banner
תל אביב // Depositphotos
תל אביב // Depositphotos

הרכבת לא עוצרת: תל אביב דחתה תביעות בהיקף של 28 מיליון שקל עקב אישור הקו הסגול

דיירי ארלוזורוב טענו כי תכנית תת"ל 70 א' תגרום לפגיעה באיכות חייהם. חוות דעת שמאית קבעה כי התכנית תיטיב עם הדיירים וערך נכסיהם

זיו גולדפישר 14.09.2023

הוועדה המקומית בתל אביב דחתה אתמול (ד') שורה של תביעות בהיקף של 28 מיליון שקל שהגישו דיירי רחוב ארלוזורוב, וזאת בעקבות אישור תכנית הקו הסגול של הרכבת הקלה (תת"ל 70/א) ותכנית המתאר העירונית (תא/5000). לטענת התובעים, אישור התכניות יפגע בערך נכסיהם, אך שמאי הוועדה המקומית ועורכי הדין של הוועדה דחו טענה זו.

התביעות שהוגשו לוועדה היו תביעות פיצויים בגין פגיעה במקרקעין שלא בדרך הפקעה. תביעה אחת הוגשה על ידי דיירת ארלזורוב 26, שתבעו 17.6 מיליון שקל. התביעה הוגשה על רקע אישור תת"ל 70 (הקו הסגול). לטענת התובעת, התכנית מבטלת הן את מקומות החנייה הקיימים בפועל והן את האפשרות להקמת מקומות חניה בעתיד. עוד נטען כי התכנית פוגעת בנגישות לחלקה, וכי בית המגורים יסבול ממטרדי רעש הצפויים, ולדיירים ייגרמו הפרעה וחוסר נוחות בתקופת הבנייה.

שמאית הוועדה, גלית אציל, כתבה בחוות דעתה: "שמאי התובעת מתעלמים מהגורמים המשביחים. בהתאם לסקר המחירים שמפורט בשומה, ברי לכל כי העלייה הגבוהה והחדה במחירי דירות ברחוב ארלוזורוב, בו מתוכנן תוואי רכבת קלה, אף לעומת רחוב ז'בוטינסקי, שבו לא מתוכנן תוואי רכבת קלה ודומה במאפייניו לרח' ארלוזורוב, נובעת, בין היתר, כתוצאה מהשפעתה של תכנית תת"ל 70א. יודגש כי רחוב ארלוזורוב מהווה כיום ציר תנועה ראשי בעיר תל אביב המאופיין בתנועת רכבים ערה שבו נוסעים אוטובוסים המונעים בבנזין או בדיזל בתדירות גבוהה. משכך, יישום הפרויקט יוביל לצמצום עומסי התנועה, ירידה בזיהום האוויר ואף צפוי לחול שיפור ניכר באקלים האקוסטי בסביבתו הקרובה של הנכס שבנדון".

דיירי ארלוזורוב 46 תבעו מעל 2.3 מיליון שקל במספר תביעות נפרדות. לטענת התובעים, עקב אישור הקו הסגול נגרם צמצום זכויות הבניה ואובדן מקומות חניה תת קרקעיים הנגרמים בעקבות הפקעת רצועה בשטח 21 מ"ר מהחלקה. עוד נטען לירידת ערך עקב שינוי תוואי הרכבת הקלה מתת קרקעי לעילי.

שמאי הוועדה, רחל פרנקו וניסן פרנקו ,כתבו בחוות דעתם כי: "יישומה של תת"ל 70א' תוביל לצמצום עומסי תנועה, לירידה בזיהום האוויר ולשיפור באקלים האקוסטי ביחס למצב הקיים – רכיבים אשר לא הובאו בחשבון במסגרת התביעה, בניגוד לדין. זאת ועוד, מעסקאות ההשוואה המפורטות בחוות הדעת השמאית מטעמנו עולה כי מחירי המקרקעין ברחוב ארלוזורוב האמירו בשנים האחרונות ואף שמאי התובע אינו חולק על כך. לטעמנו, עלייה זו נובעת, בין היתר, ממגמת ההתפתחות ושדרוג מערכת הכבישים והתשתיות המודרניות המתוכננות, אשר הולכות ונבנות בעיר ובסביבה באופן קבוע במהלך השנים האחרונות".

דיירי ארלוזורוב 70 תבעו כ-8 מיליון שקל במספר תביעות נפרדות. הרקע לתביעה הוא יעוד רצועת קרקע לדרך בחזיתות החלקות ברחוב ארלוזורוב, המרת קו הרכבת לעילי במקום תת קרקעי וביטול האפשרות לתוספת מרפסת בחזית. גם בתגובה לתביעה זו המליצו השמאים רחל פרנקו וניסן פרנקו לדחות את התביעה, בקביעה כי הקו הסגול יביא לשיפור באיכות החיים ברחוב.

חברי הוועדה המקומית, דורון ספיר, חיים גורן, אסף הראל וחן אריאלי, אימצו את חוות הדעת השמאית ואת המלצות הייעוץ המשפטי ודחו את התביעה לפיצויים.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות