banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

בעקבות קריסת הבניין: "חיי אדם קודמים לשיקולי תכנון"

כך אמר אלי רוזנטל, מנכ"ל ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז. מנכ"ל חברת כנען: "הרשויות המקומיות הן שתוקעות את קידום הליכי התכנון לפרויקטים של תמ"א 38" . משרד עו"ד צבי שוב: "יש צורך בתיקוני חקיקה דחופים והוצאת הכוח מידי הוועדות המקומיות"

בכירים בענף הנדל"ן התייחסו היום לאירוע קריסת הבניין בחולון, זאת לאחר קצת יותר מיממה לפינוי הבניין מדייריו על ידי כוחות כיבוי אש. מדובר ב-32 משפחות מרחוב סרלין יוסף בחולון, שחייהם ניצלו בזכות הפינוי המוקדם. אלי רוזנטל מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, אמר כי "אירוע הקריסה שהיה אתמול בחולון מדליק נורה אדומה שכבר התרענו עליו רבות בעבר. ראשי הרשויות צריכים להבין שחיי אדם קודמים לשיקולי תכנון, שיקולים כלכליים וכו׳.

אלי רוזנטל // יחצ
אלי רוזנטל // יחצ

יש צורך בהול בהתערבות הממשלה עם חיוב חוקי לראשי הרשויות לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית גם ברמת התמ"א 38 של הריסה ובנייה וגם פינוי בינוי בקצבים מהירים יותר בכדי שלא נגיע למקרה של אסון. על פי הערכות אנו מדברים על מאות אלפי בניינים שנמצאים בסכנת קריסה בטווח הקצר והארוך. לא מעט בניינים שנבנו לפני 1980 הם בסכנה כזאת. הבנייה אז הייתה ללא תקן רעידות אדמה ועם איכות חומרים ירודה. אורך החיים של הבניינים הללו עומד על כ-50 שנה לכל היותר.

סמי מצלאוי // יחצ
סמי מצלאוי // יחצ

סמי מצלאוי, יו"ר ובעלים של חברת מצלאוי וחלוץ הפינוי בינוי בישראל, ציין כי: "התחדשות עירונית היא צו השעה, לא פחות ממשימה לאומית. עשרות אלפי אנשים גרים בבתים מתפוררים שנבנו לפני בין 50-70 שנה וכפי שראינו אתמול בחולון מדובר ממש בסכנה בטיחותית שאני מתריע עליה כבר שנים רבות. חשוב להבין שבשנים ההן לא היו את אותם חומרים ואת אופן התכנון שקיימים בימינו, ובנוסף בזמנו אי אפשר היה לתכנון ולבנות בצורה מסודרת ונכונה עם בדיקות בטיחות כפי שנעשה היום. אם דבר כזה קרה ככה סתם ביום בהיר תארו לכם מה היה קורה ברעידת אדמה או התקפת טילים למשל. באזור המרכז בלבד יש עשרות אלפי יחידות דיור שצריך למחוק מעל הקרקע ולהקים במקומן דירות חדשות. אפשר לעשות את זה תוך 20 שנה, רק צריך תקנות כך שיהיה אפשר להוציא היתרים בזמן מהיר, והממשלה חייבת לתת על כך את הדעת לפני שנראה עוד מקרים כאלו".

ניב רום // הילה לוצקי
ניב רום // הילה לוצקי

ניב רום, מנכ"ל כנען התחדשות עירונית, מקבוצת כנען, אמר כי: "אירוע קריסת המבנה שהתרחש אמש בחולון שוב מזכיר לכולנו את החשיבות של בניה מחדש או חיזוק של מבנים ישנים בפני פגיעות המסכנות חיים: אם באירועים ביטחוניים ורעידות אדמה, לא עלינו, או מבנים מוטים ליפול ושנמצאים בסכנת קריסה. המקרה מצער בעיקר כיוון שהרשויות המקומיות שאמורות לדאוג לבטחון של תושביהן, הן שתוקעות את קידום הליכי התכנון לפרויקטים של תמ"א 38 כמו גם תהליכים של פינוי בינוי עבור אוכלוסייה שזועקת כבר שנים לשינוי המצב. לפתחה של הממשלה החדשה מונחות מספר החלטות אמיצות לרפורמה אמיתית בתחום ההתחדשות העירונית, בניהן שינוי במעמדם של גורמי התכנון המקומי במטרה לקדם במהירות הליכי התחדשות ולפעול ממניעים מקצועיים בלבד כדי למנוע חלילה אבדות כבדות בנפש".

איילת צור // עוז מועלם
איילת צור // עוז מועלם

עו"ד איילת צור, משרד עו"ד צבי שוב המומחה בתכנון ובנייה ונדל"ן, אמרה כי: "קריסת הבניין מהווה אינדיקציה לצורך הרב בביצוע התחדשות עירונית, אשר תעודד הריסתם המבוקרת של בניינים ישנים ובניית מבנים חדשים תחתם, בהתאם לתקני הבניה החדשים.

התחדשות עירונית מאפשרת תכנון כולל ויעיל של המבנה החדש, לרווחת הדיירים והיזמים. העיריות צריכות כעת לשנס מותניים ולקדם תכניות להתחדשות עירונית, במסלולים מהירים, למניעת מקרים כגון אלו. בפועל, העובדה ששנים כה רבות אחרי שמיושמת תמ"א 38 ועלתה המודעות לצורך הדחוף בחיזוק בניינים, עדיין היקף הבניינים שעברו התחדשות עירונית הינו זעיר לעומת הנדרש. זהו מחדל גדול של כל העוסקים במלאכה והרשויות הממונות. בניין זה הינו דוגמה לכך שיש צורך בתיקוני חקיקה דחופים והוצאת הכוח מידי הוועדות המקומיות לאור השיקולים הכלכליים המניעים אותן".

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות