banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

שנת 2021: רוכשי הדירות נטלו משכנתאות בגובה של כ-104 מיליארד שקל

במהלך החודשים ינואר-נובמבר 2021, לקחו רוכשי הדירות  כ-104 מיליארד שקלים משכנתאות, 33 אחוזים יותר מאשר בכל השנה הקלנדרית הקודמת, בה נלקחו כ-78 מיליארד שקל. התגובות: "נגיד בנק ישראל שגה"

עמית דובקין 15.12.2021

בחודש נובמבר האחרון לבדו נלקחו כ-11 מיליארד שקלים. אם יתברר שמגמה זו נמשכה גם בחודש דצמבר, אזי נגיע השנה לשיר של כל הזמנים, כ-115 מיליארד שקלים וכ-40 אחוזים יותר מאשר אשתקד.

הסיבה לתדלוק שוק המשכנתאות לשיא של כל הזמנים מורכבת משני משתנים החוברים זה לזה: 

האחד, המחסור הכבד בהיצע דיור והתחשה של הרוכשים שאם לא יקנו דירה כאן ועכשיו, רמות המחירים ימשיכו לעלות. ואכן עד כה עלו המחירים בשנה הקלנדרית האחרונה ב-9.9 אחוזים, העלייה השנתית הגדולה ביותר מאז המחצית הראשונה של העשור הקודם.

 השני, ההחלטה השגויה של נגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון, מדצמבר 2020, לאפשר לנוטלי המשכנתאות לקחת שני שלישים מהמשכנתא צמודים לריבית פריים. עובדה זו תדלקה במיוחד את השוק מאז דצמבר האחרון ופיתתה את הרוכשים לקחת משכנתאות גדולות יותר.

אולם, וזה אולם גדול, הבעיה אינה מתמקדת רק בכמות המשכנתאות שנלקחה, אלא בראש וראשונה במבנה שלהן. מתברר מנתוני בנק ישראל כי לא פחות מ-37 אחוזים מהמשכנתאות שנלקחו היו מבוססות על ריבית פריים, אחוד גבוה ללא תקדים. כמו כן הזמן הממוצע עלה ל-27 שנה. 

ומה שמטריד יותר מכל הינה העובדה שאם ב-2015 המשכנתא הממוצעת עמדה על כ-550 אלפי  שקלים ואילו כיום היא זינקה לכ-950 אלפי שקלים, עלייה דרמטית של כ-80 אחוזים.

בנוסף לכך תלוי ועומד איום העלאת הריבית במשק, זאת עקב לחצים אינפלציונים גוברים. העלאה שכזו, אם אכן תתרחש, עלולה להגדיל את ההחזר הממוצע של המשכנתאות בעוד מאות שקלים ואם, חלילה, תתלווה אליה גם עלייה באבטלה, אנחנו צפויים, לצערי, לתרחיש של משבר בשוק המשכנתאות שאותו לא ידענו מעולם.

לסיכום, אין ספק כי קיים קשר גורדי ברור בין המחסור בהיצע בשוק ובין החלטת הנגיד לבין תדלוק שוק המשכנתאות. הסרת שני מוקשים אלה הינה האופציה היחידה למתן את שוק המשכנתאות ולמנוע תרחיש ריאלי של משבר. הפעולה הראשונה, הסרת האופציה לשני שלישים צמודי ריבית פריים, הינה בידי נגיד בנקר ישראל. כאן ועכשיו. פתרון בעיית המחסור בהיצע דורשת זמן ארוך יותר, אולם על מקבלי ההחלטות בממשלה לטפל בה טיפול שורש, גם כן כאן ועכשיו.

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים, אומר כי: "המתמטיקה הפשוטה אומרת שאם שוק המשכנתאות יזנק בקרוב ל-50 אחוזים השנה, עובדה זו לכשעצמה עלולה להביא להעדר שליטה של הממשלה על מחירי הדיור. על כן על הממשלה לסמן מיידית את הטיפול בבעיית המחסור בהיצע כאתגר לאומי ראשון במעלה, זאת אם איננו חפצים באלימות הולכת וגוברת בחוצות ערי ישראל". 

ישראל אברמוב, יו"ר קבוצת פרקש יזמות נדל"ן, אומר כי: "הפתרון הריאלי היחידי לצינון שוק המשכנתאות ולהגדלת ההיצע הינו הפיכת ההתחדשות העירונית למשימה לאומית ראשונה במעלה, מה שיביא בסופו של דבר לצינון שוק המשכנתאות לצד הגדלת ההיצע, ובמיוחד באזור הביקוש במרכז הארץ. את זאת ניתן יהיה לבצע רק בשיתוף פעולה מירבי בין הממשלה לבין מרכז השלטון המקומי".

אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהרי, אומר כי: "אין ספק שנקודת המפנה בשוק המשכנתאות התרחשה בדצמבר 2020, כאשר נגיד בנק ישראל שגה כשאפשר לקיחת משכנתאות בתנאים של שני שלישים ריבית פריים. החלטה זו היתה אולי תקפה לשיא משבר הקורונה כששוק הדיור נכנס לקפאון, אולם אינה רלוונטית כלל היום ויש לבטלה לאלתר!"

*הכותב הינו עמית דובקין, אסטרטג מיתוג נדל"ן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות