banner
עופר זרף // צילום ליאת מנדל
עופר זרף // צילום ליאת מנדל

מגמת הנדידה של משפרי דיור מהמרכז לפריפריה מעלה הילוך

נדידה זוחלת, אולם עקבית, של משפרי דיור בחתך סוציו-אקונומי בינוני-גבוה, כך עולה מנתונים שניתח המנכ"ל עופר זרף

תמונה: עופר זרף // צילום ליאת מנדל

מניתוח נתונים שערכה חברת "יסודות איתנים", עולה כי אפקט "מדינה בנדידה", הינו פועל יוצא של שני גורמים עיקריים: האחד, רמות המחירים הבלתי אפשריות במרכז הארץ. השני, כביש "חוצה ישראל", שבהדרגה מייצר נדידה זוחלת, אולם עקבית, של משפרי דיור בחתך סוציו-אקונומי בינוני-גבוה מהמרכז לעבר הפריפריה. בתוך כך, מתחזק פוטנציאל המגורים במכולות.  

עופר זרף, מנכ"ל ומבעלי "יסודות איתנים": "תחילה המגמה היתה יציאה מערי הלווין היקרות יחסית של גוש דן, דוגמת הרצליה ורעננה, לעבר גוש תל מונד, כפר יונה ולבסוף פרדס חנה-כרכור. כיום ניתן לציין אצלנו דוגמאות משקפות כגון, זוג מרמת גן, שרכש בכרכור דירת 5 חדרים בתקציב של 1,610,000 מיליון שקלים, כאשר בני הזוג עובדים באיזור המרכז וכביש חוצה ישראל מאפשר להם נגישות מהירה למקום העבודה או משפחה מקריית מוצקין, כאשר האישה עובדת בקריות, הבעל עובד בכוחות הביטחון והם רכשו דירת גן בת 5 חדרים בישוב שלומי שבגליל המערבי בכ-1.3 מיליון שקלים. נכון להיום, בני הזוג נוסעים לעבודה מדי בוקר דרך כביש 4, אולם בעוד מספר שנים כשיושלם כביש חוצה ישראל מצומת סומך ואחיהוד צפונה לעבר כברי ושלומי, יתקצר זמן הנסיעה משמעותית. בני הזוג יצאו מנקודת הנחה שעם פיתוח הכבישים והתשתיות והתחדשות הישוב והאזור ועם  הטבות המס המשמעותיות, עלות הדירה בסופו של דבר מסתכמת בחיסכון משמעותי של כ-3,000 שקלים בחודש ובעשרות אחוזים פחות לעומת דירה מקבילה בחיפה. על כן, השיקול הזמני של עוד 20 דקות נסיעה לא מהווה שיקול בתחשיב הכלכלי והכללי".

תחבורה ציבורית תחזק את הנדידה
עוד אומר זרף, כי מדובר במגמה של מעבר משפחות צעירות ומשפרי דיור מערים ותיקות גדולות לערים וישובים קטנים ומתחדשים ועל מנת שמגמה זו תתחזק על הממשלה לשקול, במקביל ל"חוצה ישראל" וכבישים נוספים, לקדם במהירות תחבורה ציבורית איכותית ויעילה, דוגמת הרחבת מסילות הרכבת לעבר הגליל העליון והנגב הצפוני וכן, השקעה בנתצ"ים בכל הכבישים העורקיים, בהם יהיו מסלולים מיוחדים לתחבורה ציבורית, דוגמת אוטובוסים מודרניים ו"שאטלים" תכופים וזמינים לאזורי התעסוקה בערים הגדולות בפריפריה ובמרכז.

ממודיעין והשפלה ליישובים כפריים

הילה פלז, סמנכ"לית השיווק של חברת מ.אביב: "בשנים האחרונות אנו עדים למגמה בקרב זוגות צעירים ומשפרי דיור ממודיעין, השפלה ובעיקר מאזור ירושלים והסביבה למעבר לישוב קטן וכפרי דוגמת צור-הדסה. הנדידה או המעבר מהבירה לצור-הדסה, נובעים בעיקר ממחירי הדיור הגבוהים בירושלים. כך למשל, משפחה צעירה המעוניינת להרחיב את המשפחה רכשה אצלנו דירת 5 חדרים 121 מ"ר עם מרפסת, בשטח 13 מ"ר, במחיר של כ-2.980 מיליון שקלים-  מחיר דירת 3 חדרים שמכרה בבירה. מעבר לפן הכלכלי ישנו גם שיקול של ערכי הטבע, החינוך והמרחק הקצר יחסית לירושלים בה בני הזוג עובדים".

הדמיה - מ.אביב בצור הדסה // יחצ
הדמיה – מ.אביב בצור הדסה // יחצ

דוגמה אחרת שמציינת פלז, היא של זוג מבוגר משפרי דיור, שמכרו את דירתם בירושלים בכ-3 מיליון שקלים ורכשו בישוב צור-הדסה דירת פנטהאוז בשטח של 124 מ"ר עם 77 מ"ר מרפסת בכ- 2 מיליון שקלים: "הן במטרה לשדרג את איכות החיים, בקירבה למשפחה והן במטרה לעזור לילדיהם כלכלית עם הדירה שרכשו בפרויקט".

הדמיית פרויקט יערית בשלומי // סטודיו AA
הדמיית פרויקט יערית בשלומי // סטודיו AA

עוברים לגור במכולה

רמי אשל, מנכ"ל חברת "גל-רן מבנים ניידים" מקבוצת "עוז", אומר כי: "במהלך השנתיים האחרונות, הן עקב המחסור בהיצע דיור ובמיוחד האכזבה של רבבות זוגות צעירים שנרשמו למחיר למשתכן ולא עלו בהגרלה, מורגשת מגמה מתחזקת והולכת של זוגות צעירים ומשפחות עד גיל 40, אבל גם בקבוצות גיל מבוגרות יותר, שאימצו את הפתרון של מגורים במבנים ניידים. ברוב המקרים מדובר במבנה המוצב על קרקע פנויה  באחד המושבים ובעיקר באזורים המשיקים לגוש דן, דוגמת השרון או השפלה, בעלות שכירות חודשית שהינה כשליש מעלות שכירות ממוצעת בתל אביב או מחצית מהעלות בערי לווין דוגמת רעננה או ראשון לציון.

רמי אשל, מנכ"ל חברת "גל-רן מבנים ניידים" // צילום יניב גיל
רמי אשל, מנכ"ל חברת "גל-רן מבנים ניידים" // צילום יניב גיל

"היתרון הוא לא רק בכך שאתה משלם שכירות של פחות מ-2000 שקלים לחודש, מה שמאפשר לך לסיים את החודש כראוי ואפילו לחסוך, אלא גם באיכות החיים הגבוהה, זאת משום שהמבנים הללו ממוקמים ברוב המקרים באזורים כפריים פסטורליים וירוקים, ובנגישות מירבית אל המטרופולין התל אביבי".

המבנים הניידים כוללים סלון ושני חדרים נוספים, שירותים, מקלחת, מטבח מאובזר ומשמשים גם למשרדים קטנים וחברות סטארט אפ שנכנסות לשוק. "זה המהווה פתרון יצירתי, בוודאי במצב אי הוודאות בו נתון שוק הנדל"ן בכללותו.  המודל החדש  שיצרנו בהתאם למגמת השינויים הוא מכולה מעוצבת ואפילו מותאמת אישית. העיצוב  מתייחס למטבח, סלון, חדר שינה ורחצה ואף פינת ילדים אינטימית ופונקציונאלית", אומר אשל, "החלום שלי הוא לראות זוגות צעירים, סטודנטים, משפחות עם ילד אחד או שניים, שרוכשים או שוכרים מבנה נייד מעוצב בהתאם לאופיים ורצונותיהם, מצליחים לגמור את החודש ואולי אף לחסוך, חיים במקום שהם בוחרים, בין אם זה ליד ההורים, בשכונה אהובה, בקרבה לאוניברסיטה או מקום עבודה וחיים את החיים כמו שצריך. הייתי רוצה לראות שכונת מגורים של מכולות, מטופחת, מעוצבת עם חיי קהילה וחברה עשירים, כמו שקיים במדינות שונות בעולם, דוגמת אמסטרדם ולונדון".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות