כשבתמורה יקבלו מהיזמים סך של כ-20-30 אלף שקלים על כל דירה, גם כן סכום מצטבר משמעותי שיוכל ברוב המקרים לממן את התשתיות הנוספות הנדרשות.

כמי שיצא לא פעם חוצץ כנגד כשלון ההתחדשות העירונית המהווה כיום כ-16 אחוזים בלבד (8000 יחידות דיור מתוך סך הכל 50 אלף) משוק הדיור, זאת שעה שהייתה אמורה להכיל כבר כ-30-35 אחוזים מהשוק, אני בהחלט רואה בהצעתו היצירתית של שר האוצר שינוי מגמה מבורך וקורא לממשלת ישראל לקדם את ההצעה, זאת בין אם תקציב המדינה יקודם או לא יקודם.

יחד עם זאת אני סבור שיש לתת את הדעת לא רק לאינטרס של הרשויות המקומיות, אלא גם לאינטרס שלנו, היזמים והקבלנים, זאת על מנת שאכן יהיה לרשויות פרטנרים הולמים להצעות אלה:

ראשית, בל נשכח את התמ"א 38 והזיג זג המטורף של מקבלי ההחלטות בנושא זה במהלך השנתיים האחרונות, מה שגרם כבר לרוב רובם של הקבלנים להרים ידיים ולרוב רובם של הפרויקטים להיתקע או כלל לא לצאת אל הפועל. יש מקום, במקביל, להגדיל את הזכויות שלנו, ומיוחד בתמ"א 38/2, לאפשר לחבר מגרשים ולייצר על ידי כך "מיני פינוי בינוי", וכמובן להקל בכל מה שקשור לנושא ההיתרים והביורוקרטיה.

שנית, אם בפינוי בינוי עסקינן, גם כאן חשוב לזכור שמדובר מבחינת רבים מאיתנו ב"מפעל חיים" של ממש האורך לעיתים עד עשרות שנים של דם, יזע ודמעות, חשוב לזכור שבסופו של יום אם הפרויקט לא יהיה רווחי כתוצאה מהיטלי השבחה מופרזים ומוגזמים, בסופו של דבר הרשויות המקומיות ירצו מאוד לקדם פינוי בינוי, אולם לא יהיה להם פרטנר לרפואה לכך.

על כן אני פונה לשר האוצר ולכל מקבלי ההחלטות כן לקדם את הרעיון היצירתי, אולם לתכלל בו גם אותנו, הקבלנים, כי כמאמר חז"ל "אם אין לחם, אין תורה"!

*כותב המאמר, ישראל אברמוב, הינו מנכ"ל קבוצת "אלד פסגות"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות