banner
אדר' רוני תימור // אלון שוורץ
אדר' רוני תימור // אלון שוורץ

מהתחדשות עירונית להתחדשות לאומית

בימים אלה של כינון ממשלה חדשה, ועם שר שיכון חדש ושרת פנים חדשה, יש להחליף את  ה"התחדשות עירונית" במושג עדכני התואם את גודל השעה – "התחדשות לאומית", שהנה יעד לאומי קריטי // דעה

אדריכל רוני תימור 17.06.2021

במהלך שלושת הימים האחרונים היתה לי הזכות להשתתף בוועידת עיר הנדל"ן בירושלים במחיצת אושיות מובילות ומקצועיות לעילא ולעילא בענף שלנו. ההרצאות, הפאנלים והמפגשים לימדו אותי ואת אנשי הצוות שלי לא מעט דברים, אולם בכל זאת דומני שהכותרת פוספסה, בבחינת "לראות את האור מתחת לפנס".

והכותרת שלי, דווקא בימים אלה של כינון ממשלה חדשה, ועם שר שיכון חדש ושרת פנים חדשה, הינו איך להחליף סוף סוף את המושג השחוק לעייפה "התחדשות עירונית" שחוזר על עצמו כמו מנטרה בכל כנס וכנס ובכל פגישה של אנשי נדל"ן והפך למעין טקסט חובה בכל פגישת חברים של ערבי שישי במושג עדכני התואם את גודל השעה "התחדשות לאומית"!

התחדשות לאומית הינה יעד לאומי קריטי של מדינת ישראל מהסיבות הבאות:

ראשית, ללא מתווה לאומי אסטרטגי כולל של התחדשות, שוק הדיור לעולם לא יוכל לחצות את תקרת הזכוכית של 40-45 אלף התחלות בנייה לשנה ולא יגיע ליעד הנדרש שהינו 60-65 אלף התחלות לשנה, הן לאור הגרעון המחמיר בהיצע והן לאור הצפי לגידול משמעותי באוכלוסיית מדינת ישראל.

שנית, חידוש מרכזי הערים הוותיקות במרכז הארץ ובפריפריה, הינו לא רק יעד אסתטי גרידא, אלא הכרח קיומי לאור הפגיעות הרבה שחוו ערי מדינת ישראל, הן ערים דוגמת אשקלון ואשדוד הקרובות לעוטף עזה, אולם גם ערים במרכז הארץ דוגמת חולון, רמת גן וגבעתיים שרוב רובם של התושבים בהן הינם נטולי ממ"דים או מקלט זמין לרפואה. 

שלישית, יש לתת את הדעת במיוחד לביקושים ה"לוהטים" לעומת ההיצע הדל באיזור הביקוש במרכז הארץ. המחסור בהיצע, כמו גם המחסור בקרקעות, בא לידי ביטוי בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנה האחרונה,  בנסיקה חסרת תקדים של מחירי הקרקע, מה שדוחף כבר היום את רמות מחירי הדיור כלפי מעלה. מבדיקה שערכנו מתברר כי "על המדף" יש במרכז הארץ רק כ-15 אלף דירות וזה כמובן אומר דרשני.

רביעית, ההיסטוריה של השנים האחרונות לימדה אותנו שקיים כל העת קונפליקט מובנה בין הרצון לקדם פינוי בינוי לבין ההתלבטות עם להמשיך או להמשיך את תמ"א 38. לטעמנו מדובר בקונפליקט מיותר לחלוטין ועל הממשלה לקבוע מסמרות שלפיהן יעודדו את הרשויות המקומיות לקדם פינוי בינוי כבד בבד ימשיכו את התמ"א 38 ואף ירחיבו את הזכויות בתמ"א 38/2.

חמישית, בעצם ימים אלה הולכת ומתהווה מהפיכה תחבורתית שלא ידענו מעולם, הכוללת בשלב הראשון קווי רכבת קלה ובהמשך תכנית המטרו הענקית. שומה על מקבלי ההחלטות לשלב א פ ריורי(!) את תכנית המטרו עם התחדשות עירונית כוללת  וסביב תחנות הרכבת וברדיוס בהליכה מהן, לקדם שימושים מעורבים, מגורים, מסחר ותעסוקה, זאת על מנת לנצל באופן אופטימלי את הקרקע היקרה מפז וכמובן לייצר עוד כמה שיותר דירות, שטחי מסחר ותעסוקה ולהשביח מתחמים ותיקים בלב הערים.

פונה לכן אנוכי אישית לזאב אלקין, שר השיכון הנכנס, ולאיילת שקד, שרת הפנים, שיציבו את היעד הזה בראש סולם העדיפויות הלאומי, כי מדובר ב"הרבה יותר מנדל"ן", מדובר כאן ברווחת דור העתיד של מדינת ישראל, מדובר בביטחון אישי וקולקטיבי, מדובר באיכות חיים, מדובר ביכולת העתידית להגיע לדירה ובנראות של 77 ערי מדינת ישראל בדורות הבאים!

*כותב המאמר הוא אדריכל רוני תימור, מבעלי "תימור שוורץ אדריכלים"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות