banner
אלעזר במברגר // יחצ
אלעזר במברגר // יחצ

דרמה בכנסת: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית רוצה נציגות בוועדות הערר

בדיון נוקב בוועדה עלתה השאלה כמה יחידות דיור נחשבות ל"מתחם של התחדשות עירונית" והאם נציג הרשות הממשלתית יתווסף לוועדת הערר. מ"מ יו"ר ועדת הפנים, ח"כ איתן גינזבורג: "האם הרשות נקייה מכל אינטרס? האם נכון שדעתכם תישמע כחבר וועדה?"

אריאל נוי 13.10.2021

ועדת הפנים של הכנסת דנה השבוע בהרכב ועדת הערר לתכנון ובנייה, כאשר הממשלה הציעה להרחיב את הוועדה מ-5 ל-6 חברים, כשהחבר הנוסף הוא נציג הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. 

תומר רוזנר היועץ המשפטי לוועדה, אמר בדיון כי: "תפקיד הרשות לקדם מיזמים של התחדשות עירונית זה כתוב בחוק. על כל החלטה של ועדה מקומית אפשר לערור. זוהי ועדה מעין שיפוטית, שמונה בדרך כלל 5 חברים. הממשלה מבקשת לצרף את נציג הרשות להתחדשות עירונית, שמעורבת עד צוואר ויש לה אג'נדה".

אלעזר במברגר, מנהל הרשות להתחדשות עירונית, הגן על עמדת הממשלה, והסביר כי: "אנו מנסים לאזן תכנון נאות עם הגנה על הפרט. המומחים שלנו צברו ידע שאין היום". 

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג, הציע שהנציגים יהיו חיצוניים, בטענה שלחבר ועדה יש אינטרס: "ועדות הערר הפכו לסמי בית משפט שדן בסוגיות תכנוניות. החלטות תכנוניות במעטה משפטי מובהק, החלטות ברמה של פסק דין. האם הרשות נקייה מכל אינטרס? האם נכון שדעתכם תישמע כחבר וועדה? אולי נכון שתשמיעו עמדתכם כוועדה מייעצת? איפה היתרון של היכולת שלכם להשפיע דווקא באמצעות הצבעה?"

חכ איתן גינזבורג // דוברות הכנסת, דני שם טוב
חכ איתן גינזבורג // דוברות הכנסת, דני שם טוב

אחד השינויים המוצעים בחוק התכנון והבנייה לעניין התחדשות עירונית הוא, בנוסף למתחמים מוכרזים, לאפשר מבחן כמותי לשאלה "מהו מתחם התחדשות עירונית" ולהגדיר שהוא כזה הכולל 24 יחידות דיור קיימות, בתוספת יח"ד חדשות, כך שבסך הכל יכלול פרויקטי מינימום 70 יח"ד. מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג, התייחס להצעה, וביקש לדעת "מדוע בניין עם 10 יחידות דיור לא יכול להיחשב כאתר התחדשות? עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, השיבה לו: "הוא יכול, אבל דרך דיון בוועדת משנה להתחדשות עירונית שתתמקצע, ולא שכל תוכנית לארבע יחידות דיור תסתום את הועדה". 

עוד במהלך הדיון, מירה סלומון, מהשלטון המקומי טענה כי כיום השלטון המקומי מוגבל ויש להרחיב את סמכויות השלטון: "היום מתחם פינוי בינוי מותנה בהסכמת הרשות המקומית. ההגדרה החדשה מאפשרת לאפשר פנוי בינוי גם בסמכות ועדת מחוזית בלי הסכמת הרשות המקומית. האם זו דרך להעצמת השלטון המקומי?".

עו"ד ישי איציקוביץ // צילום: יורם רשף
עו"ד ישי איציקוביץ // צילום: יורם רשף

ישי איצקוביץ, נציג התאחדות הקבלנים, צין בדיון את חשיבות ההתחדשות העירונית ותמיכת נציגי הממשלה, ואמר כי: "ברורה לכל מצבם הרעוע של בניינים, ממ"דים חסרים. זה גם כלי לפתרון בעיה חברתית. כדי לעמוד ביעדים של הממשלות האחרונות, הרשות להתחדשות עירונית נותנת הנחיות שבאות להגן על דיירים קשישים, ליצור איזון. כתוצאה ממשבר פוליטי כבר שנתיים-שלוש לא הייתה הזדמנות לתיקונים. הכי חשוב בהצעת החוק זו הוודאות. הוודאות הכרחית כדי לקדם פרויקטים, והיום היא חסרה".

בוועדת הפנים ציינו כי ההחלטות בדיון הנוקב נדחו וייתקבלו בדיון הבא. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות