banner
שדרות רגר, באר שבע // באדיבות דוברות העירייה
שדרות רגר, באר שבע // באדיבות דוברות העירייה

מובילות עלייה במכירת דירות חדשות: בית שמש, באר שבע, חריש ורמת גן

הכמות המבוקשת של דירות חדשות לחודשים מאי-יולי עמדה על 11,850 דירות, ירידה של כ-11% בכמות המבוקשת של דירות חדשות, כך עולה מנתוני הלמ"ס המתפרסמים היום

שדרות רגר, באר שבע // באדיבות דוברות העירייה

הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) מפרסמת הבוקר את הכמות המבוקשת של דירות חדשות לחודשים מאי-יולי, המורכבת מדירות חדשות שנמכרו ומדירות חדשות שלא למכירה, ואשר עומדת על 11,850 דירות, ירידה של 9.1% לעומת שלושת החודשים הקודמים ובניכוי השפעות עונתיות- ירידה של 11.1%.

טבלה 1 של 15.09

בחינת נתוני המגמה מראה כי קיימת מגמת עלייה של 2.2% בממוצע בחודש החל במרץ 2018 עד למאי  2019 .

הכמות המבוקשת של דירות חדשות מורכבת מ-66.7% דירות חדשות שנמכרו לציבור הרחב והיתרה, ומ-33.3% דירות חדשות שלא למכירה שהחלה בנייתן, כאשר בשלושת החודשים מאי-יולי 2019 נמכרו כ-7,900 דירות חדשות- עלייה של 2.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים. לאחר ניכוי העונתיות מסתמנת בתקופה זו ירידה של 0.2% לעומת התקופה הקודמת. בחינת נתוני המגמה מראה כי מספר הדירות החדשות שנמכרו עלה מחודש אפריל 2018 ב-2.5% בממוצע חודש. 

ירידה בדיווח עסקאות לרשות המסים
בשלושת החודשים מאי-יולי 2019 דווחו לרשות המיסים כ-8,510 עסקאות של מכירת דירות חדשות, ירידה של 3% לעומת שלושת החודשים הקודמים שבהם דווחו כ-8,780  עסקאות. מספר הדירות החדשות שלא למכירה עמד על כ-3,950 דירות- ירידה של 28.4% לעומת שלושת החודשים הקודמים. לאחר ניכוי העונתיות מסתמנת באותה תקופה ירידה של 25.3% לעומת התקופה הקודמת. 

רבע מסך הדירות המבוקשות- במחוז מרכז
כרבע ((23.9% מסך כל הכמות המבוקשת של דירות חדשות היו במחוז המרכז,  לעומת כ-8.3% בלבד במחוז ירושלים. חלקן של הדירות שנמכרו הוא 84.3% מהכמות המבוקשת במחוז חיפה,  לעומת 29% במחוז הצפון.*

מבין היישובים שבהם נמכרו יותר מ-150 דירות בחודשים מאי-יולי 2019, היישובים המובילים שבהם חלה עלייה במכירת דירות חדשות בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים הנם בית שמש, באר שבע, חריש ורמת גן. לעומת זאת, היישובים שבהם נרשמה ירידה במכירת דירות חדשות היו ראש העין, הרצלייה, אור יהודה וטירת כרמל. בחודשים מאי-יולי 2019, 74.1% מסך הדירות שלא למכירה נבנו למטרת שימוש עצמי (בנייה עצמית ו"בנה ביתך"). מתוכן, 38.5% נבנו במחוז הצפון, כ-22% – במחוז הדרום, 15.5% – במחוז מרכז, 10.7% – במחוז חיפה, 6.9% – במחוז ירושלים ו 5.1% נבנו במחוז תל אביב.

בסוף יולי 2019 מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בבנייה ביוזמה פרטית בלבד עמד על כ-25,840 דירות לעומת 26,019 דירות בסוף יוני 2019 ו-29,493 בסוף יולי 2018 (התקופה המקבילה אשתקד).

מספר חודשי ההיצע לבנייה פרטית בלבד בשלושת החודשים מאי-יולי 2019, קרי מספר החודשים שיעברו עד שכל הדירות שנותרו למכירה בבנייה הפרטית בלבד יימכרו, הינו 14.9 חודשים בממוצע (משוקלל), בהנחה שקצב מכירתן בחודשים אלו יהיה זהה לקצב המכירה שנרשם במהלך יולי 2019.

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין: "נתוני הלמ"ס לגביי ביקושי הדירות מראים כותרות סותרות לכאורה וזאת מכיוון שהנתונים כוללים ביקושים לדירות חדשות מקבלנים וביקושים לדירות בבנייה עצמית, רובן בקבוצות רכישה. אם נסתכל על הנתון הכללי הרי שכמות הביקושים ירדה, אך אם נוריד את נתוני הדירות שלא לרכישה נראה עלייה במכירה של דירות חדשות על ידי קבלנים". עוד ציין מסילתי כי בחודש יולי נרשם שיא של מכירת דירות חדשות ונמכרו 2,740 דירות: "זהו הנתון הגבוה ביותר מזה שנתיים וחצי במכירת דירות חדשות, את העלייה במכירת דירות חדשות ניתן לייחס גם לפרויקטים של "מחיר למשתכן" שההגרלות אליהן התקיימו לפני שנה ושנתיים והעסקאות יוצאות עכשיו לדרך" בנוסף מציין מסילתי כי בחודשים האחרונים ובעיקר בחודשי הקיץ אפשר לראות מגמה של התעוררות ברכישת דירות ועליית מחירים נקודתית לצד ירידה במלאי הדירות, לכן האתגר של הממשלה החדשה יהיה לחזור ולהגדיל את הצע הדיור באזורי הביקוש".

חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים // צילום: דנה קופל
חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים // צילום: דנה קופל

יבין גיל מור מנכ"ל אתר יד2: "כמות החיפושים לנכס למגורים באתר יד2 רשמו בחודשים מאי-יולי עליה חדה בשיעור של כ-40% בהשוואה לחודשים פברואר-אפריל. את העלייה המשמעותית ניתן לייחס בין היתר לעליה בכמות המוכרים והקונים בתקופת הקיץ, שנחשבת לתקופה חמה בשוק. כך, לדוגמא, אם בחודש פברואר הביקוש לדירה למכירה עמד על 38 מתעניינים בממוצע לכל מודעה שפורסמה בלוח, ביולי היחס מזנק ל-50 מתעניינים. בנוסף למרכיב העונתי שעודד את הביקוש לנדל"ן, בתקופה האחרונה השוק מראה סימני התעוררות, כך שיותר רוכשי דירות מפסיקים לשבת על הגדר וחוזרים לקנות דירות". 

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "לדאבוני נתוני הלמ"ס הינם "פאטה מורגנה" של עסקים כרגיל. מי שיקרא היטב את הדו"ח יראה כי אנשי המחקר של הלמ"ס עצמם מודים בסיפא דל הנתונים כי הם כוללים מאות רבות של עסקאות שבוצעו בפועל ברבעונים הרדומים, כולל עסקאות בטרם קבלת היתר, כולל עסקאות של קבוצות רכישה וכולל עסקאות שבוטלו. על כן מצב שוק הדיור הינו "על הפנים" והנני תקווה שאחרי ה-17 בספטמבר נחכים יותר".

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

יהודה הרציג, הרציג נדלן: "הנתונים לצערי אינם מגלמים בתוכם כמה עסקאות בוצעו במסגרת התחדשות עירונית, כולל תמ"א 38 ופינוי בינוי. המצב דהיום, של המתנה דרוכה, האם יאשרו או לא יאשרו המשך המנדט על תמ"א 38 מ-2020 ל-2025 הינו מצב לא בריא בעליל ואם הממשלה ומקבלי ההחלטות חפצי חיים המה, אדרבא, שיפסיקו לפסוח על 2 הסעיפים ויחליטו ויפה שעה אחת קודם!".

יהודה הרציג // יחצ
יהודה הרציג // יחצ

טלי כהן, סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת שפיר הנדסה: "בחודשים מאי-יולי 2019 חל זינוק של כ-111% ברכישת דירות חדשות בעיר חריש. על פי הלמ"ס, מדובר באחת הערים שמציגה את העלייה הגדולה ביותר מבחינת מכירת דירות חדשות בארץ. בחודשים האחרונים חלה עלייה גדולה מאוד בביקוש לדירות חדשות בחריש, ככל שקצב אכלוס הפרויקטים השונים גדל. בציבור כבר מכירים את העיר החדשה חריש, המיקום שלה ובהכרה בכך שזו עיר עם קהילה חדשה וחזקה".

ננה חן, מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית מקבוצת רפאלי: "הביקוש לדיור בעיר באר שבע רק הולך וגואה,  ובחודשים האחרונים הגיעו לבשלות פרויקטים רבים שהמתינו להיתרי בנייה. בנוסף, מתוכננים פרויקטים רבים נוספים בין היתר גם שכונות חדשות, כך שכעת יש היצע רב של דירות חדשות בעיר, שתואם את הביקוש. אני מעריכה שהמגמה הזאת תימשך גם בשנה הקרובה לאור ההתפתחות המרשימה של העיר הדרומית".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות