banner
צילום: פוטו מרסלו אילת
צילום: פוטו מרסלו אילת

מהנדס עיריית ת"א: "כמות ההיתרים היוצאים ברבעים 3-6 היא אדירה"

מהנדס עיריית תל אביב על התחדשות עירונית: "לא כל נקודה בעיר צריכה להיות בתוכנית כוללת, גם התחדשות נקודתית היא נכונה". מהנדסת עיריית ר"ג על תמ"א 38: "אנחנו מייצרים תוכניות אב לכל השכונות בעיר". יו"ר לשכת השמאים, על הסכם המדף לפינוי בינוי: "זו שערורייה אחת גדולה"- זאת ועוד בפאנל התחדשות עירונית שנערך בכנס הקבלנים השנתי

צילום: פוטו מרסלו אילת

בפאנל בנושא התחדשות עירונית, שהתקיים במסגרת הכנס השנתי של ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, אמר חיים אביטן, ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "בשנתיים האחרונות מימנו תכנון ל- 10 רשויות עבור תוכניות ותהליכי תכנון, מה שלא היה לפני שהוקמה הרשות ואנחנו מקדמים אותן עם הותמ"ל והועדות המחוזיות.  בימים אלו אנחנו מקדמים שתי תוכניות בירושלים ותוכנית ברמלה שלרשות המקומית אין את הכסף לממן ובעזרת המימון של הרשות להתחדשות הן יצאו לפועל. מימון זה והתמיכה מהרשות, מביא להירתמות יותר ראשי רשויות. פרסמנו קולות קוראים לכל רשויות הקו השבר הסורי האפריקאי מהצפון ועד אילת, רשויות הגישו וחלק זכו ואנחנו נקבל את הכסף מהמדינה כדי לממן את הכדאיות הכלכלית לטובת הפרויקטים. 

אודי כרמלי, מהנדס עיריית תל אביב, אמר כי: "זו לא חוכמה לדבר על תל אביב ועל היקפי התכנון בה. במקום לשים את הכסף בהסכמי גג ועל מנת לתת לרשויות מקומיות חיזוק, צריך להשקיע כספים בתוספת כח אדם מקצועי לתחום הרישוי. ערים לא מנהלים באקסלים ,ערים מנהלים ראשי ערים. מי  שרוצה לחדש עיר צריך לחדש, לא לייצר שיח עוקף רשויות ולא ללכת מאחורי הקווים, צריך ללכת ישר". 

עוד טען כרמלי כי: "כמות ההיתרים היוצאים ברבעים 3/4/5/6 היא אדירה", ואמר כי: "הסיפור הוא לייצר וודאות מוחלטת ליזמים לסיים תמ"א ולייצר תוכניות נקודתיות להתחדשות. לא כל נקודה בעיר צריכה להיות בתוכנית כוללת גם התחדשות נקודתית כמו תוכנית הרבעים היא  נכונה". כרמלי אמר עוד , "הארכת התמ"א ב 3 שנים היא בעצם ברקס ל 5 שנים הרי אנחנו יודעים שלוקח זמן להתניע תוכניות חדשות. הסיפור לייצר החלטות מהירות, חדשות, ברורות ושקופות גם אם הן כואבות". 

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר כי: "יש מקום גם לתמ"א 38, יש מקום לכלים שונים אבל אל תהרסו כלים קיימים שעובדים לפני שיש כלים חדשים שמחליפים אותם". בהקשר להסכם המדף לפינוי בינוי, פנה פייגלין לחיים אביטן וביקש לבטלו: "המדינה לא אמורה להיות צד בהסכמים בין יזמים לדיירים.. אנחנו בהתאחדות הצענו לנסח הסכם עקרונות קצר של דברים חיוניים לדיירים. הסכם המדף פוגע בהוצאה לפועל של חוזים". 

חיים מסילתי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר כי: "אני לא יודע מה היה קורה עם טיל היה נוחת וחס וחלילה  באירועים האחרונים והיה פוצע או הורג אנשים. אין מנוס וצריך לקדם תמ"א 38. לא מדובר בתוכנית  שבאה לייצר רווח כספי ביסודות שלה. לא כתוב בחוק כמה צריכים הקבלנים להרוויח. זו תכנית שבראש וראשונה באה להציל חיי אדם. חייבים להוציא תוכניות נקודתיות החופפות ומתואמות עם תמ"א 38 ולא במקומה. הסכם המדף שהמדינה יצרה ובתוכו מומלץ להסתמך על תקן 21 , זו שערורייה אחת גדולה. ההסכם הזה והתקן נוטע ציפייה בליבם של הדיירים כאילו לכאורה הוא שומר עליהם אם נצמדים אליו אבל הרשויות המקומיות לא מחוייבות לו. הדבר הטוב ביותר הוא לבטל את ההסכם הזה "

סיגל חורש, מהנדסת העיר רמת גן, אמרה כי: "אנחנו לא הפסקנו את תמ"א 38, אנחנו בעד לחזק מבנים, אבל אתה לא יכול לחזק מבנים ללא חשיבה. לא יכול להיות שרמת גן  בנתה פי שתיים מתל אביב בתמ"א 38 עם שליש תושבים ממנה. התכנית הזו לא מייצרת לנו היטלי השבחה ואין כסף לפיתוח או הכנסות לעירייה ממנה. אין לנו שטחים ותקציבים לגני ילדים ובתי ספר. העיר במצוקה כספית וכל יחידת דיור שנוספת לעיר עולה לנו עשרת אלפים שקל בשנה מעבר לארנונה  שהיא מכניסה והיא לא מייצרת לך היטלי השבחה". חורש דיברה על עתיד ההתחדשות העירונית בעיר וציינה כי: "בתוכניות התחדשות ייחודיות ניצור אפשרות להיטלי השבחה ותהיה הפרשה מראש לצרכי ציבור. ברור שאנחנו רוצים להתחדש ומידי פעם באים אלינו קבלנים ויושבים איתנו על מתחמים שלמים להתחדשות . אנחנו כרגע מייצרים תוכניות אב לכל השכונות בעיר שיגידו איפה ניתן לקדם תמ"א 38 וייצרו וודאות ליזמים. הוספנו ועדות בניין עיר אחת לשבוע כדי לסיים לדון בבקשות להיתר שהצטברו יש בערך 70 בקשות שנותרו. הרחבנו את צוותי ההתחדשות העירונית שלנו על ידי שני משרדים חיצוניים כדי שלא יצטרכו היזמים לחכות יותר מידי לאישור ועדה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות