banner
פינוי בינוי בקריית אונו // הדמיה VIEW POINT
פינוי בינוי בקריית אונו // הדמיה VIEW POINT

כך הפכו מתחמי פינוי בינוי גדולים לעוגן ההתחדשות עירונית בישראל

התחדשות עירונית בישראל עדיין מהווה אתגר משמעותי עבור רשויות רבות. בשנים האחרונות מסתמנת מגמה לפיה הרשויות נוטות לקדם פרויקטים הכוללים מתחם מגורים שלם שמתחדש, משום שהם מגלמים פתרון ממנו כולם מרוויחים. כדי להבין את עוצמתה של המגמה, כדאי להכיר את הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2018

הדמיית פינוי בינוי בקריית אונו // הדמיה VIEW POINT

בשנת 2018 חלה עלייה במספר יחידות הדיור שקיבלו היתרי בנייה במסלול פינוי בינוי.

דו"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שפורסם לאחרונה, מציין כי חלה עליה עקבית בעשור האחרון במספר היתרי הבניה במסלולי פינוי בינוי. למשל, בשנת 2015 אושרו כ-6,506 יח"ד ואילו בשנת 2018 אושרו 12,812 יח"ד במסגרת פינוי בינוי. קברניטי הרשות הצהירו לאחרונה כי הרשות תתעדף מתחמי פינוי בינוי.

אחד המתחמים הגדולים ביותר בארץ, ממנו ניתן ללמוד על התופעה, הוא מתחם Ono One של בוני התיכון בקרית אונו. עם השלמתו, יבנו במתחם כ- 1,000 יחידות דיור בתשעה בניינים, חלף 328 דירות שהוקמו עוד בשנות ה 60. הפרויקט יכלול פיתוח סביבתי משמעותי.

הפרויקט מתפרס על פני 43 דונם במרכז העיר קריית אונו, לאורכו של רחוב לוי אשכול ובין הרחובות שי עגנון ויחזקאל.

מה עומד מאחורי שינוי המגמה והמעבר לתכנון מתחמי פינוי בינוי גדולים?
בין היתרונות בתכנון ובניית מתחמי פינוי בינוי גדולים, הוא היכולת לשנות את פני השכונות מקצה לקצה, זאת להבדיל מפרויקטים נקודתיים בבנייני מגורים בודדים בתוך השכונה, אשר אינם משפיעים על צביונה. מעבר לכך, מתחמים גדולים פותרים את בעיית התשתיות שבהן נתקלו הרשויות המקומיות, שכן הם מאפשרים שיקום רחב של מערכות תשתית, הקמת מוסדות ציבור, נגישות תחבורתית ועוד. אחת מחברות הנדל"ן המובילות בארץ, שהייתה בין הראשונות להוביל את אותו החזון שמעודדת כיום המדינה, היא חברת בוני התיכון, המאתרת ומתכננת פרויקטים של פינוי בינוי בהיקפים של מאות יח"ד. "החזון שלנו הוא לייצר מציאות אורבנית חדשה ועדכנית בשכונות הוותיקות", אומר עו"ד רן מלאך, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת בוני התיכון, "אנו שואפים להקים פרויקטים שלא רק משביחים את ערך הנכס לדיירים אלא מחדשים את השכונה והעיר ומהווים מנוף לחידוש תשתיות, פיתוח קהילתי והוספת שטחי ציבור לרווחת כל תושבי העיר".

בוני התיכון מובילה ומקדמת למעלה מ- 15 מתחמי פינוי בינוי בערים חולון, ראשון לציון, ירושלים, בת ים, תל אביב, חיפה, פתח תקווה, אזור, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, נתניה ועוד, במסגרתם ייבנו למעלה מ- 10,000 דירות חדשות.

תכנית פינוי בינוי "לוי אשכול צפון" בקריית אונו, היא דוגמא מצויינת ליתרונות הגלומים בפרויקטים גדולים בפינוי בינוי. "זו תהיה שכונה לתפארת ואנחנו לא חוסכים בדבר, הבאנו את היועצים הכי טובים לקדם התכנון והשקענו בפרויקט עבודה רבה, בשיתוף הדיירים ועורכי הדין שלהם, ליאור וחן עמידור. התכנית קיבלה את ברכתו ותמיכתו של ראש העיר, מר ישראל גל והצוותים המקצועיים בעירייה וזכתה לקבל את שיתוף הפעולה מצד הוועדה המחוזית ואישורה. "באמצעות התוכנית הוספנו ערכים ציבוריים כגון שבילי אופניים, מבני ציבור ושטחים ירוקים", מציין עו"ד מלאך.

עו"ד רן מלאך // צילום: אמיר בן חיים
עו"ד רן מלאך // צילום: אמיר בן חיים

המהפך של חולון וראשון לציון: כ-3,900 יח"ד במתחמי פינוי בינוי
בין הערים שיצאו לדרך והחלו לקדם את ההתחדשות העירונית בדגש על מתחמי פינוי בינוי נמצאת חולון.

אחד הפרויקטים שנושאים את דגל ההתחדשות העירונית, הוא פרויקט "חולון החדשה" בשכונת קריית שרת אותו יזמה בוני התיכון. המתחם משתרע על פני רחובות הר הצופים, ששת הימים ואלופי צה"ל וכולל פינוי והריסה של כ- 630 יח"ד ישנות שהוקמו בשנות ה- 60 והקמתן של למעלה מ 2,200 יח"ד חדשות. בעקבות הביקוש הרב שיצרה הצלחת פרויקט "חולון החדשה", קידמה בוני התיכון פרויקט נוסף ברחובות מגידו-שילוח כ- 480 יח"ד במקומן של כ- 120 דירות קיימות.

בימים אלה מקדמת בוני התיכון פרויקט משמעותי נוסף העתיד לשנות את פני מתחם "פואבלו אספניול" בשכונת נוה חוף בראשון לציון. מדובר בכ- 1,700 יח"ד במקומן של כ- 470 דירות קיימות.

איך מקדמים מתחמי פינוי בינוי בסדרי גודל של שכונה?
"כדי להצליח בייזום מסוג זה אנחנו חייבים לבחור את הפרויקטים בקפידה ולהתייחס לכל אחד מהפרויקטים כאילו הוא הפרויקט היחיד שלנו. זה אומר, בין היתר, להעניק יחס אישי וזמין לדיירים, לעיתים גם באמצעות הקמת מרכז מבקרים בשכונה, בו נציגינו עומדים לרשות הדיירים ומספקים להם מענה לשאלות ומקיימים עמם קשר שוטף ואישי לעדכונים".

האם היזמים זוכים היום יותר מתמיד לשיתוף פעולה מצד כל הגורמים המעורבים?
"קרו שלוש תופעות משמעותיות בשנים האחרונות בתחום ההתחדשות העירונית", מסביר עו"ד מלאך, "הראשונה היא המוטיבציה של בעלי הנכסים, שהבינו שמדובר בהזדמנות פז להשביח את הנכס שלהם, לזכות בבית חדש, נגיש ובטוח וכל זה בלי לעבור דירה ובלי להוציא שקל מכיסם. השנייה היא הברירה הטבעית בתחום: בעלי הנכסים מחפשים חברות מובילות, מבוססות ואמינות, שהוכיחו את היכולת שלהם לתכנן ולבצע פרויקטים ושנהנות ממוניטין. לבסוף, אפקט מחיר למשתכן השפיע על המוטיבציה של חברות הנדל"ן הגדולות להרחיב את הפעילות בתחום משום שמחד, נוצר מחסור משמעותי של קרקעות ומאידך, הביקושים באזורים במרכז הארץ, כמו מטרופולין תל אביב, קריית אונו, חולון וראשון לציון המריאו".

האם אפשר להגיד שנושבת "רוח חדשה" של תמיכה במתחמי פינוי בינוי?
"מתחמי פינוי בינוי מהווים התחדשות עירונית אמיתית וכוללנית. לכן כל הנוגעים בדבר, לרבות הדיירים, היזמים, הרשויות המוניציפליות והממשלה, מעניקים להם עדיפות גורפת. הנושא עלה לתודעת הציבור והרשויות. בשנים האחרונות נראה כי הממשלה המחישה את העדיפות שהיא מעניקה למתחמי פינוי בינוי. במסגרת זו היא קידמה תיקוני חקיקה, שילבה תוכניות פינוי בינוי לותמ"לים, הקימה את הרשות להתחדשות עירונית ופתחה את המנהלות להתחדשות עירונית ברשויות ועוד.

כל אלה מוכיחים כי המדינה מקצה משאבים ושהנושא נמצא על סדר היום שלה וזאת בין היתר מתוך הבנה שפינוי בינוי הוא כלי משמעותי להגדלת היקפי הבניה באיזורי ביקוש. גם הרשויות הבינו כי פרויקטי פינוי בינוי מעניקים ערך מוסף לערים ובטחון לתושבים, כנגד רעידות אדמה ואיום הטילים.

לצד כל אלה, גם בעלי הדירות מבינים כי מתחמי התחדשות עירונית בפינוי בינוי מעניקים להם ערך מוסף מהותי משום שהם מחדשים את כל הסביבה העירונית בה הם חיים, יוצרים מרחב נגיש, נעים ובטוח וכמובן, משביחים את ערך הנכס שלהם".

הכתבה בשיתוף חברת בוני התיכון


לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

בואו להגיב ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו עכשיו לקבוצת הפייסבוק הפורום הישראלי להתחדשות עירונית >>> להצטרפות

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות