banner
דניאלה פז ארז מייסדת ובעלים חברת פז כלכלה והנדסה // צילום אסף הבר
דניאלה פז ארז מייסדת ובעלים חברת פז כלכלה והנדסה // צילום אסף הבר

האם כספי ממשלה הם הדרך היחידה לקדם התחדשות בפריפריה?

יש להגדיר פטור גורף מהיטל השבחה, לשלב שטחי מסחר ותעסוקה, לשפר את הכדאיות הכלכלית ליזם ועוד- אולם לצד הפתרונות התקציביים והפיננסיים, יש לייצר ביקושים, תחבורה ומענים רב מערכתיים. כיצד יכולה הממשלה הבאה להביא את ההתחדשות העירונית לפריפריה?

 

לאחרונה פורסם כי מאות מיליוני שקלים שהובטחו לרשות להתחדשות עירונית עבור קידום פרויקטים בפריפריה, לא הגיעו ליעדם- ומנעו קידום פרויקטים של התחדשות בפריפריה. אך האם העברת כספים על ידי המדינה היא הדרך היחידה לקדם התחדשות בפריפריה?

פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית מהווים היום כבר כמחצית מהתחלות הבנייה במחוז תל אביב, אולם בפריפריה ההתחדשות העירונית אינה צוברת תאוצה. על פי דו"ח התחדשות עירונית לשנת 2018 של הרשות להתחדשות עירונית רק 6% מיחידות הדיור שאושרו לפינוי בינוי עד סוף 2018 היו במחוז דרום ופחות מאחוז אחד במחוז צפון.

בזמן שיישובי הפריפריה נמצאים בסיכון גבוה יותר, הן לנפילת טילים והן לפגיעה כתוצאה מרעידת אדמה (הישובים הממוקמים על השבר הסורי אפריקאי), ברור הדבר שיש לעשות מעשה ולחזק את המבנים באזורים אלו באמצעות התחדשות עירונית ולא להמתין שכוחות השוק יעשו את שלהם. בניגוד למרכז הארץ שבה נדרשת פחות מעורבות ממשלתית ביצירת כדאיות למימוש פרויקטים, הרי שבפריפריה שבה ערכי הקרקע נמוכים יש לשלב כוחות על מנת להגיע לפתרונות הרצויים.

התעלמות מהנושא לא רק תפקיר את חייהם של תושבי הפריפריה אלא גם תרחיב את הפערים הכלכליים בין תושבי השכונות הוותיקות במרכז לפריפריה.

הצורך העיקרי הוא בשינוי סדרי העדיפויות כך שההתחדשות העירונית בפריפריה תחשב כ"מוצר ציבורי". המשמעות היא שכל פרויקט כזה יהיה בעל תועלת חברתית וביטחונית, מה שיאפשר הקצאת מקורות ותקציבים ממשלתיים. 

ניתן לגייס מקורות תקציבים נוספים כמו: הקצאת קרקע משלימה במרכז, כלומר יזם שיחזק מבנים בפריפריה יקבל קרקע במרכז הארץ. הטבות מס כנהוג בעולם ליזמים שיקדמו פרויקטים של התחדשות בפריפריה ועידוד יזמים לפעול בפריפריה, תוך שיפור תנאי מימון ליזמים אשר יכול להגיע דרך שוק ההון בערבות מדינה.

כחלק מהפתרון התקציבי חשוב להגדיר פטור גורף מהיטל השבחה ובמקביל יש לשלב שטחי מסחר ותעסוקה בתכניות שיגדילו את הכנסות הרשות מארנונה וישפרו כלכליות ליזם. על מנת ליצור כדאיות גם לרשויות המקומיות יש ליזום מתן מענקי מדינה "חלף היטלי השבחה" שיפצו את הרשויות על הפטור הגורף מהיטל השבחה.

אולם לצד הפתרונות התקציביים והפיננסיים, יש לייצר ביקושים. על כל דירה בפרויקט התחדשות עירונית שתחזור לבעלים המקוריים היזמים, ישווקו לפחות 4 דירות חדשות. לצורך הגברת הביקושים בפריפריה יש לשלב בתוכניות ההתחדשות פתרונות תעסוקה ליצירת ביקושים. 

בנוסף, יש ליצור תשתיות של תחבורה ציבורית, לעודד מעבר של "קהילות חברתיות" לפריפריה, לפתח חינוך מיטבי, תרבות ופעילות חברתית כל זאת תוך שאיפה לתכנון שפוי בבינוי מרקמי תואם לאופי הפריפריה ולהימנע מבניית מגדלים אשר אינם מתאימים לאופי הישובים הפריפריאליים.

על מנת לעמוד במשימות המאתגרות הכרוכות בהתחדשות עירונית בפריפריה, יש לפעול באופן רב תחומי ורב מערכתי תוך שיתוף פעולה כלל משרדי המצריך חקיקה ייחודית, תיקצוב מאסיבי ויעדים שאפתניים אשר יש לוודא עמידה בהם. חשיבות יישום תוכנית לאומית רב מערכתית כזו הינו קריטי להתפתחות והתעצמות דרום וצפון הארץ ויפה שעה אחת קודם.

*הכותבת, דניאלה פז ארז , הינה מנכ"ל ומייסדת חברת ייעוץ הנדל״ן פז כלכלה והנדסה

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות