banner
סוכות בבני ברק // shutterstock
סוכות בבני ברק // shutterstock

שערוריית הוועדה המקומית בני ברק

בני ברק: בית המשפט הטיח ביקורת קשה ועצר את החלטת הוועדה המקומית למתן היתר להריסה ובנייה מחדש של בניין מגורים, זאת מבלי שניתן אישור לכך שהבניין עומד בתנאי תמ"א 38: "ועדות התכנון בחלקן כוללות אנשי מקצוע בתחום התכנון ואחרות כוללות את נבחרי העיר, אנשי ציבור, שאינם אנשי מקצוע בתחום התכנון, כמו הוועדות המקומיות"

תמונה: בני ברק // shutterstock

בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל היתר בנייה לבניין ההולך ונבנה ברחוב רבי עקיבא בבני ברק בשל פגמים חמורים שנפלו בהליך הרישוי ומתן היתר הבניה, זאת לאחר שהחברה היזמית "זוהר ל.י חברה לבניין ויזמות בע"מ" הרסה את הבניין הישן בו התגוררו המשפחות והתחילה לבנות את הבניין החדש אליו הן אמורות לעבור. בית המשפט קבע שנפלו פגמים בהליך ושלא בטוח שהחברה היזמית זכאית לזכויות של תמ"א, והחליט להקפיא את הבנייה.

פגמים מהותיים והתנהלות חוזרת של ביטול החלטות הוועדה המקומית בני ברק
השופטת, ד"ר מיכל אגמון גונן קבעה כי נפלו פגמים חמורים בהליך האישור. במהלך הדיונים התברר כי הבניין נבנה במרחק 70 ס"מ מבניין צמוד, כאשר הוועדה המקומית שנתנה את ההיתר, כלל לא הייתה מודעת לקיומו של הבניין. בפסק הדין נקבע כי בהליך האישור בוועדה המקומית בני ברק, וכתוצאה מכך בהיתר הבנייה נפלו פגמים חמורים ומהותיים.  עוד נקבע כי לפני הוועדה לא עומד המידע הנדרש בחוק, כי לא הייתה לפניה מפה מצבית עדכנית, וכי היא לא הייתה מודעת לעובדה כי הבניין החדש יבנה כ-70 ס"מ מבניין העותרת. עוד נקבע בפסק הדין כי ההודעות על פרסום ההקלות לא נשלחו כנדרש, הוועדה לא דנה בהקלות ולא נימקה את הצורך בהן, לא ניתן אישור מהנדס לכך שהבניין עומד בתנאי תמ"א 38, וכמו כן נקבע, כי  הבניין החדש אינו עומד בתקן החניה, משנבנו 4 חניות במקום 6. עוד נקבע כי בחלק מהנושאים מדובר בהתנהלות חוזרת של הוועדה המקומית בני ברק, כאשר ועדת הערר מחוז ת"א כבר ביטלה היתרי בניה קודמים במקומות אחרים בעיר בשל תקלות דומות.

אילוסטרציה: הריסת בנין // depositphotos
אילוסטרציה: הריסת בנין // depositphotos

בשל הפגמים החמורים בהיתר, ביטל בית המשפט את היתר הבניה, על אף שצו המניעה שניתן בשעתו, ניתן לאחר שהושלמה בנייתן של ארבע קומות, זאת בשל שיהוי של העותרת בפנייה לבית המשפט. עם זאת, כדי לאפשר לוועדה המקומית לחזור ולדון בבקשה, תוך תיקון כל הפגמים נקבע כי הכרזת הבטלות תכנס לתוקף בעוד שנה. כך, בתקופת השהיית הכרזת הבטלות תוכל הוועדה המקומית לשוב ולדון בבקשה להיתר בנייה, כשהפעם כל הנתונים לפנייה.

בפסק הדין מספר קביעות עקרוניות הנוגעות להליך הרישוי ככלל, ולא רק לבניין בו דנה העתירה: השופטת אגמון גונן  קבעה בנוגע להקלות – ראשית, בנוגע להודעה על בקשה להקלה -כי כאשר מדביקים הודעה על בקשה להקלה בסביבת המקום המיועד לבנייה, יש להמציא תצהיר של תולה המודעות לא רק בנוגע למועד בו נתלו המודעות, אלא גם על כך, שהמודעות נותרו במקומן במהלך כל התקופה הקבועה להתנגדויות. עוד קבעה כי כאשר יש לשלוח הודעות על הקלות למענם הידוע של בעלי נכסים גובלים, הכוונה אינה לכתובת הנכס הגובל, אלא לכתובת בעלי הזכויות בנכס הגובל במרשם האוכלוסין.

אשר לחובה לנמק אישור הקלות – נקבע כי על הוועדה המקומית, בבואה לאשר הקלות, לדון ולנמק את הצורך באישור: "הקלה כשמה כן היא, הקלה ממה שנקבע בתכנית, היינו סטייה מתכנית. כפי שנקבע כבר בפסיקה, הקלה אינה בגדר זכות מוקנית בידי המבקש, ועל הוועדה לנמק את הסיבה בשלה היא סבורה כי יש מקום לתת את ההקלה…ההנחה העומדת בבסיס החוק, ובבסיס ההליך הנדרש לעניין ההקלות, הינה שהתכנית נותנת ביטוי לאיזון שערכו רשויות התכנון בין הזכויות הקנייניות של בעלי הזכויות באזור, לבין צרכי הציבור, ובכלל זה בעלי זכויות במגרשים הגובלים. כפי שציינתי בפתח הדברים – התכניות קובעות את הזכויות היחסיות והליך מתן ההיתר הוא ההליך למימושן. במקרה של הקלה ניתנות זכויות יתר למבקשי ההיתר. סטייה מהאיזון שנקבע בתכנית, לטובת מבקשי ההיתר, מחייבת הנמקה".

בכל הקשור להצגת חומר תכנוני לחברי ועדה מקומית – השופטת אגמון גונן הוסיפה וקבעה כי כאשר מדובר בוועדה מקומית שאינה כוללת אנשי מקצוע בתחום התכנון והבנייה, יש להציג לחברי הוועדה, מעבר לחומר הפורמלי הכולל מפות, תכניות ושרטוטים גם את מהות התכניות כך שיוכלו לערוך דיון מושכל בבקשות המונחות לפתחם: "ברצוני להדגיש, בהקשר של תכנון ובנייה כי ועדות התכנון בחלקן כוללות אנשי מקצוע בתחום התכנון (דוגמת הוועדות המחוזיות) ואחרות כוללות את נבחרי העיר, אנשי ציבור, שאינם אנשי מקצוע בתחום התכנון, כמו הוועדות המקומיות. אני סבורה שכאשר בית המשפט מעביר את ההחלטות ביקורת שיפוטית יש לתת את הדעת להבחנה זו…כוונתי להבחנה בין יכולתם של חברי הוועדה המקומית לנתח מסמכים תכנוניים כמו מפות ותכניות המופיעות בשרטוטים…. מכאן נובע, שכאשר על ועדה מקומית לקבל החלטה, כבענייננו, בשאלות תכנוניות, על בסיס מידע תכנוני, ובו מפות ותכניות, והחברים בה אינם אנשי מקצוע מתחום התכנון וההנדסה, יש לוודא כי בסיס הנתונים העובדתי-תכנוני הוצג לה כראוי על ידי אנשי מקצוע, ואין להסתפק בהנחת החומר הגולמי, כגון מפות ושרטוטים, לפני חברי הוועדה. דבר זה צריך לבוא לידי ביטוי בפרוטוקול."

בשל השיהוי הרב בהגשת העתירה והתנהלות העותרת, החליטה השופטת שלא לעשות צו להוצאות.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות