banner
אמיר רוזנבלום // יחצ
אמיר רוזנבלום // יחצ

אלו שינויים חלו בניהול ותחזוקת מבנים בצל המשבר?

מה יניח את דעת הדיירים ויעמוד בסטנדרטים הנדרשים בעידן הקורונה, האם עלינו לתגבר את כוח האדם המשרת את הבניין או להפך, התמודדות עם כמויות אשפה גדולות וריחות רעים – מנהלי מבנים מחשבים מסלול מחדש

אמיר רוזנבלום // יחצ

מאת: אמיר רוזנבלום

אין זה סוד שעוד הרבה לפני פרוץ מגיפת הקורונה הנוכחית, ניהול ותחזוקה של מגדלים סוגיהם ובפרט מגדלי מגורים הפך להיות תחום מקצועי ומורכב במהותו. בשני עשורים האחרונים לפחות חלה במדינת ישראל בכלל, וב"מדינת תל אביב" בפרט, צמיחה עצומה של בנית מגדלים לגובה ובפרט מגדלי מגורים.

נוצרו אצלנו שכונות שלמות של "רחובות ורטיקליים" שמתכנסים כולם למגדל גבוה, עם המון דיירים, המון רכבים בחניון , אינספור מערכות טכניות ואלקטרומכניות מורכבות ויקרות שתחזוקתן משפיעה באופן ישיר על איכות החיים של הדיירים ,מרחב המחיה המשותף ובסופו של יום גם על שווי הדירה.

לכן גם בימי שיגרה, שאינם מתאפיינים במגיפות דוגמת הקורונה, היה עלינו, כגורם שמנהל ומתחזק את אותם בניינים, למצוא את נקודת האיזון הניהולית שתתאים לכלל הדיירים, המשפחות,  האורחים וכן תחזוקת המערכות והשטחים הציבורים, ניקיון הבניין ושמירה על מרחב המחיה. את כל אלה, כאמור, פגשנו גם בשגרה יומיומית.

קל וחומר כעת, עם הגעתה הפתאומית של מגפת הקורונה. השינוי הדרמטי באורחות  חיינו, כולל כל המגבלות החמורות שנוצרו, דורש מאתנו כעת היערכות והתמודדות יתרה , עם הרבה יותר רגישות ניהולית ותפעולית , בפרט לאור העובדה שבמרבית שעות היום כלל הדיירים נמצאים בדירות ולא בסביבת העבודה. כל אלה יצרו עומס אדיר של עבודה לחברות הניהול והתחזוקה, מידי יום ביומו.

נזכר  תחילה בימים הראשונים של "היסטוריית הקורונה", לפני כחודש, עם הדרישה הבלתי פוסקת למחטאים, אלכוהול-ג'ל, מתקנים ואמצעים אחרים כדי להרגיע את חרדת הדיירים.

להלן מספר דוגמאות מיני רבות עם התמודדות חברת הניהול: 

כיצד לרכוש חומרים ומתקנים בתבונה ובהתאם לתקציב הבניין? היכן להתקין מתקן חיטוי שאכן ייתן מענה ולא יהיה מקור לוונדליזם או גניבה? מה השלט הנכון לתלות לידו, מהי ההודעה הנכונה שיש לדוור לדיירים? כיצד להנחות את הצוות התפעולי,  לספור עד 10 ולנקוט בפעולה הנכונה לרווחת הדיירים?

האלכוהול-ג'ל, לדוגמא,  הפך עבורנו מ"עוד מוצר מחטא" לקמפיין ניהולי של ממש כיצד צריך להשתמש בו בבניינים שאנחנו מנהלים ומתחזקים, כיצד לחטא? עם אילו חומרים בדיוק עלינו להשתמש? מה יניח את דעת הדיירים, אולם גם יעמוד בסטנדרטים הנדרשים על מנת להגן עליהם בעידן הקורונה? האם עלינו לתגבר את כוח האדם המשרת את הבניין, אול שמא להיפך, עלינו לחסוך כמצוות עידן הקורונה?

אתגרים נוספים שנוצרו כתוצאה מהקורונה היו כיצד להתמודד עם בקרה על משלוחים שמוזמנים לבניין על ידי הדיירים, עם כמויות אשפה גדולות שמצטברות כתוצאה מכך שהדיירים שוהים כל העת בבניין, וגורמות ריחות רעים מהאשפה, מה שחייב אותנו להגדיל את תדירות פינוי האשפה ע"י הרשות המוניציפלית, ובמקרים לא מעטים אף לפנות אשפה מדירות דיירים שנמצאים בבידוד, כמו גם דיירים הנמצאים בקבוצות סיכון כאלה או אחרות.

בד בבד עלינו להתמודד מחד גיסא עם הנחיות משרד בריאות  לסגירת מתקנים משותפים כגון חדרי כושר, בריכת שחיה, חדר ג'ימבורי וכו', ומאידך גיסא עם מצוקת גוברת והולכת של דיירים ה"כלואים" בדירותיהם במשך שבועות ארוכים, ולייצר עבורם "רגעי שפיות" דוגמת קיום פעילות ספורטיבית מצומצמת ומוגבלת בתוך שטחי הבניין, הרצאות קורסים דרך האינטרנט ב"זום" ויצירת תחושה שהם אינם לבד.

התמודדות נוספת שלנו הינה עם החשש של דיירים רבים, הטבעי לכשעצמו, האם חברת ניהול הינה גורם חיוני בימי שכאלה המתאפיינים בצמצום כלכלי בכל המשק הישראלי, ובכלל כיצד מתמודדים עם עובדים שלנו שחוששים להדבק מהדיירים, ולהיפך.

על כן, מה שנראה נורמלי ורגיל ורוטיני בזמנים כתיקונם, הופך למורכב מאין כמותו בימי הקורונה, כיצד ממשיכים וממקדים את צוות העובדים בהמשך משימות תחזוקה מונעת ותחזוקת מערכות כך שתהיינה זמינות לחרום לדיירים בכל עת וזאת ללא כל קשר למגבלות הקשות הקיימות בימים אלה, ובמיוחד מגבלות חופש התנועה ושמירת המרחק בין אנשים.

אתגר נוסף הינו מציאת "נקודת איזון" הנכונה בין היסטריית הניקיון המאפיינת כל כך את עידן הקורונה, לבין המשך תוכנית עבודה הרוטינית והסדורה של כלל המערכות בבניין, שכן אלו, לפרוטוקול (!) מערכות מצילות חיים, שאין יום שניתן לפטור אותם מפעולות תחזוקה חיוניות ומחייבות. לדוגמא: מעליות, מערכות חירום נגד אש, גנרטורים, משאבות וכו'.

לסיכום: אין לי  ספק שדווקא משבר הקורונה מייצר תודעה להתבוננות מעמיקה יותר על חשיבות תחזוקת המבנים במדינת ישראל וכמובן מייחדת ומבחינה בחשיבות של חברת הניהול והתחזוקה כגורם מניע ומוביל, והמעניקה לדיירי הבניין שכפ"ץ הגנה כולל ומספקת את צרכי כל הדיירים.

בברכת איחולי ימים טובים ובריאים. 

 *כותב המאמר אמיר רוזנבלום, הינו יועץ מומחה לניהול ותחזוקת מבנים ובעלי חברת עידן ש.נ.י

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות