banner
טל ברוך // תמי שחם
טל ברוך // תמי שחם

בעלי הדירות צריכים לדרוש מנבחרי הציבור לטפל במבנים מסוכנים

"אנחנו נמצאים כרגע במצב חירום, הגיע הזמן שהציבור הרחב של בעלי הדירות במבנים המסוכנים ירים ראש, וידרוש מנבחרי הציבור שלו לדאוג למיזמים מצילי חיים ולקידום תוכניות למיגון וחיזוק של כל המבנים המסוכנים בישראל" // דעה

טל ברוך // תמי שחם

המדינה חייבת להחליט על תכנית חירום ברמה הלאומית לחיזוק ומיגון של כל המבנים המסוכנים בישראל. התחום שלנו חשוב מדי ובוער מדי כדי שייעדר מהשיח בבחירות, והלחץ חייב להגיע מלמטה לכיוון הפוליטיקאים, ומערכת הבחירות הקרובה היא הזמן המתאים ביותר להפעיל לחץ.

חייבים לייצר תכנית שתיתן פתרונות לפריפריה שבה תכנית תמ"א 38 ופינוי בינוי לא עובדות בשל מחסור בכדאיות כלכלית או היעדר שוק, וגם להמשיך ולתחזק את הפתרונות הקיימים שפועלים, לרבות ובפרט תמ"א 38 שהיא תכנית מצילת חיים שהוכיחה את עצמה, והדרך לדחוף לשם היא באמצעות התאגדות המונית של בעלי דירות בכל מבנים המסוכנים בארץ.

הגיע הזמן להעלות את חשיבות נושא חיזוק מיגון וחידוש כלל הבניינים המסוכנים בישראל, והגברת המודעות לצורך בחיזוק של תכניות ההתחדשות העירונית (פינוי בינוי, תמ"א 38) נוכח סכנת קריסה ברעידות אדמה והיעדר ממ"דים להגנה מסיכון טילים.

את זה אפשר לעשות דרך התאגדות בעלי דירות מכל רחבי הארץ כולל בפריפריה, והעלאת 3 דרישות מרכזיות: 

  1. הכרזה על תכנית חירום לאומית לחיזוק, מיגון וחידוש כל הבניינים המסוכנים בישראל, מהמרכז ועד הפריפריה, תוך קידום חקיקה אגרסיבית להסרת החסמים במיזמי התחדשות עירונית, וקידום פעולות חירום שיובילו לחיזוק, מיגון וחידוש מידי של כל הבניינים המסוכנים בישראל.
  2. קידום תכנית לחיזוק מיגון וחידוש מבנים מסוכנים בערי הפריפריה, באמצעות תכנית חדשנית לניוד זכויות בין רשויות, באופן שבו יחוזקו ויחודשו מבנים בערי הפריפריה, וזכויות הבנייה ינוצלו באזורי ביקוש, כדי לייצר מקדם כלכלי אפשרי. 
  3. חידוש הארכה ותגבור תכנית תמ"א 38 ותכניות נוספות להתחדשות עירונית ופינוי בינוי, לרבות תכנית ליצירת תמריצים כלכליים לעיריות ומועצות מקומיות, ותכנון על שיכלול הגבלה של מרחב קבלת ההחלטות של הוועדות המקומיות, תוך שינוי סדרי עדיפויות, מתוך הבנה רחבה כי פרויקטים של התחדשות עירונית הם לפני הכול מיזמים להצלת חיים, ובעלי חשיבות לצמצום פערים חברתיים גם בתוך השכונות עצמן, וגם בין מרכז לפריפריה.

לצערנו המצב כיום הוא שחלק מראשי הערים בישראל מתנהלים כבעלי עסק כלכלי, ולא מממשים את אחריותם  כמנהיגים ציבוריים. חלקם לא מבינים כנראה את גודל הסכנות. 

עיריות צריכות לדאוג לתושביהן ולביטחונם ולהגן עליהם ולא למנוע מהם הגנה ולסכן אותם במוות כמעט וודאי בגלל שיקולים כספיים. אם שיקולים כספיים הם הבעיה – אז המדינה צריכה לשקול נתיבים לפיצוי של העיריות, אבל תוך סדרי עדיפות ברורים לקידום מהיר של מיזמי הצלת חיים והתמודדות עם ההשלכות תוך כדי, מכיוון שאנחנו במרוץ נגד הזמן פה. העיריות בוודאי לא צריכות להעניש את התושבים בחסימת דרכם והעמדתם בסכנת מוות. החיים קודמים לכול. 

לעניין הפריפריה- הפתרון היחידי כיום לקידום התחדשות עירונית בפריפריה הוא שהיזם יוכל לקדם פרויקט התחדשות בפריפריה ביחס הגיוני, ואת הפיצוי הכלכלי יקבל היזם בזכויות בניה שיקבל באזורי ביקוש ובמרכז הארץ. כך ניתן לייצר כדאיות כלכלית ליזמים שיחזקו או יחדשו מבנים בפריפריה. תכנית לניוד זכויות בין רשויות עדיין לא קיימת והיא די שאפתנית ותצריך שילוב של הרבה מאד גורמים, אבל היא הפתרון היחיד כמעט לחידוש ומיגון הפריפריה והגיע הזמן לקדם את זה, תכנית כזו היא מעולה, כי היא גם תוביל לצמצום פערים חברתיים קנה מידה אחר, יש כאן פוטנציאל אדיר. 

המדינה חייבת להחליט על תכנית חירום ברמה הלאומית הנותנת גם פתרונות לפריפריה שבה תכנית תמ"א 38 ופינוי בינוי לא עובדות בשל מחסור בכדאיות כלכלית או היעדר שוק, וגם להמשיך ולתחזק את הפתרונות הקיימים שפועלים, לרבות ובפרט תמ"א 38 שהיא תכנית מצילת חיים שהוכיחה את עצמה.

הגיע הזמן לפעול במהלך מערכת הבחירות על מנת להעלות את המודעות הציבורית לחשיבות הנושא, וכדי לייצר מחויבות  של חברי הכנסת מכל המפלגות לאימוץ של תכנית החירום בנושא.

תכניות להתחדשות עירונית מצילות חיים, ואנחנו נמצאים כרגע במצב חירום, והגיע הזמן שהציבור הרחב של בעלי הדירות במבנים המסוכנים ירים ראש וידרוש מנבחרי הציבור שלו לדאוג למיזמים מצילי חיים, ולקדם תכניות למיגון וחיזוק של כל המבנים המסוכנים בישראל. התכניות הללו מלבד הצלת חיים יביאו גם לצמצום פערים חברתיים בקנה מידה רחב, ולכן יש כאן גם חשיבות אזרחית כבירה."

*הכותב, טל ברוך, הינו בעלים של חברת TABA קידום פרויקטים, חברה לקידום וניהול פרויקטים של התחדשות עירונית מטעם בעלי דירות.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות