banner
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

כחלון, שנה את הדיסקט להתחדשות עירונית!

יש לטעמי צורך דחוף לגבש מדיניות שלפיה כל ראש עיריה וכל עיר שתדאג לקדם תמ"א או פינוי בינוי, תקבל מראש מענקים נדיבים

תמונה: ארז כהן // צילום: חן ליאופולד 

מאת: ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

במשך למעלה משלוש שנים שבהן הוא מכהן בתפקיד שר האוצר ושר על לנושא הדיור, מתעקש משה כחלון להעניק עדיפות ברורה לתכנית מחיר למשתכן, זאת על חשבון ליבת השוק ועל חשבון התחדשות עירונית. כחלון, בזחיחות אופיינית, נואם פעם אחר פעם את הצלחותיו, כביכול, לשווק את מחיר למשתכן לאוכלוסיות החלשות, הצלחותיו, כביכול, לבלום את נסיקת מחירי הדיור כלפי מעלה, הצלחותיו, כביכול, להרגיע את ליבת השוק הרותחת והצלחותיו, כביכול, לרסן את היזמים והקבלנים ולמתן את הרווחים שלהם, כביכול על חשבון רוכשי הדירות.

המדדים ממחישים את גודל הכישלון של כחלון
שני מדדי הדיור האחרונים ממחישים את גודל הכישלון של כחלון. שניהם מצביעים לא רק על בלימת ירידת מחירי הדיור ואף על עלייה מסוימת, בעיקר במחוזות תל אביב, ירושלים והדרום, אלא גם על מגמה מעניינת לא פחות שראויה, לטעמי, להתייחסות מיוחדת: מחירי הדירות החדשות בליבת השוק, עלו זה חודש שני ברציפות ב-0.9 אחוזים, בהתאמה, וכמות הדירות שנמכרו עלתה אף היא חודש שני ברציפות בכ-10 אחוזים, בהתאמה.

ובמילים אחרות: אם נחלט מהנתונים את הדירות המוזלות של מחיר למשתכן, המהוות מרכיב משמעותי ביותר מכלל הדירות, נגיע לעליית מחירים  משמעותית בהרבה מ-0.2 אחוזים, המגלמת בתוכה את מחיר למשתכן, אלא אחוז אחד בקירוב(!) לכל אחד משני החודשים האחרונים לפרסום המדד, אפריל ומאי 2018. נתון שכזה, ובהנחה שמגמה זו אכן תמשך, משקף את בעיית הבעיות של שוק הדיור –העדר היצע זמין באזור הביקוש. בעיה זו לא רק שלא נפתרה במהלך שלוש שנות כהונתו של כחלון, אלא אף החמירה, ונוצרו בעליל ביקושים כבושים אדירים שרק יחמירו וילכו ככל שהזמן ינקוף.

עדיפות ברורה להתחדשות עירונית
לשם כך, ועל מנת ש"הגולם לא יקום על יוצרו", הנני מציע לכחלון, וכמה שיותר מהר, לשנות את הדיסקט, ולהעניק עדיפות ברורה להתחדשות עירונית, בין אם מדובר בתמא 38 או פינוי בינוי, זאת על מנת שניתן יהיה להגדיל משמעותית את מלאי הדירות למכירה באיזור הביקוש. לאחרונה התבשרנו אמנם על כוונה להעניק מענקים לעיריות שיקדמו התחדשות עירונית, כשהראשונה לקבל היתה עירית רמת גן, "מלכת התמ"א", אולם אין בכך די, ובמקום מענקים ספוראדיים ומודרגים, יש לטעמי צורך דחוף לגבש מדיניות שלפיה כל ראש עיריה וכל עיר שתדאג לקדם תמא או פינוי בינוי, תקבל מראש מענקים נדיבים, זאת על מנת שתוכל לעמוד באתגרים הנדרשים מבחינת קידום מוסדות ציבור, תשתיות תחבורה, חנייה, שצפ"ים ועוד.

ללא היזמים לא יהיה שוק דיור
בד בבד, ובמקום לתקוף כל העת את היזמים והקבלנים, על כחלון להבין שללא הם, לא יהיה כלל ועיקר שוק דיור. נקודה. האיום של התאחדות בוני הארץ מהחודש שעבר להפסיק ולקדם פרוייקטים, אם חלילה ימומש, תהיה לו השפעה קריטית לא רק על שוק הדיור, אלא גם על כלכלת ישראל ועל קצב הצמיחה ועל חלילה נסיגה לתוך מיתון של ממש, ועל כחלון לראות את הכתובת על הקיר, וכמה שיותר מהר.

עצתי, לכן: כחלון, במסגרת שינוי הדיסקט המתבקש, תתחיל לעודד ולדחוף קדימה את הקבלנים, תסייע להם היכן שאתה יכול בקיצור ביורוקרטיה, הטבת זכויות, וזאת במקביל לסיוע שיקבלו כל אותן עיריות שיקדמו התחדשות עירונית. בד בבד, במקום להכריז בראש חוצות השכם והערב על מחיר למשתכן, תחזיר את התכנית הנישתית ההיסטורית הזאת למימדיה הטבעיים, ותשקול לחזור למודל שהצליח כל כך הרבה שנים, של הלוואות ומענקי מקום, על בסיס אישי דיפרנציאלי.

אם לא תבצע שינוי דיסקט שכזה, נתוני מדדי הדיור הבאים אולי ישכנעו אותך שטעית ולטעות, כחלון, אין זו בושה. כולנו טועים לפעמים. גם אתה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות