"נגמר הזמן שראשי הערים רק אספו את הזבל"
בפאנל סוער בשאלה האם ראש העיר קובע את ההתפתחות הנדל"נית בעיר טענו ראשי הערים שברגע שלראשי העירייה יהיה אינסנטיב ותמריצים ובונוסים כל ראשי העיר ירוצו לקדם תוכניות
בפאנל סוער בשאלה האם ראש העיר קובע את ההתפתחות הנדל"נית בעיר טענו ראשי הערים שברגע שלראשי העירייה יהיה אינסנטיב ותמריצים ובונוסים כל ראשי העיר ירוצו לקדם תוכניות
"ראש העיר קובע המון, ואני יודע שאני לדוגמא בשבע וחצי השנים שאני בתפקיד לקחתי את זה כפרויקט. רמת השרון שהייתה עם כמה פרויקטי תמ"א ופרויקטים של פינוי בינוי בודדים מפוצצת היום עם מנופים ויש עשרות פרויקטים בדרך. דברים אלו אמר אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון בכנס אתר מגדילים בפאנל עסק בשאלה האם ראש העיר קובע את הבינוי בעיר בהנחייתו של עו"ד מורן גור, מייסד ובעלים חברת עורכי הדין גור ושות'
לדבריו של גרובר, התפקיד של ראש העיר זה לייצר את השיווי משקל שכולם ייהנו מחיים טובים אני נבחרתי בשם תושבי רמת השרון כדי לעזור להם לחיות בתנאים הכי טובים. ראינו מה קרה במרוקו וטורקיה אני לא יכול לדמיין מה יקרה במדינה אם תהיה פה רעידת אדמה בהיקף הזה, אם לא נתעורר זה יקרה מתישהו, לצערי המדינה לא שם כי המדינה לא עושה כלום בהקשר של מוסדות חינוך, ורעידת אדמה יכולה לקרות גם בבוקר וזה יהיה קטסטרופה בהיקף של עשרות אלפי הרוגים.
כראש עיר שעובד עם וועדה מחוזית ומועצה ארצית, אני לוקח את עצמי כמי שמוביל ואמור להוביל את המהלכים האלה, יצרנו תוכניות שפוגשות מציאות. אני הולך ברמת השרון והרבה תושבים כועסים עליי כי יש יותר מדי בנייה, אבל אני בלב שקט כי אני יודע שבעוד כמה שנים תהיה עיר חדשה עם אוכלוסייה חדשה שזה אחד הדברים הכי טובים לעיר, מתוכננת נכון, עם בתי ספר חדשים, שיפרנו כבישים ובנינו גני ילדים עשינו המון, הכבישים מחכים לבתים ולא הבתים צריכים לחכות לכבישים והכיתות מחכות לילדים, והילדים לא צריכים לחכות לכיתות. אנחנו מוכנים לזה והגל השני יגיע ואני אהיה שם, צריך לקחת את זה כמשימה".
ערן ניצן, יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה מחוז תל אביב , מינהל התכנון ציין כי : "יש 3 סינריות לאיזון: האינטרסים של הרשות המקומית, מולו אינטרס יזמי שהרבה פעמים שונה ויש עוד שחקן בחדר: אינטרס ציבורי, שלפעמים העיר מייצגת אותו, ואתה מנסה לאזן. יש משמעות גדולה לזה שראש רשות שמגיע לוועדה מחוזית וברוב המקרים הוא יוכל לקדם את הפרויקטים שלו. כשאנו עוסקים בפרויקט תמ"א מסוים בוועדה מחוזית זה כשל, זה אמור להיות מקודם במקומי, למה להתעסק בפרויקט הקטן של התמ"א למה זה מגיע אלינו? יש שני מישורים שבהם זה יתנגש עם הרשויות: האחד נטייה של הרשויות לרדוף אחרי תקן 21, הנפחים נקבעו לפני זמן ואלו היו הראויים מבחינתם, הנקודה השנייה של הקונפליקט שמכתיבה את הפוזיציה, רשות כמו גבעתיים, זו עבודה יומיומית ודיון שמגיע לועדה מחוזית, אנחנו מתפשרים וכרגע מנסה לספק לתושבים שירותים ולקדם את התוכניות אבל זה נעשה בהתפשרות גדולה.
דלית זילבר, לשעבר מנכ"לית מינהל התכנון ציינה כי: "ברור שראש העיר הוא של התושבים והחשיבות של רשויות מקומיות הוא הכי מרכזי, התפקיד של הוועדה לראות את התושבים, הבנייה האסטרטגית, לכאן רוצים להגיע וחייבים לתת את התשתיות, תחבורה ציבורית, בתי ספר, וכל הזמן יש טנגו בין שלטון מקומי שצריך לספק את מה שנדרש לתושבים הקיימים והמדינה שלוקחת לותמ"ל. התחדשות עירונית חייבת לחדש ערים שנבנו לפני 70 שנה לא רק ברמה הבנינית אלא ברמת המרחב הציבורי ומי שצריך לתת את התשובה זה ראש העיר ותפקיד הוועדות זה לאזן בין הצרכים של המדינה האסטרטגים ולתת את התשתיות הנדרשות.
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים ציין כי: "ראש העיר לא מספיק קובע לטעמי, דעתי ידועה בחוויה שאני חווה יש וועדות עצמאיות אבל בגדול אנחנו לדעתי יותר מדי תלויים בגורמי חוץ כמו וועדות מחוזיות וצריך לעשות בעניין הזה סדר וחלוקה ברורה, יש חשיבות לוועדה המחוזית, יש מקומות שבהם אנשים לא מספיק מקצועיים או החלטות שלא מתקבלות על בסיס מקצועי אבל אני לא צריך אישורים של וועדה מחוזית כזו או אחרת, שתתן הגבלה או תוספת של קומות. אני חייב לציין ששיתוף הפעולה שלנו עם הוועדה המחוזית נהדר, בגבעתיים הייתה תדמית כלפיי אישית וכלפי העיר עד לפני כמה שנים כאילו לא רוצים לבנות בגבעתיים, אני לא חושב שיש עיר יותר מתוכננת מאשר גבעתיים בישראל, יש לנו תוכניות מפורטות: רמב"ם אושרה, צפון מערב העיר, ההסתדרות, הולכים להרוס באוקטובר את המתחם הראשון ואלו תוכניות בעצימות גבוהה בעיר הכי צפופה בארץ. הבעיה היא פחות העניין של וועדות מחוזיות אלא ההסתכלות של המדינה, ראינו בתמ"א 38 כאילו כל המדינה מקשה אחת, המציאו המצאה גאונית, רק מה לעשות שגבעתיים לא טובה . תמ"א זה ההיפך מהתחדשות עירונית זה המכשול הכי גדול שיש להתחדשות העירונית והבעיה בהחלטות כאלו היא שהן לא מאפשרות עצמאות אמיתית לראש עיר או ראש מועצה כדי להחליט"
סמי מצלאוי, יו"ר ובעלים מצלאוי ציין כי: "אני מתעסק עם פינוי בינוי מעל 20 שנה, ישבתי עם הרבה ראשי ערים במרכז וניסיתי לקדם מספר פרויקטים לא קטן, ואני תמיד נתקל במצבים שראש עיר לא יכול לפתור לבד. פינוי בינוי זה לא לבוא לקחת מגרש ולשים דיירים, אתה משנה את פני העיר: מגרשים שמחזיקים גם מגורים אבל גם מוסדות ציבור וגני ילדים. אני חושב שכל רשות צריכה לשאוף לעשות תוכנית אב לעיר ושם היא תקבע איזה מקומות יהיו לבנייה גבוהה או בנייה פחות גבוהה, מוסדות ציבור, להבנות בתוך התבנית, לאשר אותה בוועדה המחוזית, ולהעביר בצורה מסודרת כך שיהיה מתווה ברור לבנייה בעיר. ברגע שיהיה את הכלי הזה לראש העיר ביד לא תהיה לו בעיה לאשר פרויקטים"
עומר גוגנהיים, משנה למנכ"ל אשדר ציין כי "סמי דיבר על תוכנית אב. אבל אנחנו לדוגמא ניגשנו למכרז, הדיירים חיפשו יזם והמתחם נכנס לתוכניות בבקעת אונו ואנחנו לא מצליחים להוציא את מה שכתוב שם כי הצרכים משתנים ויש אבולוציה ומאז שאושרה התוכנית, הבנו שיש עוד כמה דברים ושום דבר לא מדויק. אני עובד פה כמעט עם כולם והמסקנה שהגעתי אליה היא שאנחנו עושים את הכול טוב זה פשוט תחום מאוד גדול ורחב ונתון לשינויים ואולי צריך לשנות משהו בהגדרה ובציפיות ולא לצפות שכל דבר יעבור מהר וחלק. השיח עם הרשויות צריך להיות מקיים ולראשי הערים יש את המגבלות שלהם, יש לנו פרויקט שאמור היה להיכנס בתור תמ"א 38 וזה נסגר במסגרת חלופת שקד ולא נכנס, לכל דבר יש חבלי לידה שלו ובסוף יש מידה של מקצועיות ומידה של טולרנטיות ומידה של רצון טוב וכולנו מבינים שאי אפשר בלי וזה מסתדר בסוף , לוקח זמן".
עו"ד גיא פרבמן, מייסד ושותף פרבמן רשף ושות': "ראש העיר הוא הקובע ומתווה תכנונית וביצועית הוא יכול לגרום לכך שפרויקטים שאושרו ייעצרו. אף אחד לא יודע מה יהיה בבחירות הקרובות, מה תהיה המדיניות של ראש העיר החדש, לפעמים תוכניות שרצות 4 – 5 שנים, נופלות לפח אחרי שראש עיר חדש נבחר. לכן צריך למנות וועדות מקצועיות שיעשו תכנונים. צריך להוציא את הפוליטיקה מהתכנון צריכים להוציא את הכוח מראשי ערים".
בתגובה ענה לו רן קוניק: "כל מי שמנסה לאורך השנים להעלים את ראשי העירים ולפנות לוועדה מקצועית, מי שחשב שאפשר בלי ראשי ערים טועה. אני מציע לזנוח את הרעיון , ולתת לראשי הערים עוד יותר כוח כי אין ראש עיר שלא רוצה לחדש את העיר שלו הוא צריך עזרה בבירוקרטיה, גם אם הוועדה תחתום על היתרים היא לא זו שתדאג לגני ילדים ולבתי ספר. נגמר הזמן שראשי העיר אספו רק את האשפה וצריך לתת להם אפשרויות. ברגע שלראשי העירייה יהיה אינסנטיב ותמריצים וכספים ובונוסים כל ראשי העיר ירוצו לקדם תוכניות" .
אבי גרובר הצטרף לדבריו וציין כי: "אני במאה עם אחוז ראש עיריית גבעתיים, שאתה אומר שראשי ערים מפריעים, זה דרך להתחמק מהבעיה האמיתית שבתחום הנדל"ן יש חוסר וודאות גדול. ברמת השרון אמור לעבור המטרו בסוקולוב, שנתיים וחצי שלוש עוד אין החלטה, אני יושב כראש עיר מול דיירים שנמצאים בחוסר וודאות מוחלט, הרחוב תקוע, אני מקבל תמונות של בלוקים שנופלים מהגג, רק עכשיו סוף סוף מתחילים להתקדם"
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן