banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

עליה קלה במחירי הדירות ברבעון הרביעי של 2020

על אף הביקוש הרב ברבעון זה כפי שעולה מנתוני המאקרו, סקירת מחירי הדירות הרבעונית של השמאי אוהד דנוס מעידה כי מחירי הדירות עלו בשיעור זניח ברבעון זה. זאת, על אף התחזיות של גורמים בשוק לעליית מחיר משמעותית

האם הביקוש הרב לדירות, כפי שעולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ומשרד האוצר, כבר מעיד על עליות מחיר משמעותיות בשטח? על פי סקירת הנדל"ן הרבעונית של שמאי המקרקעין אוהד דנוס, בעלים ומנכ"ל משרד דנוס, להט, ולשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל התשובה שלילית. על פי הסקירה שפרסם דנוס, מחירי הדירות ב-16 ערים הנכללות בסקירה רשמו עליה קלה בשיעור 0.8% ברבעון הרביעי של 2020 וזאת לעומת הרבעון הקודם (רבעון 3 של 2020) ועליה מתונה אף יותר בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (רבעון 4 של 2020) בשיעור 0.3% בלבד. מבט על רשימת הערים והשוני במחירים בעלה בעיקר מגמה מעורבת בין עליות לירידות.

נזכיר שסקירת מחירי הדירות שמפרסם דנוס כבר תקופה ארוכה מבוססת על אותם הקריטריונים שבהן עמדה סקירת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, סקירה ממשלתית רשמית שפורסמה שנים ארוכות. סקירה זו פסקה להתפרסם בשלהי 2016 כאשר שר האוצר דאז, משה כחלון, החליט כי רק הלמ"ס  תוכל לפרסם סקירה המתייחסת למחירי הדירות בישראל, זאת בטענה שריבוי המדדים והסקירות רק מבלבל את הציבור. לצד עצירת פרסום הסקירה האמורה של השמאי הממשלתי, גם במשרד הבינוי והשיכון וגם במשרד האוצר פסקו לפרסם נתונים אודות שונות מחירי הדירות. עם זאת, מאז פסקה הסקירה הרשמית, המשיך דנוס לפרסם את הסקירה באופן עצמאי. הסקירה מבוססת על עסקאות שבוצעו בדירות 4 חדרים בלבד, חדשות ויד 2, בערים שיש בהן די עסקאות כדי להעניק תמונה כמה שיותר מלאה. עם זאת, נדגיש שוב שלא מדובר בסקירה ממשלתית או רשמית מטעם גוף ממשלתי או ייצוגי כל שהוא.

סקירת נדלן רבעונית אוהד דנוס
סקירת נדלן רבעונית אוהד דנוס

בחזרה לנתונים. על פי הסקירה, בהשוואה לרבעון הקודם (רבעון 3 של 2020), בערים שנבדקו נרשמה מגמה מעורבת במחירים. כך, ב-6 ערים נרשמה ירידת מחיר, ב-8 ערים עלייה וב-2 ערים לא נרשם כל שיוני. העיר בה נרשמה העלייה המשמעותית ביותר במחיר הדירה הממוצע היא רמלה עם 7% עליה מהרבעון הקודם. עליות נוספות נרשמו בערים הרצליה (2%), חולון (2%), כפר סבא (4%), מודיעין (1%), נתניה (2%), ראשון לציון (1%) ותל אביב (3%). 

ירידת המחיר המשמעותית ביותר נרשמה בעיר אילת, ירידה בשיעור 3%. ערים נוספות בהן נרשמה ירידה הן אשדוד (ירידה בשיעור 1%), חיפה (ירידה בשיעור 2%), ירושלים (ירידה בשיעור 1%), פתח תקווה (ירידה בשיעור 1%) ורחובות (ירידה בשיעור 1%). באשקלון ובאר שבע לא נרשם כל שינוי במחיר.

בהשוואה לרבעון המקביל שנה שעברה (רבעון אחרון 2019), נרשמה עליה במחיר הממוצע ב-6 ערים  – אילת, אשדוד, כפר סבא, פתח תקווה, רחובות, רמלה ותל אביב. העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב בשיעור 9%. באותו הזמן, ירידה נרשמה בערים – ראשון לציון, נתניה, מודיעין, ירושלים, חיפה, חולון, באר שבע ואשקלון. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בחיפה ומודיעין בשיעור 6%. 

אוהד דנוס // צילום: שחר שירזי
אוהד דנוס // צילום: שחר שירזי

אוהד דנוס התייחס לסקירה ולתוצאותיה ואמר: "מגמת ירידת המחירים שאפיינה את הרבעון השלישי לשנת 2020 נגדעה בחדות ברבעון הרביעי. נראה כי הפחתת מס הרכישה למשקיעים יחד עם ההבנה כי המשברים הבריאותי והפוליטי עוד לפנינו ואין לממשלה תכניות ארוכות טווח לטיפול בו או בשוק הדיור, גרמה לציבור לקבל החלטות ולהפנות כספי השקעות לטובת רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה. הדבר מתבטא הן בעליית המחירים הרבעונית והן בגידול הדרמטי בהיקף העסקאות ביחס לרבעון הקודם, ואפילו ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, ברמה שנתית לא אובחנה עליית מחירים משמעותית וזאת, מאחר והרבעון הרביעי של 2019 היה רבעון של גאות בשוק הנדל"ן".

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות