banner
שיר הספרי // צילום: מיכאל טופיול
שיר הספרי // צילום: מיכאל טופיול

"אני רואה תעוזה ומעוף יוצאי דופן בחברות הנדל"ן. 'המכה בכנף' בקורונה יוצרת שינוי שעוד ידובר עליו רבות"

עו"ד שיר הספרי, מומחית במיתוג ערים ופרויקטי נדל"ן , מספרת שהקורונה מעכבת מצד אחד פעילות מתוכננת, אך מהצד השני מעניקה אפשרות לפעילות חדשה ולאפשרויות חדשות. "חברות נדל"ן מתעכבות עם הליכי רישוי ברשויות לקידום פרויקטים ושינוי תוכניות, דבר שיש בו בכדי לשבש את הכנת האסטרטגיה והמיתוג של הפרויקט הגדול הבא, אך גם נותן זמן לפיתוח החשיבה והמיתוג הכולל של החברה". במקביל הספרי מעניקה שורה של טיפים להתנהלות נכונה בתקופה המאתגרת

אורי חודי 15.11.2020

פרויקט מנהלי השיווק – פרויקט המוקדש לאנשי השיווק המיתוג והמכירות, ולהתמודדות הלא פשוטה שלהם עם המציאות החדשה. מידי כמה ימים נפרסם כאן ראיון עם מנהלות ומנהלי שיווק ומיתוג, אם בחברות נדל"ן ואם עצמאיים. ביקשנו מכולם לתאר לנו את האתגרים החדשים, הדרכים לפתרון, וגם לנסות ולסייע לקולגות בטיפים שונים.

דרך התשובות של אנשי המקצוע, אנחנו מקבלים הצצה לעולם שלם של ניסיון, החלטות, ויצירתיות שבדרך כלל נשאר מאחורי הקלעים. הפעם  – עו"ד שיר הספרי, מומחית במיתוג ערים ופרויקטי נדל"ן. 

איפה תפסה אותך הקורונה? עם איזה קמפיינים פתוחים?
"בתחום המוניציפאלי הקורונה תפסה אותי עם כמה סרטים שתוכננו להצטלם בחודש ספטמבר, ויידחו עד לחזרה מאסיבית של תנועה הן במישור החינוכי והן במישור התרבותי. צילומים חייבים להמחיש איכות חיים וחיות. מנגד, תהליכים של מיתוג ואסטרטגיה קרמו עור וגידים והתנהלו בזום ומרחוק במקצועיות ובלו"ז מדויק וממוקד. שיטת העבודה דווקא התאימה ויצרה היזון חיובי. כמו כן, אנו מקדמים ברשויות כנסי יזמות עם השקת עתודות קרקע באזורי מסחר ונדל"ן חדשים, לצד פתיחת חמ"לים תקשורתיים ברשות המקומית הנותנים מענה תוכני ותקשורתי לתושבים. בתחום הנדל"ן אנו מפיקים את כל הקיט השיווקי לקראת כנסי דיירים במתחמי פינוי בינוי להחתמות דיירים ויציאה לשיווק. אין זה סוד כי חברות רבות הקפיאו את פעילותן ואת היציאה בשיווק ולפיכך הורדנו הילוך, ולפחות אין לחץ לעמידה בלו"ז לשיווק. הייצור מאחורי הקלעים ממשיך בקצב אחר. חברות נדל"ן מבין לקוחותיי, מתעכבות עם הליכי רישוי ברשויות לקידום פרויקטים ושינוי תוכניות, דבר שיש בו בכדי לשבש את הכנת האסטרטגיה והמיתוג של הפרויקט הגדול הבא, אך גם נותן זמן לפיתוח החשיבה והמיתוג הכולל של החברה".

איך מתמודדים עם המצב?
"ההתמודדות היא קודם כל במישור המנטלי. ברגע שמבינים כי זהו המצב והקיפאון וודאי ללא אופק ברור הנראה לעין, יש לפעול בגמישות מחשבתית ומיד לייצר אלטרנטיבות. חוסן פנימי אישי משפיע ומחלחל לרובד העסקי. ראשית, יש לשדר כלפי העובדים והסביבה רוגע ושליטה בסיטואציה, יש לשמר בכח האדם את המוטיבציה וההבנה שאנחנו יחד ופועלים כעת ביתר שאת, בכדי ש"הספינה" לא תשקע. אני מדברת עם סוגים שונים של מנהלים ובעלי חברות, כמו גם עם ראשי ערים, והמסקנה הברורה היא שבכדי לשמר פעילות ולייצר תפוקה יש לשמור על החוסן המנטלי של כל המעורבים בעשייה ולנסות להתנהל הן כבשגרה והן כבמצב חירום כאחד".  

איזה טיפים את יכולה לתת לאנשי שיווק ומיתוג עמיתים?
"יש לי כמה טיפים. דבר ראשון, זוהי שעת מבחן לגילוי יכולת חבויה – רצוי שכל מעסיק יבחן את עובדיו ויגלה כי היכולת של אותו עובד אינה מסתכמת בתחום עיסוקו. כלל זה נכון שבעתיים כלפי ספקים שהם כח מניע לחברה. טוב יעשו החברות שיבחנו ויגלו מי מבין הספקים עשוי לענות על מספר קריטריונים בתחום השירות או המוצרים. זה הזמן להגביר תפוקה מייצור מצומצם למעשה. דבר שני – אני ממליצה לא להיכנע ל"דחיינות" ומניעת הכנת מיזמים בתירוץ של חוסר ווודאות. מומלץ לאמץ גישה של כאן ועכשיו לטווח רחוק. במילים אחרות: יש לבצע מיידית התאמות של המצב מתוך הבנה שהמצב כנראה לא ישתנה בשנה הקרובה לפחות וכי הראשונים שידביקו את הפערים הם הראשונים לצאת מן הבוץ. בתוך כך, אין להיכנע ולומר כי השיווק מוקפא נוכח המצב, אלא להיערך עם כל העזרים והחומרים הנדרשים. השוק יסתגל למצב והענף ימשיך בעשייה אבל מי שלא ימשיך להתקדם החברה שלו תישאר מאחור. הטיפ השלישי הוא  – לעשות שופינג נכון של ספקים ונותני שירות- זה הזמן לייצר תחלופה וריענון של כח אדם חיצוני לחברה. כתוצאה מהמצב, לא מעט כישרונות נפלטו ממעגל התעסוקה והינם "רעבים" להצלחה והתחלה חדשה".

את מתמקדת במיתוג ערים – מה ההמלצות בימי קורונה?
"דווקא עכשיו משפחות רבות מגלות את חדוות הקהילה ואיכות החיים הנדרשת ממקום המגורים משנה פעמיה וסגנונה. נוכחתי לדעת בקרב רשויות שאני מלווה, כי קיימת דווקא עכשיו הגירה חיובית של משפחות ליישוב שלהן. כך למשל, בחצור הגלילית שם עברו כ-100 משפחות מרחבי הארץ בתקופת קורונה זו. אנו עדים לכך שראשי הרשויות תפסו פיקוד על ניהול נכון למיגור הקורונה בעיר, זוהי שעתן התקשורתית של הרשויות והחשיפה בתקשורת הארצית גבוהה ומשמעותית. בתחום המוניציפאלי ההתמקדות היא על חיי קהילה, איכות חיים. ההבנה כי שיטת העבודה בשנים הקרובות תיצור תמורה, יש בה בכדי להשפיע גם על בחירת מקום מגורים מרוחק. גם בתחום הנדל"ן, התקשורת מחפשת כל הזמן פרשנים שונים בתחומי הרלוונטיים. זה הזמן לייצר חידוש וניוז ולדברר החוצה. הרייטיגנ גבוה ואנשים מרותקים למרקע. המלצתי העיקרית היא לא לקפוא על השמרים וליחצ"ן כמה שיותר כל פעילות, לייצר חדשנות ומובילות ברמת החברה והפרויקטים, ולא לחשוש מלשעוט קדימה". 

האם את מזהה תופעות חדשות בחודשים האחרונים?
"ענף הנדל"ן הינו ענף סתגלן. אם בהתחלה גילינו סימנים של מצוקה ודכדוך מערכתי, הרי שדווקא בסגר השני, כענף חיוני אשר ידע לא מעט תמורות, ניכרת מגמה חיובית של עשייה. גם אם הדברים נעשים מתחת לפני השטח, אין לי ספק שיהיו הישגים. זהו הענף הראשון להתאושש. הביקושים גוברים על ההיצע, לקוחות רבים נמצאים על הגדר ומשוועים לחזור. ויש לציין שכבר רבים חזרו. ראינו חודשי קיץ יעילים ומפתיעים. אני נוכחת לראות סביבי תעוזה ומעוף יוצאי דופן של חברות נדל"ן שאופיינו עד כה כשוק אפרורי –שמרני ההולך בתלם. 'המכה בכנף' בקורונה יוצרת שינוי שעוד ידובר עליו רבות".

איך ענף הנדל"ן יתמודד עם הקורונה בטווח הארוך? ייפגע?
"ההשלכות הכלכליות הן הרות גורל, וענף הנדל"ן הוא אחד מהמרכזיים שנפגע ושיושפע מהמשבר. כולם, גם קונים וגם מוכרים, מבינים שהקורונה לא הולכת לשום מקום נכון לעכשיו, והשלכותיה ילוו אותנו עוד זמן לא קצר. אני חושבת שזה הזמן לפעול בכמה מישורים. יש לדאוג להרחבה משמעותית של מלאי הקרקעות הזמינות לבניה ולמגורים ללא חסמי תכנון ובניה במיוחד בתל אביב ובגוש דן, הגדלת מלאי האישורים והיתרים בתחום המגורים וגם הרחבת הסמכויות וצמצום הבירוקרטיה בוועדות המקומיות והמחוזיות. עוד דבר שחשוב לתת עליו דגש הוא קידום וזירוז מערכי התחדשות עירונית כמנוף לפיתוח עירוני".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות