banner
עמית דובקין // צילום: ליאת מנדל | Depositphotos
עמית דובקין // צילום: ליאת מנדל | Depositphotos

האם אלנבי יהפוך לרמבלאס של תל אביב?

הזדמנות היסטורית לרחוב אלנבי להפוך להיות הרפליקה התל אביבית למדרחוב הרמבלאס של ברצלונה // דעה

עמית דובקין 17.08.2023

לטעמי הזעקה הגדולה שקמה לפיה תל אביב תאבד את כוח המשיכה ובתי העסק יקרסו בעקבות סלילת הקו הסגול של הרכבת הקלה במהלך 4 השנים הבאות, הינה מוקדמת מידי.

נהפוך הוא. העדר תנועת מאות רבות של אוטובוסים מרעישים, עשנים ומזהמים מידי יום ביומו, תעניק לרחוב אלנבי הזדמנות גדולה לחדש את ימיו כקדם ולהפוך להיות אחד הרחובות המבוקשים בישראל, לבילוי, קניות, עסקים וגם מגורים.

רחוב אלנבי נסלל עוד ב-1911  וחצה מדרום לצפון את שכונת אחוזת בית שממנה התפתחה העיר תל אביב. ראש העיר המיתולוגי מאיר דיזנגוף, העניק לו את שמו ו לכבוד הגנרל אלנבי ששחרר את היישוב העברי הקטן מעול האימפריה העותומנית.

בימי המנדט הבריטי הפך אלנבי לרחוב העסקים והבילוי הראשי של תל אביב הקטנה. בסמוך לממשק שלו לחוף הים הוקם בית קזינו, וקוימו בו אירועים המונים, החל  מהעדלידע של פורים ובשנים הראשונות שלאחר קום המדינה, גם מצעדי צה"ל.

החל משנות ה-60 של המאה שעברה הועם זוהרו של רחוב אלנבי, לטובת רחוב דיזנגוף הנוצץ ובהמשך רחוב אבן גבירול שנסלל לאור הצפון הישן. אלנבי, שלא בטובתו, הפך לרחוב שהתאפיין יותר ויותר כציר אטרקטיבי לאוטובוסים החוצים אותו, בתי עסק קמעונאיים קטנים דוגמת חנויות תכשיטים, פיצוציות ואפילו באסטות למיניהן.

נכון, שולבו באלנבי פה ושם גם בתי קפה, פאבים ואפילו מסעדות גורמה, אולם ה"שיק" של פעם כרחוב עסקים ובילוי ראשי ועמוד השדרה של העיר העברית הראשונה, פג כלא היה. אפילו הבניינים האקלקטיים היפיפיים שנבנו למלוא אורכו, איכשהו נשכחו תודעתית לטובת שדרות רוטשילד הסמוכה.

אולם, וזה אולם גדול, כעת ניצב רחוב אלנבי בפנים הזדמנות היסטורית נדירה לא רק לחדש את ימיו כקדם, אלא גם להפוך להיות הרפליקה התל אביבית למדרחוב הרמבלאס של ברצלונה שבספרד שאף הוא, דוגמת אלנבי, הינו רחוב המשלב אופי, אדריכלות והיסטוריה, המתחיל בלב העיר ונשפך אל תוך חוף הים.

הקו הסגול של הרכבת הקלה, שאמור להיפתח סביב 2027-8, אמור לו רק לייתר לחלוטין את תנועת האוטובוסים ולהפוך את אלנבי למלוא אורכו למדרחוב, אלא גם להעניק לו תבנית חדשה המשלבת בתוכה ישן עם חדש.

במסגרת התוכנית יתאפיין רחוב אלנבי ברובו הגדול בבנייה מקדמית נמוכה יחסית, עד שמונה קומות, טורק במיקומים ספציפיים שיועדו לכך, תותר בנייה לגובה של עד 40 קומות. בכך יתמזג אלנבי כמדרחוב החוצה את שדרות רוטשילד ומאפשר תנועה חופשית של הולכי רגל צפונה לעבר חוף הים או דרומה לעבר ה"דאון טאון" של שוק הכרמל, כרם התימנים בואכה כיכר המושבות ופלורנטין.

כמו כן הקו הסגול של הרכבת הקלה יאפשר נגישות מריבית מאלנבי לכל רחבי תל אביב, רמת גן, קריית אונו ומיקומים נוספים, מה שכמובן יגדיל עוד יותר את האטרקטיביות של המדרחוב, שלא לדבר על הפיכתו לאטרקציה עבור תיירים, כולל בתי מלון שייבנו בו ובסביבתו הקרובה.

לכן, לסיכום, בעוד אי אילו שנים, ייזכר רחוב אלנבי בהיסטוריה של העיר תל אביב, ובכלל, כמודל ראוי ונכון להתחדשות עירונית, הן מן ההיבט הנדל"ני, הן ההיבט התחבורתי והן ההיבט האורבני. שווה לחכות.

*כותב המאמר עמית דובקין הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות