banner
פאנל התחדשות // ארן דולב
פאנל התחדשות // ארן דולב

המשנה ליועמ"ש: עד 2030 נגיע לכ-16 מיליון תושבים

בוועידה הלאומית לפינוי בינוי 2021 של מרכז הבניה הישראלי התייחס היועמ"ש למדיניות הציפוף הנדרשת בשל גידול האוכלוסייה בישראל. ראש עיריית גבעתיים טען כי עד היום הממשלה לא רק שלא עזרה אלא עשתה הכל למנוע התחדשות עירונית

רנית נחום-הלוי 14.06.2021

בקבינט ערים מתחדשות בוועידה הלאומית לפינוי בינוי 2021 של מרכז הבניה הישראל התייחס המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ להיקף האוכלוסייה בישראל שהולך וגדל, ומכאן קבע כי יש להמשיך במדיניות הציפוף. 

"אנחנו מדינה שהולכת ומצטופפת בקצב מטורף. 16 מיליון איש עד 2040 זה מספר שצריך להתמודד איתו, והכל מתחיל מהמילה ציפוף, ויש הרבה חסמים שצריך לטפל בהם. על מנת לאפשר ציפוף מבחינת תשתיות תחבורה, כל הגורמים מבינים שצריך לקדם את המטרו כמה שיותר מהר".

"גם אם לא יהיה קבינט דיור, יש הכרח בשיתוף פעולה בין כלל משרדי הממשלה. אי אפשר לתכנן אלפי יחידות דיור, אי אפשר לקדם שיווקים של רמ"י בלי לפתור קשיים בהיתרי בניה. אחד האתגרים הראשונים של הממשלה זה לשקם את הקשר עם השלטון המקומי, שגם הוא בעיני תוצאה של הקיפאון המשטרי. יש היום הרבה ראשי ערים שמסרבים להוציא היתרים, זו תופעה שמחייבת טיפול מיידי".

סוגיה נוסף שהמשנה ליועמ"ש טען שיש להתייחס אליה היא בדיקה של מה קורה במכוני הרישוי וקרא לשים דגש על השיווק ולא על התכנון. 

"צריך להבין מה לא עובד ברישוי. אחרי הכל מכוני הבקרה נועדו לקצר זמנים לא להאריך. יש הרבה מה לעשות בפתרון של חסמים אבל לדעתי השנה יש להתמקד בפתרון חסמים בשיווק ולא בתכנון. יש לנו פחות בעיה בתכנון ויותר בעיה בשיווק. בפרויקטים להתחדשות עירונית יש לקדם הסכמי גג בפרויקטים של התחדשות עירונית ולחדש את החקיקה ששוכבת הרבה זמן ונועדה לפתור חסמים קנייניים".

מנכ"לית ומייסדת חברת פז כלכלה והנדסה שהנחתה את הפאנל "קבינט ערים מתחדשות" אמרה, "לפני עשור אנשים יצאו לרחובות במחאה החברתית הגדולה בגלל משבר הדיור, בעקבות המחאה הוקמה ועדת טרכטנברג ושלוש ממשלות עבדו מאז כדי לייצר פתרונות לענף, כמו הסכמי הגג, הותמ"ל, הקמת מטה הדיור ועוד. אבל בשנתיים האחרונות מאז פירוקו של מטה הדיור נוצר קיפאון וכמות הנושאים שלא טופלו פשוט לא תעלה על הדעת. מהיום יש לנו ממשלה חדשה ואני מקווה שעכשיו סוף סוף אפשר להתחיל לעבוד".

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק, קרא לממשלה להפסיק להפריע ולהגדיל את סמכויות הרשויות המקומיות. "עד היום מדינת ישראל לא רק שלא קידמה התחדשות עירונית אלא עשתה הכל כדי להפריע ולמנוע התחדשות עירונית. המדינה צריכה לקבוע כללי רגולציה ולתת לי לעבוד. עם על כל שטות אני צריך לעשות תב"ע, לא נצא מזה. אין חיה כזו שממציאים כלי תכנוני שקוראים לו תמ"א ושהוא מתאים לכל מדינת ישראל. כל דיבור כזה על תמ"א, מחזיר אותנו אחורה. כל קמפיין כזה כמו שנעשה אחרי הקרבות גורם לתושבים שלנו לעצור הליכי התחדשות מתחמית.

"עד שלא יחליטו שיש פה משבר ושעת חירום שמחייבת קידום התחדשות עירונית, הנושא לא יקודם", ממשיך קוניק, "עד שלא ייתנו לרשויות המקומיות סמכויות הדברים לא יקודמו. היום אני מבזבז שבועות בוויכוחים עם הוועדה המחוזית, שאנשיה לא נכונים אפילו לבוא לסיור כדי לראות בעיניים על מה הם מתווכחים איתי. אני מקווה שבעתיד תושב יגיד לי אני לא רוצה ללכת על תמ"א כי זה לוקח 10 שנים, אני מעדיף התחדשות מתחמית כי אני יודע שיש לי מסלול ירוק שייתן לי תוך שנתיים-שלוש היתר".

 נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו טען כי תהליכי התכנון וגם תהליך הרישוי זקוקים לשיפור. על-מנת לשמן את הליכי התכנון קרא סרוגו לבטל את ההקלות בבניה (המאפשרת בניה החורגת מתוכנית בניין עיר, רנ"ה). "אני בעד ביטול הקלות. לא צריך אותם. אני רוצה שיתכננו תבעו"ת כמו שצריך, מקיפות, שיזמים ידעו מה מותר לבנות. ההקלות הן רק גורם מעכב ובסופו של דבר מוביל להתנגדויות ודיונים ללא סוף".

לעניין תמריצים לראשי רשויות קרא סרוגו להעלות את הארנונה. "אם ראש עיר מפסיד כסף על כל דירה שהוא בונה, איזה תמריץ יש לו לבנות? אנחנו חייבים שינוי בשיטת הארנונה שתתמרץ רשויות לבנות. תמ"א 38 היא לא תוכנית התחדשות עירונית, היא תוכנית להצלת חיי אדם. הכתובת על הקיר בענק. מומחים מדברים על רעידת אדמה מתקרבת בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר בים המלח. ביום שזה יקרה גם בתים בגבעתיים יקרסו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות