banner

איך תשפיע מערכת הבחירות על ההתחדשות העירונית והאם זה הזמן הנכון להתחיל פרויקט?

פגשנו את עו"ד אפרת רשף, שותפה במשרד עו"ד פרבמן רשף ושות', שעושה סדר בתחזיות, ואומרת: "זהו צו השעה, צריך לקדם פרויקטים להתחדשות עירונית בכל הכוח"

אפרת, מערכת הבחירות שבפתח לא מוסיפה ודאות לתחום ההתחדשות העירונית, איך אפשר בכל זאת לצפות את ההשלכות?
"אנחנו במערכת בחירות חמישית במהלך 3.5 השנים האחרונות, וזה שוב מכניס אותנו למצב של קיפאון. אני צופה שנראה קיפאון בחקיקה וברפורמות.

"אנחנו נמצאים בממשלת מעבר, שלא צפויה לקדם החלטות משמעותיות, כל החקיקה שמצויה בקנה ומאוד משמעותית להתחדשות העירונית נכנסת לערפל.

"בנוסף, אנחנו בפתחה של שנת 2023 ונכנסים לשנה ללא תקציב מאושר ויהיו לכך השלכות על הרשויות המקומיות, שיכנסו לתקופה של עצירה וקיפאון בכל מה שקשור למינויים בוועדות התכנון והסכמי הגג. המשמעות היא עצירה בכל הנוגע להרחבת כוח אדם לצורך הוצאת היתרי בנייה, שזה חסם מאוד משמעותית, תוכניות יהיו תקועות בצנרת בירוקרטית, נראה פחות כח אדם ופחות תקציב. בשורה התחתונה, אנחנו צפויים לעצירה וקיפאון בכל תחום הדיור.

"כך למשל, הרפורמה שהוכרזה בתוכנית הדיור הממשלתית להגדלת היצע יח"ד בהנחה, להגדלת תקציבים בפריפריה ולהגדלת כוח אדם – או שתיגנז או שתידחה לממשלה הבאה".

 שאלת השאלות – האם זה הזמן הנכון לקדם פרויקטים ומה חשוב לבדוק לפני שיוצאים לדרך?
"אין זמן נכון לקדם פרויקט בהתחדשות עירונית, אנחנו בצו השעה, אנחנו מדברים על מבנים מסוכנים וצריך לקדם את הפרויקטים כמה שיותר מהר.

"בנוסף, אנחנו נמצאים שנה וחצי לפני בחירות לרשויות המקומיות, צריך לצאת לדרך ולצאת בכל הכוח. מה שכן – חשוב לוודא שבתוך ההסכמים המשפטיים שעליהם חותמים הדיירים, יש לנו מנגנונים מספיק גמישים כדי להתאים את העסקה שחתמנו עליה באותו מועד לעתיד, שהוא לא צפוי מבחינת שינויי מדיניות ומבחינת מתווים, שהולכים ומשתנים. לכן, צריך לנקוט מישנה זהירות.

"יש לציין כי תמ"א 38 הוארכה לאוקטובר 2023 במטרה לקדם את החלופה שאושרה, אני צופה שנכנס לוואקום, לכן כל מי שמקדם פרויקטים של תמ"א 38 צריך לתת את הדגש על חוסר הוודאות. גם בהיבט מיסוי, הובטח לתת את ההטבות המתאימות לחלופה אולם כרגע אין חקיקה מתאימה שמאפשרת פטורים לפרויקטים של תמ"א 38".

הנתונים מצביעים על ירידה בהתחלות הבנייה בתמ"א 38, האם מדובר במגמה שתישאר איתנו?
"בעתיד הקרוב נראה עלייה, מאחר ולפני אוקטובר 2022 נחתמו הרבה עסקאות, לפני שחלון ההזדמנויות עמד להסגר אולם המגמה הכללית תהיה האטה, אנחנו נכנסים לוואקום ובנוסף הרשויות רואות לנגד עיניהן מתחמים של התחדשות עירונית (פינוי בינוי) ומכניסות מקלות בגלגלים לכל מה שקשור לחיזוק בניינים בודדים (תמ"א 38). כל זה מתקשר גם להעברת סמכויות לשלטון המקומי, שיקבל החלטות שמתאימות לאותה רשות.

"בהקשר זה, אני מחריגה את התוכניות של רשויות מקומית מכוח סעיף 23 לתמ"א 38 כמו תוכניות הרובעים בתל אביב, שם נמשיך לראות התחלות בנייה מכוח תמ"א 38 אבל רשויות אחרות, שלא קידמו תוכניות, בהן נראה מעט מאוד התחלות בנייה במסלול תמ"א 38".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות