תביעת ענק נגד עיריית ראשון לציון: דורשים 95 מיליון שקל בגלל אישור פארק האגם
בעלי הקרקעות טוענים כי התכנית פוגעת בערך הקרקע. שמאי הוועדה המקומית ממליץ לדחות את התביעה: "מדובר בתכנית משביחה"
בעלי הקרקעות טוענים כי התכנית פוגעת בערך הקרקע. שמאי הוועדה המקומית ממליץ לדחות את התביעה: "מדובר בתכנית משביחה"
בעלי זכויות על קרקע בפארק האגם בראשון לציון תובעים מהוועדה המקומית 95,562,153 מיליון שקל עקב טענה לפגיעה במקרקעין שלהם, בעקבות אישור תכנית פארק האגם. גורמי המקצוע בעירייה ממליצים לדחות על הסף את התביעה, בגלל פגמים בעריכת השומה שהוגשה לוועדה, וכן מכיוון שלטענתם התכנית היא למעשה תכנית משביחה. הוועדה המקומית צפויה לדון בהמלצות בישיבתה הקרובה בשבוע הבא.
הוועדה המקומית תדון בישיבתה הקרובה בשתי תביעות על ירידת ערך שהוגשו בעקבות אישור תכנית רצ/8/21/1 – "תכנית פארק האגם" במערב ראשון לציון, שאושרה בדצמבר 2016, לפני קרוב ל-8 שנים. מטרת התכנית היא פיתוח אזור פארק האגם בראשון לציון כאזור תעשייה עתירת ידע, מלונאות, פארק הרפתקאות ושעשועים, אטרקציות, נופש, בידור, פנאי וספורט תוך שמירה על האגם כערך סביבתי ונופי. תביעה אחת, בסך 56,000,000 שקל הוגשה על ידי חברת ניהו, ותביעה שנייה בסך 38,662,153 שקל, הוגשה על ידי כהן פליקס אחזקות בע"מ ותובעים אחרים. התביעות הוגשו בסוף דצמבר 2019, ימים ספורים לפני המועד האחרון להגשת התביעה.
התובעים בשתי התביעות הגישו חוות דעת שהוכנה על ידי אותו שמאי מקרקעין – שלומי מערבי. הטענות בשתי התביעות היו זהות: לטענת התובעים, מדובר התכנית פוגעת, מכיוון שהיא קובעת תכסית אשר מונעת תוספת בנייה במקרקעין שהם בעלי הזכויות שלהם. עוד נטען כי אין משמעות כלכלית לתוספת בנייה במרתף שהתכנית מקנה, וכי היא גורעת שטח מדרום החלקה שלהם, שהוא החלק האיכותי ביותר. כמו כן, נטען כי התכנית יוצרת הקפאה של אפשרות הבנייה בשל חיוב הכנת תכנית איחוד וחלוקה.
התובעים בחנו את ירידת הערך של המקרקעין שלהם בעקבות אישור תכנית פארק האגם בהשוואה לשני מצבים קודמים: האחד, בהתאם לתכנית רצ/1/21/1 ראשון לציון, שקדמה לתכנית פארק האגם. התכנית עסקה בקביעת מתחמי פיתוח בפארק במערב ראשון לציון. השני, על בסיס "הסכם העקרונות" שגובש בין העירייה לבין בעלי הזכויות על הקרקע במתחם, שקבע זכויות בנייה. לטענת התובעים, במצב הראשון המצב הקודם אפשר מסחר, ובמצב השני אפשר מסחר ותיירות. החלופה שנבחרה לצורך קביעת גובה ירידת הערך הינה החלופה השניה, לפיה המצב הקודם הינו הסכם העקרונות על בסיס ההנחה כי המצב הקודם איפשר מסחר.
שמאי הוועדה המקומית קבע בחוות דעתו כי בחינת "המצב הקודם" בשתי חלופות התכנון, שלפיה המצב הקודם אפשר מסחר הינו שגוי. בחוות הדעת של שמאי הוועדה נכתב כי על פי תקנון תכנית רצ/1/21/1, שקדמה לתכנית פארק האגם, מדובר בחלקה המיועדת למלונאות ומרכז כנסים עם שירותי אוכל ומסחר המוגבלים לשימוש לשירות הספורטאים והנופשים בפארק – כך שאין מדובר בייעוד "מסחר". גם על פי הסכם העקרונות, נקבע, המצב הקודם היה לתיירות.
עוד נקבע על ידי שמאי הוועדה המקומית כי יש לדחות את ראשי הנזק הנטענים בשומת התובעים. בחוות הדעת שהוגשה לוועדה המקומית נכתב כי התכנית מושא תביעת הפיצויים איננה תכנית פוגעת אלא משביחה. עוד נכתב כי התכנית תאפשר לבעלי הזכויות בקרקע לנצל באופן מיטבי את זכויות הבנייה שהיא מקנה.
חוות הדעת של שמאי הוועדה ממליצה לדחות את התביעות על הסף, וקובעת כאמור, כי התכנית מושא תביעת הפיצויים איננה תכנית פוגעת אלא משביחה.
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן