banner
דקלה עדי פרץ, מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון. צילום: לע"מ | Depositphotos
דקלה עדי פרץ, מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון. צילום: לע"מ | Depositphotos

הופקדה תוכנית מסילת הרכבת מכרמיאל לקריית שמונה

מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי-פרץ: "מדובר בתוכנית חשובה המהווה בשורה גדולה לתושבי כל האזור"

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה צפון הפקידה בפועל את התוכנית להקמת מסילת הרכבת בין כרמיאל לקריית שמונה. מדובר במסילה כפולה באורך של כ-54 ק״מ, מתוכם יותר מ-20 ק"מ מנהרות, אשר מחברת את תחנת כרמיאל הקיימת, עם תחנת קריית שמונה. 

במינהל התכנון מציינים כי: "מטרת העל של הפרויקט היא חיבור יישובי הצפון באמצעות רכבת מהירה למטרופולינים הארציים, מקריית שמונה שבצפון, דרך כרמיאל, מטרופולין חיפה ודרכו חיבור ישיר והמשכי על בסיס רשת המסילות הקיימת והמתוכננת למטרופולין תל אביב, על בסיס תוואי מסילות החוף, ומשם לדרום הארץ. לא פחות חשוב מכך, הוא החיבור שהמסילה מאפשרת לרשת תחבורה ציבורית עתידית בתוך מחוז הצפון, אשר תחבר עפ"י התוכנית האסטרטגית של מחוז צפון, את כל מרכזי החיים בו. הפרויקט יאפשר את פיתוח האזור וחיזוקו לצד חיזוק, פיתוח ומינוף אזורי תעסוקה ותעשייה, אשר חיבורם לרשת מסילות הברזל תהווה עבורם קרש קפיצה להתרחבות ולצמיחה כלכלית".

התוכנית קובעת שלוש תחנות נוסעים חדשות
– תחנת כרמיאל מזרח (אזור התעשייה המרחבי כרמיאל), שתשרת את מזרח בית הכרם, את יישובי ההר הגבוה מצפון, את תושבי בקעת סחנין (הנחלקים בין שלוש התחנות בבקעת בית הכרם) וכמובן תתמוך בפעילות העסקית והכלכלית של אזור התעשייה והמסחר המרכזיים של הבקעה.

– תחנת חצור הגלילית (צח"ר), מיועדת להיות תחנת נוסעים מרכזית בקרבת הפתח הצפוני של המנהרה, והיא תשרת את תושבי צפת, חצור הגלילית, ראש פינה, תושבי מרכז רמת הגולן ודרום אצבע הגליל, את אזורי התעשייה, מוסדות הממשל בצפת ואת אתרי התיירות במרחב.

– תחנת קריית שמונה, מיועדת להיות תחנת קצה לקו (עד בוא השלום עם שכנותינו). התחנה עתידה לשרת את תושבי קריית שמונה והישובים הסמוכים באצבע הגליל, כמו גם תושבים מצפון רמת הגולן, ואת אזורי התעשייה / התעסוקה באזור, מוסדות ההשכלה הגבוהה, מכוני המחקר והפיתוח ואתרי התיירות.

שני מיקומים לשתי תחנות עתידיות
– תחנת מרום הגליל, לשירות הנוסעים לקבר הרשב"י במועדים רבים לאורך השנה ולעת ההילולה השנתית, וכן את תושבי היישובים במרחב סביבה. הוחלט בשלב זה לסמן תחנה זו בסימבול, עד לבדיקה מעמיקה יותר של מערך התחבורה הציבורית במחוז שמוביל משרד התחבורה.

– תחנה במרחב בין צומת כח למפרידן אגמון החולה, בלב הגליל העליון בעמק החולה, לפיתוח התיירות באזור, מיקומה המדויק ייבחן בעתיד בתכנון מפורט.

נוסף לתחנות הנוסעים, יאפשר תכנון המסילה פיתוח עתידי של מסופי מטענים, אשר יקודמו במסגרת תוכניות משלימות, כך שניתן יהיה לנצל את הרשת המסילתית לשינוע מטענים מאזור קריית שמונה, אזור התעשייה צח"ר, דלתון, הגולן, בקעת סחנין ובקעת בית הכרם, לנמלי הים והאוויר. 

מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי-פרץ: "מדובר בתוכנית חשובה המהווה בשורה גדולה לתושבי כל האזור. במסגרת הדיונים, נבחנו היבטים רבים, בהם שיקולים הנדסיים, פיסיים, אורבניים, סביבתיים, נופיים.  לצד הפיתוח ההנדסי המשמעותי, הוועדה ראתה חשיבות רבה בשמירת הצביון הקיים של חבלי ארץ אלה וביניהם עמק החולה ולשילוב המסילה ותחנות הרכבת בפיתוח האורבני הקיים והמתוכנן".

התוכנית מקודמת כחלק מהחלטת הממשלה מס׳ 1421 מיום 24.2.2010 שעניינה הוא: ״נתיבי ישראל, תוכנית תחבורה לפיתוח הנגב והגליל, התש"ע – 2010". תוכנית המסילה מעוגנת בתוכנית המתאר הארצית למסילות ברזל (תמ"א 23) וכן בתוכנית המתאר הארצית המשולבת לתשתיות תחבורה יבשתית (תמ"א 42).

התוכנית קודמה בשיתוף פעולה הדוק ואינטנסיבי של חברת נתיבי ישראל, משרד התחבורה ומינהל התכנון.

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות