banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

שוק הנדל"ן זקוק לאנטיביוטיקה, לא לאקמול!

יש לקדם לאלתר מכללות המעניקות תואר אקדמי במקצועות הבנייה ומכשירות אוונגארד טרי ובעל מוטיבציה של אלפי צעירים שיראו בענף הבנייה את עתידם// דעה

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

מאת: רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ומבעלי קבוצות מזרחי ובניו

ראשית, ולמען גילוי נאות, הייתי אישית, יחד עם חברי להנהלת לשכת הקבלנים, מעורב ישירות במגעים עם כל הגורמים הבכירים בממשלה, להתיר לרבבות פועלים פלסטינים מהשטחים לשהות בתחומי הקו הירוק בסידורי הלנה מיוחדים ובאחריות הקבלנים. אני בהחלט רואה בכך הישג חשוב שמנע, להערכתי, קריסה אפשרית של אחוז גבוה מחברות הנדל"ן שתלויות כידוע באספקת חומרי גלם ובראש וראשונה בכוח אדם זמין.

שנית, דווקא הישג חשוב זה, הינו בבחינת "אקמול לשעת חירום" הממחיש בעליל את בעיית הבעיות של שוק הנדל"ן, תלות בכוח אדם זר, בין אם מדובר בעובדים מהשטחים או עובדים מיובאים מסין, טורקיה ומזרח אירופה. ראינו כבר עשרות רבות של מצבים מעין אלה במהלך האינתיפאדות, הסגרים וכל מיני מרעין בישין. 

התלות הלא בריאה הזו גרמה באותם אירועים מזדמנים או  מתמשכים לנזקים כאלה או אחרים, תקעה פרוייקטים או במקרה הטוב עיכבה אותם, השיתה עלויות מיותרות ויקרות מפז על ציבור הקבלנים, לעיתים עד כדי הכנסת חברות לקשיים ואף לקריסתן, גרמה כאבי לב לא מבוטלים לציבור הרוכשים, ובראש וראשונה גרמה לכך שהיו הרבה פחות התחלות בנייה בשוק הדיור, מה שהביא אותו למצב של משבר, זאת עוד בטרם מגפת הקורונה.

משום כך בחרנו בלשכת הקבלנים במהלך השנתיים האחרונות, ללכת לא על "אקמול לטווח הקצר" אלא על "אנטיביוטיקה לטווח הארוך" ולגייס צעירים ישראלים, הן יוצאי צבא והן אחרים, ולשלב אותם בלימודי מקצועות בנייה מתקדמים, כולל תואר אקדמי, וכולל סיוע במימון לימודים הטבות מיסוי ומשכורת טובה שאותה יקבלו כבר תוך כדי מהלך הלימודים.

אך לא די בכך: זו צריכה וחייבת להיות פעולה משולבת של ממשלת ישראל  ובמיוחד משרדי האוצר, השיכון והעבודה והרווחה, לקדם לאלתר מכללות המעניקות תואר אקדמי במקצועות הבנייה ומכשירות אוונגארד טרי ובעל מוטיבציה של אלפי צעירים שיראו בענף הבנייה את עתידם.

ומה שלא פחות חשוב: על מנת שיעד זה יושג, שומה על כל מקבלי ההחלטות בממשלה, בעיריות, ובארגונים השונים, להשקיע בשדרוג ושיפור מיתוג ענף הבנייה בציבוריות הישראלית. בארצות הברית וקנדה, לדוגמא, נחשבים מקצועות הבנייה לא רק ללגיטימיים, אלא אף מכובדים, וניתן לראות זאת בלא מעט סרטים הוליוודיים שבהם הכוכב(דוגמת אל פצ'ינו באחד מסרטיו) מופיע על גבי פיגום ומתכנן מגדל לתפארת.

חשוב לזכור כי במדינה כה מרוכזת וצפופה שעתידה תוך שנים ספורות לחצות את רף ה-10 מיליון תושבים, ובעידן של בניית מגדלים בשימושים מעורבים, ולא רק בתל אביב, צפוי ענף הנדל"ן להיות הרבה יותר מורכב ומתוחכם וידרוש מיומנות מקצועיות גבוהות ביותר שספק רב אם כוח האדם הנוכחי יוכל לעמוד בו. 

על כן, ולסיכום, וגם אחרי משבר הקורונה יסתיים, נראה את קידום הנושא הזה בעדיפות ראשונית!

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות