banner
כנס התאחדות בוני הארץ // פוטו מרסלו
כנס התאחדות בוני הארץ // פוטו מרסלו

"אנחנו על פתחה של תהום כלכלית-חברתית"

כך פתח נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, את הכנס השנתי של ההתאחדות. ניר ינושבסקי, סגן נשיא ויו"ר אגף בנייה חוזית: "חברות זרות שבונות פה תשתיות זה פיקציה". צביקה דוד, סגן נשיא ההתאחדות ויו"ר אגף תשתיות: "הרשויות המקומיות לא הבינו שהקבלן מפסיד – אז הן מפסידות והציבור מפסיד"

"אני הבנתי שבירושלים, במקום לבנות שכונות חדשות, יש ללכת לשכונות הוותיקות. אני מאמין גדול בהתחדשות עירונית ותמ"א 38 – כי זה הצלת חיי אדם. אנחנו תיעדפנו התחדשות עירונית על פני בנייה חדשה באופן משמעותי. זה נכון לצופף ערים. בנוסף, יש לעודד ביקושים בפריפריה", כך פתח ח"כ ניר ברקת את הכנס השנתי המקצועי של התאחדות בוני הארץ באילת.

עוד במסגרת הכנס התקיים פאנל "ישראל 2048", שם אמר אדריכל פרופ' שמאי אסיף כי: "צריך לתכנן עיר של 18 מיליון תושבים שיש בה כל מני שכונות, ככה המדינה צריכה להראות. ככה צריך לתכנן את המדינה, צריך שהמדינה תכניס את היד לכיס במקומות שבהם צריך לעודד תמ"א 38, למשל באזור השבר הסורי אפריקני. ויש לכך כספים".

חיים פייגלין, סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובנייה בהתאחדות בוני הארץ, הוסיף כי: "האתגר הכי גדול שלנו הוא איך לייצר איכות שתמשוך ותהפוך את חצור הגלילית ירוחם לאיזור ביקוש. כל אחד רוצה לבנות הרבה אבל לא בעיר שלו, בעיר של השני".

דוד לפלר, יו"ר הוועדה המחוזית דרום, התייחס לעיר הבירה שבמחוזו, ואמר כי: "אנחנו חייבים להפוך את באר שבע למטרופולין חזק. בראש וראשונה – חייבים התחדשות עירונית בפריפריה".

נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו: "לצערנו הגדול, למרות ניסיונות הממשלה האחרונה לשנות את התמונה, שוק הדיור במדינת ישראל נמצא עדיין במשבר – ואם לא יבוצעו בו תהליכים מרחיקי לכת שיתחילו מיד, המשבר הזה צפוי להפוך בשנים הבאות לאסון כלכלי-חברתי. צריך להפסיק לזרות חול בעיני הציבור. חסרות כאן דירות, הרבה מעבר לאותם 146 אלף בתי אב שנרשמו כבר להגרלות מחיר למשתכן. בונים כאן כבר שנים פחות מ-50 אלף יחידות דיור בשנה. על מנת לפתור את משבר הדיור בטווח הקצר, צריך להוסיף התחלות בניה של עוד 20 אלף יחידות דיור לאיזורי הביקוש, בכל שנה, בחמש השנים הקרובות ולהגיע ל-70 אלף יחידות דיור בשנה". סרוגו קרא לממשלה להקים "רשות לתכנון אסטרטגי" ולהמשיך להפעיל לצידה את מטה הדיור: "אנחנו על פתחה של תהום כלכלית-חברתית. ככל שהממשלה לא תתחיל לתכנן אסטרטגית את ישראל לדור הבא, נכנס למשבר הגדול ביותר מאז קום המדינה. בשנת 2030 יהיו פה 12 מיליון בני אדם, וב-2050 יהיו פה 17 מיליון בני אדם. זכרו שזאת מדינה שבה לוקח 15 שנה לאשר בניה של שכונה אחת ולכן, 2030 זה מחר ו-2050 זה מחרתיים, וישראל תזדקק עד אז לעוד שני מטרופולינים. לא שתי ערים, אלה שני מחוזות חדשים בנויים".

עוד התייחסו הגורמים בכנס, לכניסתן של חברות זרות לענף הבנייה בארץ. סרוגו התייחס לנושא, ואמר כי: "כניסת הסינים לכאן מיותרת ואם תמשך, יהיו לה השלכות קשות על הענף, בכלכלה ובביטחון שלנו. ישראל זקוקה לעובדי כפיים ולא לחברות זרות".

צביקה דוד סגן נשיא ההתאחדות ויו"ר אגף תשתיות ציין כי: "הרשויות המקומיות לא הבינו מה שהחברות הממשלתיות הגדולות הבינו שהקבלן מפסיד – אז הן מפסידות והציבור מפסיד. כבר היום מדווחים לנו יזמים שזכו במכרזים לבנייה למגורים בשכונות חדשות שהם מתעכבים בבנייה בגלל התשתיות. הם כבר נמצאים רגע לפני אכלוס אבל הדיירים לא יכולים להיכנס עד להשלמת התשתיות. יש שכונות חדשות שבהם זכאי מחיר למשתכן יבזבזו את כל ההנחה שהמדינה נתנה להם על שכר דירה בגלל שאכלוס הדירות מתעכב. זה קורה כי ברשויות ובתאגידים העירוניים חושבים שהם יוכלו לבחור את הקבלן הזול ביותר ולקבל את פרויקט איכותי ובזמן. וזה לא עובד- הזול עולה לכולנו ביוקר.

"במשרד האוצר ובחשב הכללי כבר נפל האסימון, הם חייבו את חברות התשתיות הגדולות לשנות את שיטת ההתקשרות עם הקבלנים על מנת לקבל פרויקטים איכותיים יותר , הם משנים את שיטת הזכייה כך שלא ההצעה הזולה ביותר זוכה, הם הפחיתו את הערבויות, הם קיצרו את לוחות הזמנים לתשלום אבל בקרב מזמיני עבודה אחרים כמו רשות מקרקעי ישראל, ברשויות המקומיות, ובחברות הכלכליות של העיריות עדיין מנסים לתפוס את המקל בשתי קצותיו. הגיע הזמן לשינוי, הגיע הזמן שבו כל מזמיני העבודה יצטרפו לתהליך שמובילה ההתאחדות לשינוי כללי המשחק".

ניר ינושבסקי, סגן נשיא ויו"ר אגף בנייה חוזית, ציין כי: "חברות זרות שבונות פה תשתיות זה פיקציה, אין חברות זרות יש ממשלה זרה. יש כאן החלטה מודעת להכניס ממשלה זרה למכרזי תשתיות ומגורים בישראל. הממשלה הסינית בונה פה בישראל  נמלים, תשתיות ותחנות רכבת יש כאן השתלטות של מדינה אחרת על התשתיות של ישראל. רוצים להוזיל את עלות הפרויקטים? אבל מה יקרה אם בעוד כמה שנים ממשלת סין תחליט שחיילי צה"ל לא יכולים לנסוע בקו הרכבת שהיא בנתה? למה החברות הזרות באות לכאן? בשביל רווח של 4% ? בארה"ב ובקנדה עצרו את התופעה ומזהירים אותנו מהשתלטות הסינים על התשתיות בישראל. יש להבין זו לא בעיה של קבלני בניין אלא של כל הענף  של כל תעשיית הבנייה".

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אמנון מרחב הציג תמונת מצב רחבה של שוק הבניה ותחזית של ההתאחדות להמשך השנה: "כל הנתונים שאנו מציגים כאן מצביע על צורך בשינוי מהותי בדרך הטיפול של הממשלה במשבר בשוק הדיור. תוכנית מחיר למשתכן שהביאה עד כה למכירת 18 אלף דירות בלבד, ולמרות שהמדינה לא פרסמה זאת, ניתן להעריך כי מספר הדירות שנמסרו בפועל קטן בהרבה ומסתכם באלפים בודדים. אך דווקא בעקבות התערבות המדינה, הפער בין הביקוש להיצע הדירות גדל. במקביל, תשומות הבניה הפכו לאיום מרכזי על היכולת לטפל במחירי הדיור – עם זינקו דרמטי ב-3% ב-2018 ובמחסור בחומר גלם בענף, ובעיקר בחומרי מחצבה, לאחר שהמדינה לא פרסמה שנים רבות מכרזים למחצבות חדשות וגרמה לזינוק בתמלוגים שמשלמים מפעילי המחצבות הקיימות".

מרחב התייחס לענף התשתיות שנמצא בסיכון גבוה וקרא למדינה לבצע פעולות מערכתיות שיעשו סדר בענף. "תמונת השוק של קיפאון בתחום הדיור בשנה האחרונה לא היתה תוצאה של מדיניות, אלה של חוסר ודאות וחוסר אמון של כל הגורמים בשוק הדיור – האחד כלפי האחר ובראשם, אמונם של רוכשי הדירות. ירידות המחירים שנרשמו, מידי פעם, בשנתיים האחרונות, נשארו על הנייר. אנחנו נמצאים בצומת דרכים ואם הממשלה החדשה לא תטפל באתגרים שהצגנו – בדרכים שהמלצנו לה לעשות זאת, אנו צופים התחדשות בעליות מחירי הדיור".

ההתאחדות הודיעה על הקמת מטה בטיחות בעבודה, בראשות חבר הכנסת לשעבר (אלוף מיל') אייל בן ראובן, אשר יכין תוכנית שנתית למטה שתכלול הכשרות, קידום חקיקה והסדרת האחריות בתחום, חניכת פעילים בשטח, הסברה, טכנולוגיות ועוד.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות