banner
אוהד דנוס // שחר שירזי
אוהד דנוס // שחר שירזי

"שוק הנדל"ן מפגין עוצמה אל מול האתגרים שמציב משבר הקורונה"

כך אומר אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, שמפרסם היום את הסקירה הרבעונית לשונות מחירי הדירות בישראל. מחיר ממוצע של דירות 4 חדרים ב-16 ערים שנבדקו רשם עליה בשיעור 0.5% ברבעון השני לעומת הרבעון הקודם. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בנתניה ובחולון, בשיעור 3%. אילת מזנקת עם עלייה של 17% לעומת אשתקד

מחירי הדירות רשמו עליה בשיעור 0.5% ברבעון השני של 2020 לעומת הרבעון הקודם (הרבעון הראשון של 2020) ועלייה משמעותית יותר בשיעור 2.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כך עולה מסקירה שמפרסם השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת השמאים. הנתונים, בחלוקה לערים, מעידים על מגמה מעורבת ועל מספר לא מבוטל של ערים בהן נרשמה ירידה במחיר הממוצע של דירות 4 חדרים (הדירות הנבחנות במסגרת הסקירה) ב-16 ערים נבחרות.  

על פי הסקירה, הערים בהן נרשמה ירידת מחיר ברבעון הנסקר לעומת הרבעון הקודם הן: נתניה, חולון, אשקלון, מודיעין, באר שבע, ירושלים, ראשון לציון ורמלה.  הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בנתניה ובחולון בשיעור 3%. במקביל, הערים בהן נרשמה עליית מחיר באותה התקופה הן כפר סבא, אילת, רחובות, אשדוד, חיפה ותל אביב. בכל הקשור לעליית מחיר – העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בעיר כפר סבא, 8% ברבעון ובאילת – 7% ברבעון. 

כאמור, הסקירה גם מתייחסת להבדל בין הרבעון השני של 2020 לרבעון המקביל אשתקד (רבעון שני 2019). על פי הנתונים הללו, שיעור השינוי מעיד על עליית מחיר משמעותית יותר בחלק מהערים הנסקרות. כך למשל, בעיר אילת נראה כי מדובר בעליה לא מבוטלת בשיעור 17%, בהרצליה עליה בשיעור 9% וברחובות רמלה ותל אביב עליה בשיעור 6% בכל אחת מהערים. 

המחיר הממוצע לפי ערים לדירות בנות ארבעה חדרים (חדשות ויד שניה) ומגמות ההשתנות ברבעון השני לשנת 2020

עם זאת, חשוב לזכור כי הקורונה הובילה בחלק מהחודשים הנסקרים למיעוט עסקאות מה שעשוי להשפיע על הנתונים, ולכן חשוב לעקוב ולראות בהמשך הדרך, ברבעונים הבאים, מה יעידו הסקירות הבאות.

"שוק הנדל"ן הישראלי מפגין עד כה עוצמה אדירה אל מול האתגרים שמציב בפניו משבר הקורונה", אומר דנוס, "עם זאת, חשוב לציין בעת הזו כי למשברים בשוק הנדל"ן, כמו גם להליכי צמיחה, לוקח זמן רב יחסית להבשיל ועל כן, ניתן לומר כי השלכותיו של המשבר הכלכלי והיקף המובטלים חסר התקדים, טרם הופנמו במלוא עוצמתם בשוק, במהלך הרבעון השני של 2020. זאת ועוד, חשוב לזכור כי חודש יוני אופיין באופטימיות זהירה שלוותה בתחושה כאילו המשבר הבריאותי אחרינו.
עוד ניתן לומר כי התחושה בשוק הנדל"ן, כפי שמשתקפת מהנתונים, הינה כי הציבור בהתנהגותו מכיל את משבר הקורונה, אך הכלה זו מביאה להכרה בכך שממשלת ישראל לא תוכל לסייע להפחתת המחירים בשוק הנדל"ן בעתיד הנראה לעין". 

עוד סבור דנוס כי: "יש לזכור כי תהליכים שלמים במשק דווקא תומכים בהמשך עליות מחירים לאחר היציאה מהמשבר הבריאותי, הפחתת מס הרכישה למשקיעים, פעילות בעצימות נמוכה יותר של מוסדות המדינה והקטנת היצעים שבוודאי תגיע עקב כך". דנוס מתייחס גם לסוגיית היקפי העסקאות ואומר כי: "גם הקיטון בנפח הפעילות ברבעון השני, בהיקף של כ- 30%, הן ביחס לרבעון הראשון והן ביחס לרבעון המקביל אשתקד, הינו משמעותי אך לא מדובר בריסוק השוק וכולל לפחות חודש אחד (אפריל) שבו חוותה המדינה הן סגרים והן חגים".

נזכיר כי מדובר בסקירה שמפרסם דנוס כשמאי פרטי, המבוססת על סקירת השמאי הממשלתי הראשי שפורסמה לפני מספר שנים. את פרסום הסקירה המקורית של השמאי הממשלתי עצר שר האוצר לשעבר, משה כחלון, והיא פסקה מלהתפרסם בשנת 2017. הטענה הייתה שיש לקבוע גוף אחד שיפרסם נתונים המעידים על שונות מחירים בתחום הדיור, והגוף שנקבע הייתה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עם זאת, גם לאחר הפסקת פרסום הסקירות באופן רשמי המשיך דנוס לבדוק את שונות המחירים על פי אותה המתודולוגיה של משרד השמאי הממשלתי ולפרסם את התוצאות. חשוב להגיד שגם סקירה זו לא יכולה לתת מידע מדויק לגבי כל עיר או כלל הדירות, אבל מהווה אינדיקציה למה שקורה בענף על בסיס עסקאות אמת שבוצעו במוצר המבוקש ביותר – דירות 4 חדרים.

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות