banner
עופרה חדד // צילום: אמנון ארד
עופרה חדד // צילום: אמנון ארד

יש לבטל מיסים, לשחרר חסמים ולהניע מחדש את ענף הנדל"ן

"המדינה צריכה לנטוש את המדיניות שבה נקטה עד היום בשוק הנדל"ן – שיווק קרקעות אך ורק למחיר למשתכן, הכבדה במיסוי על משקיעים ותושבי חוץ, ורגולציה דרקונית על אלה שמפעילים את השוק" // דעה

עופרה חדד // צילום: אמנון ארד

מאת: עופרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל

ענף הנדל"ן היה ועדיין קטר המשק הישראלי. הוא הוכרז על-ידי הממשלה כענף חיוני למשק, גם בתקופת משבר הקורונה כשרוב הענפים והתחומים האחרים נמצאים בשיתוק ובהדממה. אבל כדי שהענף ימשיך לתפקד ולנוע בזמן שרוב הגורמים המפעילים אותו עוצרים, הממשלה צריכה לקבל החלטות חשובות מאוד – ויפה שעה אחת קודם. אנחנו בזמן משבר, ומצבים קיצוניים דורשים צעדים קיצוניים.

מטרת הצעדים שהמדינה צריכה לנקוט לדעתי, היא מחד להניע מחדש את גלגלי המשק ושוק הנדל"ן בתקופה הזאת שבה רוב האזרחים ספונים בביתם, ומאידך להכניס לקופת המדינה כספים שיאפשרו לה לשלם דמי אבטלה וביטוח לאומי למאות אלפי העובדים שיצאו לחל"ת או שפוטרו.

אם הגלגלים של שוק הנדל"ן יעצרו, המשמעות היא פגיעה באוכלוסייה גדולה יותר מאשר אוכלוסיית הקבלנים. אם נקפיא בנייה, כל הגורמים הנלווים שעובדים לצידנו יסבלו גם הם ויצטרפו למעגל האבטלה – מהנדסים, מתכננים, ספקי חומרי הבניין, עובדי דפוס, מתווכים וכדומה – שיצטרפו לחצי מיליון העובדים שנרשמו בשבוע האחרון בלשכת התעסוקה בבקשה לדמי אבטלה. כלומר, עצירת שוק הנדל"ן לא פוגעת רק בנו הקבלנים, היא פוגעת בכל המעגלים השניים והשלישיים, אלה שניזונים מענף הבנייה, ומדובר בעשרות ומאות אלפי עובדים, ובמישרין נפגעת גם המדינה. 

הוראת שעה – ועכשיו

בראש ובראשונה, אני חושבת שהמדינה צריכה לנטוש את המדיניות שבה נקטה עד היום בשוק הנדל"ן – שיווק קרקעות אך ורק למחיר למשתכן, הכבדה במיסוי על משקיעים ותושבי חוץ, ורגולציה דרקונית על אלה שמפעילים את השוק. 

המדינה צריכה לתת הוראת שעה ולבטל לחלוטין או לכל הפחות להקטין את מס הרכישה של 8% לרוכשי דירה שנייה ומעלה – דהיינו להחזיר את המשקיעים לשוק. בכך המדינה תשיג מצד אחד הכנסות ממסים מהדירות שיירכשו, ומצד שני קורת גג לזוגות צעירים רבים שידם אינה משגת לרכוש דירה, והדירות שאותן משקיעים ירכשו ישמשו לדירות להשכרה לאותם צעירים. 

שנית, הוראת השעה צריכה לתת את הדעת גם על מיסוי של תושבי חוץ. כמו המשקיעים, גם תושבי חוץ הוכרזו כ"אויב המדינה" והודרו לחלוטין משוק הנדל"ן הישראלי על-ידי מס הרכישה של 8% מהשקל הראשון, כלומר גם אם יש להם דירה בישראל וגם אם אין. נוצר מצב שאנשים עם זיקה ציונית למדינת ישראל, ורוצים לקנות כאן דירה כדי להשתמש בה בחגים לדוגמא או כדי שהילדים שלהם יעשו עלייה בעתיד לישראל – מוותרים על הרכישה בגלל המיסוי הגבוה. מה בדיוק המדינה הרוויחה מכך? להפך, היא רק הפסידה, כי תושב חוץ שקונה כאן דירה, הזיקה שלו למדינת ישראל רק מתחזקת וזה טוב לישראל, ואם הוא לא מסוגל לרכוש דירה בישראל, הוא ייקח את הכסף שלו החוצה והמדינה תפסיד שוב. כאשר תושב חוץ מגיע עם בני משפחתו לארץ ומטייל בה, הוא מסייע גם לענף התיירות.

צעד אחרון להנעת גלגלי קטר הנדל"ן קשור למי שבאמת מפעיל את השוק – הקבלנים. רבות דובר כבר אך ראוי להזכיר שוב: שחרור חסמי בירוקרטיה, זירוז מתן היתרי בנייה, שיפור התפוקה של הפקידות ברשויות המקומיות כך שתהיה מסוגלת לטפל בכל הבקשות להיתרים ע"י מתן בונוס לעיריות שיעמדו בלוח זמנים שהוגדר להוצאת היתרי בנייה. 

המדינה הוכיחה שאם היא רוצה לעזור היא מסוגלת – ראוי לציין את הטיפול של המדינה בהלנת העובדים הזרים בתקופת המשבר, זה מהלך שבאמת עוזר לנו והיא ראויה לשבח על כך. 

אבל מה שבאמת יניע את הגלגלים זה אם היתר בנייה בפרויקטים ללא בקשה להקלות יתקבל בתוך שלושה חודשים, אם טופס 4 יתקבל בתוך זמן סביר גם בתקופה זו – זה מה שיגרום לשוק לזוז. 

לסיכום, המדינה חייבת לבצע מהלכים בשוק באופן מיידי, כי כל יום שעובר יכול להחריף את המשבר. אם המדינה תשכיל לבצע את הצעדים הנ"ל, זה יעשה טוב לכל הנוגעים בדבר – לשוק הנדל"ן, למשק הישראלי ולמדינה כולה. ובאופן כללי טוב תעשה המדינה אם תתן לנו לפעול כמו שאנחנו יודעים, אם תתן לשוק לעשות את שלו בנושא היצע וביקוש טבעי שיביא לאיזון המחירים. הוכחנו בעבר שאנחנו עושים זאת היטב. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות