banner
איציק סימון // רז רוגובסקי
איציק סימון // רז רוגובסקי

העלייה בעלות הביטוח העלתה את מחירי הדירות בעוד כחצי אחוז

עלות הביטוח ששילמו הקבלנים במדינת ישראל עלתה בממוצע מאז 2019, כלומר בטרם עידן הקורונה, בכ-100 אחוזים, לעיתים אף יותר מכך – כך עולה מבדיקה שערכה סוכנות איציק סימון ביטוחי בנייה

איציק סימון 14.03.2022

מחלקת המחקר שלנו בדקה את מרכיב הביטוח בזינוק מחירי הדיור שאפיינה במיוחד את השנה האחרונה. אודה על האמת: הנתונים שקיבלנו מהצלבת נתוני המחקר אולי לא הפתיעו אותנו, אבל בהחלט יפתיעו את מקבלי ההחלטות בתחום הדיור.
ראשית, מסתבר שעלות הביטוח ששילמו הקבלנים במדינת ישראל, עלתה בממוצע מאז 2019, כלומר בטרם עידן הקורונה, בכ-100 אחוזים, לעיתים אף יותר מכך.
שנית, בפרויקטים בינונים וגדולים שערכם היה גבוה מ-80 מיליון שקלים, נאלצו הקבלנים לשלם אף סכומים יותר גדולים לביטוח, בהתאם למורכבות וגודל הפרויקט והסיכונים הכרוכים בו.
שלישית, וכאן "מספר האצבע" הדרמטי – מתברר כי העלייה בעלות הביטוח, אילצה את הקבלנים להעלות את מחירי הדירות בעוד כחצי אחוז, ובמקרים מסוימים  אף יותר, כלומר תוספת של עד בין אלפי לרבבות שקלים למחירי הדירות!

לגידול בעלות הדרמטית הזו מספר סיבות עיקריות:
ראשית, לחץ כבד של קונצרן הביטוח העולמי הענק "לוידס" על הסינדיקטים המספקים ביטוח  המשנה להעלות משמעותית את הפרמיה , זאת בעקבות הפסדים כבדים שמבטחי המשנה נאלצו לספוג בשוק הישראלי כתוצאה מתאונות, נזקי גוף  ונזקי רכוש שהתרחשו במהלך השנים האחרונות, כולל בעידן מגפת הקורונה.
עובדה זו גרמה למבטחי משנה רבים לקבל "רגליים קרות" ולהפסיק לבטח פרויקטים, או לחלופין להעלות משמעותית את הפרמיה, את ההשתתפויות העצמיות ובד בבד להקטין את הכיסוי הביטוחי.
גורם שני לעלייה התלולה במחירי הביטוח, האופייני במיוחד למדינת ישראל, הינו  המעורבות הישירה של המוסד לביטוח לאומי בכל מה שקשור לתאונות בענף הבניה ונזקי הגוף הכרוכים בהם והאפשרות של המוסד לחזור  בתביעת שיבוב אל הקבלן הראשי בגין פגיעת עובד קבלן משנה. תביעות אלה מכוסות בפוליסה הקבלנית, ככל שנרכשה בה ההרחבה לתביעות מסוג זה. עובדה זו, בין היתר, הובילה את מבטחי המשנה להגדיל משמעותית את הפרמיה ולעיתים קרובות גם לזנוח את השוק הישראלי ו/או להקשות מאד בקבלת פרויקטים חדשים לביטוח וכן להגדיל משמעותית את סכומי ההשתתפות העצמית של המבוטח בקרות נזק או תאונה.
לשם המחשה, אם עד 2019 ההשתתפות העצמית של הקבלן במקרה של תביעת שיבוב שהוגשה ע"י הביטוח הלאומי, הייתה סביב הסכום הצנוע של 20-40 אלף שקלים, כיום ההשתתפות זינקה במאות רבות של אחוזים לכ-100-150 אלף שקלים, ו בפרויקטים גדולים שמעל לכ-100 מיליון שקלים אף מעבר לכך.
בכל הנוגע לעליית המחירים, נתון נוסף, רק לסבר את האוזן, הינו עלות הביטוח הכוללת לקבלן המחושבת מעלות הבניה הישירה של הפרויקט, שזינקה בממוצע מכשליש האחוז  ב-2019 לכמעט חצי אחוז בפרויקטים הקטנים ובין  0.75% ל-1.5% בפרויקטים הגדולים, תלוי במורכבות הפרויקט, גובה הקומות, עומק החניונים סביבת הפרויקט ועוד.
אדגיש כי הנני רואה את עצמי לא רק כאיש ביטוח ותיק הנותן שירותים לאלפי חברות בניה, אלא גם אזרח מדינת ישראל החרד 24/7 לעתיד ענף הנדל"ן. לכן אני קורא לכל מקבלי ההחלטות בענף, כולל המוסד לביטוח לאומי, להבין את עומק המשבר ולמצוא לו פתרון מיטבי. שישמור על תנופת הבניה וההתחדשות העירונית הכה נחוצה מכל הסיבות הטובות שבעולם ולמצוא נוסחה שתסייע להתגבר על המשבר מול המבטחים ובתוך כך תבלום את מגמת הזינוק במחיר הביטוח לבנייה.

אציע להלן את הפעולות הבאות:
ראשית, הבנה והפנמה שהבטיחות  היא מעל לכל ועכשיו זה גם יעלה הרבה יותר למי שלא יפנים זאת : בהשתתפויות העצמיות ובמחירי הביטוח.
שנית, התערבות הרגולטור על מנת לשים קץ למצב האבסורדי בו חברות הביטוח בישראל הפכו להיות  שלא בטובתם דה פקטו ל"מוסד לביטוח לאומי" של מאות אלפי עובדים בענף הבנייה במדינת ישראל.
לסיכום, הבטיחות כיעד הינה לטעמי חיונית לא רק על מנת למנוע תאונות עבודה  מיותרות, אלא הכרח ליציאה מהמשבר בו נתון תחום ביטוחי הבנייה, לקיצור זמן הבנייה, לייעול הבניה והצטרפות למהפכת הקונסטרשן טק ולהצטרפותנו סוף סוף למשפחת העמים, לא רק בענף ההייטק, אלא גם ענף הבנייה, המעסיק כידוע מאות אלפי עובדים ומהווה קטר מוביל חשוב ביותר של כלכלת מדינת ישראל. 

*כותב המאמר איציק סימון הוא מנכ"ל ובעלי קבוצת איציק סימון ביטוחי בנייה

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות