banner
עינת גנון וננה חן // צילום: מיכל מסינג
עינת גנון וננה חן // צילום: מיכל מסינג

"אי הוודאות הורגת פרויקטים ונוגסת קשות בכיסים של היזמים"

סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון, וננה חן – מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית וסמנכ"לית בקבוצת רפאלי, בראיון באולפן מגדילים על התחדשות עירונית, חסמים והיום שאחרי תמ"א 38. "אין ספק שכסף בצורה זו או אחרת הוא הפתרון לפריפריה" אומרת גנון, "מאמינה שנצליח לפצח את הקושי". חן על הרשויות המקומיות: "מגיעים לעירייה כדי להפקיד את התוכנית, ומגלים שהמדיניות השתנתה"

ההתחדשות העירונית כוללת לא מעט שחקנים, אבל גם לא מעט חסמים. עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וננה חן, מנכ"לית חברת ראדקו 38 הפועלת בתחום – מדברות על הנושא בראיון באולפן מגדילים. מה החסמים המרכזיים בתחום? מה יהיה עם ההתחדשות העירונית בפריפריה? ומה יהיה עם תמ"א 38? התשובות בראיון.

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הפכה להיות דומיננטית יותר וקובעת סדר יום בתחום. עינת גנון, את מכירה את כל השחקנים וגם מחוברת לשטח – מה התובנות שלך? 

עינת גנון: "אנחנו במהלך כל השנים מקפידים לשמוע את השטח ועושים שולחנות עגולים עם גורמים שונים בענף. אני אוהבת לשמוע גם את הדיירים. לא מזמן הייתי באירוע הריסה, ואחרי כל הנאומים  ניגשתי לדייר הפשוט ותחקרתי אותו. אנחנו מאתרים את החסמים בתחום ובוחנים איך אפשר לסייע ולהסיר חסמים. לפעמים בחקיקה, לפעמים בפרסום של מסמכים או מדריכים שונים שכלאחד יכול להוריד ולקרוא בעצמו".

ננה חן, את מכירה מקרוב את שלטון המקומי וגם את הפעילות היזמית. איפה החסמים האמיתיים?

ננה חן: "יש הרבה מאוד חסמים. בעיקר ברשויות המקומיות. יזם נכנס לפרויקט, מגיע לרשות המקומית, עושה פרה-רולינג ויוצא לפעמים אפילו עם מסמך כתוב. עם זה הוא הולך לדיירים ומתחיל תהליך החתמה שגם הוא מאוד לא פשוט, וחסם בפני עצמו. מגיעים לעירייה כדי להפקיד את התוכנית, ומגלים שהמדיניות השתנתה. אי הוודאות הורגת פרויקטים ונוגסת קשות בכיסים של היזמים, ואני לא אומרת את זה כדי להגיד שיזמים מסכנים. אבל צריך לקחת בחשבון שיזם שלוקח על עצמו פרויקט כדי לקדם את הפרויקט –צריך להשקיע הרבה מאוד".  

אחת הבעיות הקשות של ההתחדשות העירונית היא יישום וקידום פרויקטים בפריפריה. איך אפשר לפתור את הבעיה? 

עינת גנון: "אנחנו משקיעים בזה הרבה זמן, ובוחנים מה אפשר לעשות כדי לקדם תהליכים. רק בשבוע שעבר קיימנו דיון עם הרבה גורמים כדי לבחון את הנושא. החל ממשרד ראש הממשלה דרך משרד הפנים וודאי הרשות להתחדשות עירונית. אין ספק שכסף בצורה זו או אחרת הוא הפיתרון לפריפריה, אבל אנחנו מנסים לקדם פיילוט במגוון תחומים כדי שנהיה מוכנים ליום בו יהיה לנו תקציב. תקציב יכול להגיע למשל מהקרן להתחדשות עירונית, אבל גם יכול להגיע מפילנתרופיה. אנחנו נמצאים בשיח מול קק"ל, גם הם רוצים למשוך אוכלוסייה לפריפריה. המפתח לפתרון בפריפריה הוא איגום משאבים וגם הקשב הממשלתי לנושא. אני מאמינה שנצליח לפצח את הקושי – וזה נמצא על השולחן". 

תמ"א 38 נמצאת לקראת סופה במתכונת שאנחנו מכירים. מה יהיה ביום שאחרי? 

ננה חן: "קצת מוגזם להגיד שהתמ"א עוברת מהעולם, כי אני חושבת שהתמ"א קמה כדי לתת לתושבים ביטחון ובטיחות. באזורים מסוימים יש עדיפות לפרויקטים גדולים יותר שיתנו מענה גם של תשתיות, אבל לצד זה נשארים בניינים בודדים. הרבה פעמים הסביבה שלהם כבר עברה תהליך, ומה אומרים לאותם דיירים בבניין הבודד? המדינה צריכה לחשוב איך מצ'פרים ונותנים גם לרשות המקומית להרוויח מהתהליך . במקביל, לתת ליזמים אולי זכויות עודפות כדי לתת את המענה לבעיה הזו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות