banner
ח"כ ישראל אייכלר // צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
ח"כ ישראל אייכלר // צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הכנסת אישרה למנות הנדסאים ומהנדסים אזרחיים לעוזרי בטיחות באתרי בנייה

מי שהוכשרו לתפקיד מנהל עבודה או ממונה בטיחות באתרי בנייה יוכלו להתמנות לתפקיד

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה לקריאות שניה ושלישית הצעת חוק של משרד העבודה, המשנה את הדרישות להעסקת עוזר בטיחות באתרי בנייה. הצעת החוק מאפשרת להעסיק בתפקיד גם הנדסאים ומהנדסים אזרחיים, וכן אנשים ללא ניסיון והכשרה קודמת, בכפוף להכשרה מורחבת של 100-150 שעות. במהלך הדיון שהתקיים השבוע, הוסיפה הוועדה לנוסח אישור להעסיק בתפקיד גם אנשים בעלי כשירות לתפקיד מנהל עבודה או ממונה בטיחות באתרי בנייה, בכפוף להדרכה ממבצע הבנייה ולא במקביל לביצוע תפקיד אחר באתר. מהוועדה נמסר כי: "גורמים שונים בענף הבנייה הסבירו בדיון כי הדבר ייתן מענה למחסור באלפי עוזרי בטיחות בשטח, ויתן פתח לכניסה של עובדים ישראלים חדשים ומוכשרים שיוכלו להתקדם בענף". 

יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר, אמר: "המטרה שלנו היא למנוע תאונות בעבודה. נעזור ונקדם כל צעד שיוביל לכך". 

עו"ד שלי קדמי מהלשכה משפטית במשרד העבודה הסבירה את התיקון: "במצב הקיים היום, עוזר בטיחות צריך להיות בגיר, בעל ניסיון של שנתיים לפחות בעבודות בנייה או בנייה הנדסית ולעבור הכשרה ייעודית בהיקף של 45 שעות. עם הזמן נמצא כי תנאי הסף שנקבעו לא עולים בקנה אחד עם צרכי התפקיד והענף וכי היה חסם בפני הנדסאים ומהנדסים להתמנות לתפקיד. לכן אנחנו מציעים עכשיו שני מסלולים חדשים שירחיבו את אפשרויות ההעסקה ויתנו מענה למחסור בשוק, בהם פתיחת התפקיד עבור מהנדסים והנדסאים אזרחיים". 

רן כהן, ממנהל הבטיחות במשרד הוסיף:  "הנדסאים ומהנדסים אזרחיים הם כשירים לחלוטין לתפקיד. אדם כזה יכול בתוך שנתיים להתקדם ולהיות מנהל עבודה אבל לשם כך נדרש ניסיון של שנתיים בתחום, ואת זה קשה להם מאוד להשיג היום. התיקון נותן להם פתח להיכנס לשוק הבנייה ואחרי שנתיים תקבל עובד משכיל ומנוסה שיכול להתפתח בתחום. המסלול הנוסף שהכנסנו הוא עבור אנשים שאין להם ניסיון ורוצים להיות חלק מענף הבניין. אלה יוכלו לעשות קורס בהיקף של 100 שעות לפחות ולהתמנות לתפקיד של עוזר בטיחות". 

שלמה אלוני, סמנכ"ל המוסד לבטיחות וגהות: "עוזר בטיחות מוריד נטל ממנהל העבודה ומשפר את השליטה בתחום הבטיחות באתר. אנחנו בעד הצעת החוק, נעשה תהליך חניכה לעוזרים חסרי מיומנות שנכנסים ואני סבור שבהכשרה של 100 שעות נוכל לעזור להם להתמקצע. כבר היום אנחנו רואים שהרבה עוזרים התקדמו באתרים ונכנסו עוזרים חדשים, וזו אכן דרך להכניס עובדים מוכשרים לענף". 

אשר גרין, נציג התאחדות הקבלנים, אמר כי: "מכניסת החוק ב-2018 ועד היום אנחנו עושים פעולות מול הקבלנים להסביר את חשיבותם של עוזרי הבטיחות. חייבים להריץ את החוק הזה כי חסרים לנו עוזרי בטיחות. אצלי יש כבר מספר עוזרים שהפכו להיות מנהלי עבודה, זו אפשרות מצוינת להכניס דם חדש לענף".

דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל: "ההערכה היא שחסרים היום כ-6,000 עוזרי בטיחות. התיקון הוא גם כרטיס כניסה לענף עבור עובדים ישראלים. אנחנו חושבים שרבים יוכלו להיכנס ולהוות עתודה ניהולית לענף ולכן זה דבר חיוני. אנחנו יודעים לעשות את ההכשרה ולקשר אותם למעסיקים".

עו"ד רוני שדה, יו"ר לשכת ממוני הבטיחות בישראל הסתייג מההצעה ומעצם מינויו של עוזר בטיחות באתרי בנייה. לדבריו:  "מינוי של עוזר בטיחות באתרים הוא מיותר לחלוטין. זו תוספת של 5,000 עובדים למשק שלא עושים הרבה. עדיף היה להשקיע את זה בעובדי בנייה. הידע של ממונה בטיחות גדל בהרבה והיום רק קבלן שמעסיק בו זמנית מעל 100 עובדים בכל האתרים בארץ מחויב למנות ממונה בטיחות. היה נכון לחייב בזה כל אתר שבו מועסקים 50 עובדים ומעלה". עוד ציין שדה כי ישנם כיום "אלפים שמחזיקים באישורי עוזר בטיחות מזויפים ויש כרגע חקירה פלילית בנושא".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות