banner
חבר הכנסת עופר שלח - יו"ר ועדה לביקורת המדינה // קרדיט: עדינה ולמן דוברות הכנסת
חבר הכנסת עופר שלח - יו"ר ועדה לביקורת המדינה // קרדיט: עדינה ולמן דוברות הכנסת

ראש מינהל בטיחות במשרד העבודה: "יש רשימת קבלנים עם צווי בטיחות על הכוונת שלנו"

"קיים כשל מערכתי בנושא תאונות העבודה בענף הבנייה", כך אמר היום חבר הכנסת עופר שלח, יו"ר הועדה לביקורת המדינה בדיון שעסק בבטיחות בענף הבנייה. הדיון התקיים בעקבות דו"ח מבקר המדינה. ד"ר הדס תגרי, מנהלת קבוצת המאבק בתאונות העבודה: "המצב כרגע הוא מאוד חמור"

 

"קיים כשל מערכתי בנושא תאונות העבודה בענף הבנייה שמסכל את המאמצים לשנות את המצב. לא יכול להיות שגוף ממשלתי כמו מכון התקנים לא נותן תקן לאף פיגום, ובכל הופך כל קבלן לעבריין. נדרוש ממשרד הכלכלה לפעול כדי שמכון התקנים יעמוד בהתחייבותו, ונפעל כדי לחוקק חוק בטיחות מקיף, שיביא סוף סוף סדר לענף", כך אמר היום יו"ר הועדה לביקורת המדינה, חברת הכנסת עופר שלח, בדיון שעסק בטיפול הממשלה בתאונות העבודה בענף הבנייה. 

בדיון הוצג דו"ח מבקר המדינה שנכתב בנושא, המצביע על שורת ליקויים בתחום הבטיחות בעבודה. בין היתר, עלה מהדו"ח כי בשנים 2016-2009 מפקחי מינהל הבטיחות ביקרו בממוצע בפחות מ-50% מאתרי הבנייה שהיו מוכרים בכל שנה למינהל. כמו כן, משרד הבינוי ורשם הקבלנים לא הפעילו מערך אכיפה יעיל ואפקטיבי הכולל מנגנון לאיסוף ראיות והכנת כתבי אישום נגד קבלנים מפירי חוק, וכפועל יוצא לא הוגשו כלל כתבי אישום. עוד נכתב כי הרשם כמעט שאינו מפעיל את סמכותו להוצאת צווי הפסקת עבודה מנהליים כנגד קבלנים לא רשומים.

ד"ר הדס תגרי, מנהלת קבוצת המאבק בתאונות העבודה שפועלת רבות בהעלאת המודעות לנושא ומעקב אחר תאונות בענף הבניה ובתחום התעשייה, השתתפה אף היא בדיון, ואמרה: "משנת 2017 הייתה עליה בתאונות העבודה. בשנת 2020 לא ניתן באמת למדוד את הנתונים כי מדובר בשנת קורונה, מתחילת חודש אוגוסט נהרגו 4 עובדים בתאונות עבודה – צריך להבין שהמצב כרגע הוא מאוד חמור. בשנים האחרונות הוכנה טיוטה לחוק הבטיחות – צריכים לקבל תשובות למה זה לא קורה. בריאות תעסוקתית ירד מסדר היום של המנהל לבטיחות תעסוקתית התפקיד כבר שנה וחצי לא מאויש ומנהל הבטיחות הפסיק לעסוק בנושא הזה. אין אכיפה באתרי בנייה בעיקר בישובים ערביים".

חבר הכנסת לשעבר, אלוף במיל' איל בן ראובן, הפועל בתחום הבטיחות מטעם התאחדות בוני הארץ, אמר בדיון כי: "מטרת מטה הבטיחות שלנו היא קידום שינוי תרבותי בתחום הבטיחות בעבודות בניה. היום פועלים 3 צוותי חניכה בשטח ועד סוף השנה יפעלו 5 צוותים. אנחנו חייבים שהמשטרה תיכנס יותר לנושא – כיום אין לה נוכחות בכלל בכל הסיפור הזה. עבירות הבניה הן עבירות פליליות לכל דבר ופיקוח ואכיפה של המשטרה חייבת שתיעשה בצורה הרבה יותר רצינית. כיום לצערי היא לא שם".

בהתייחסות לנתוני דו"ח מבקר המדינה, ראש מינהל בטיחות במשרד העבודה חזי שוורצמן, אמר בדיון כי: "אנחנו בעלייה של 165% פיקוח בתחום הבנייה. יש רשימת קבלנים עם צווי בטיחות שהם סדרתיים והם על הכוונת שלנו. בשנת 2020 היו 1,907 הפסקות בנייה לעומת 820 בשנה הקודמת. בשנת 2020 הגדיל מנהל הבטיחות בצורה משמעותית את היקף פעילותו בפרט בענף הבנייה. נבנה מערך חקירות בתוך מנהל הבטיחות". 

עוד הוסיף ואמר שוורצמן כי: "בשנת 2020 ,לראשונה מזה שנים, יש ירידה במספר ההרוגים בתאונות עבודה קטלניות בכלל הענפים. כ-50 תקני מפקחים אוישו בשנת 2019 ויש סך הכל 110 מפקחים במינהל. יש הכשרת 8,500 עוזרי בטיחות ועד סוף שנת 2020 יתקיימו עוד 75 קורסים".

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות