banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

התאחדות הקבלנים: היקף הבנייה באתרים צנח לכ – 30%

התאחדות הקבלנים בוני הארץ מדווחת כי רק 35% מענף הבניה פעיל, צופה איחור כחצי שנה במסירת דירות ובניה ציבורית, וקוראת לממשלה לאפשר הגעה מיידית של 40 אלף עובדים שיעברו בידוד, וישובו לאתרי הבניה

אילוסטרציה // depositphotos

תפוקת ענף הבניה והתשתיות עומדת כיום על כ-35% בלבד מתפוקתו עבר משבר הקורונה, כך עולה מנתונים שאספה התאחדות הקבלנים בוני הארץ.  על פי הנתונים נותרו בישראל רק 34 אלף מכלל 80 אלף העובדים הפלשתינים והזרים שעבדו בה ערב פרוץ המשבר ובכ-10% מאתרי הבניה בישראל פעילים עובדים זרים ובהם עומדת תפוקת בניה על כ-60%. ביתר האתרים עומד היקף הבניה על כ-30% בלבד. עוד על פי הנתונים, חלה ירידה של מעל ל- 90% מהבניה בדרום ובמחוז ירושלים, ירידה של כ-50% מהבניה בצפון, ירידה של כ-30% מהיקף הבניה במרכז הארץ ועל עצירה כמעט מוחלטת של הבניה ביהודה ושמרון. 

"ישנם אזורים, כמו ירושלים וחלק גדול מאזור הצפון שבהם רוב עבודות הבניה מבוססות על עובדים פלשתינים ושם נעצרה הבניה כמעט לחלוטין. מעבר למחסור בפלשתינים ישנו מחסור כבד בעובדי מקצועות חיוניים לבניה, בראשם מנהלי פרויקטים, מנהלי בניה, עוזרי בטיחות ומנופאים. מחסור שהיה קיים לפני המשבר וגדל דרמטית בשל סגרים והסגרים של חולים או חשודים כחולים", אומרים בהתאחדות ומציינים כי: "ראשי הענף הבניה חוששים כי חלק לא קטן מהפלשתינים שעדיין עובדים בישראל ישובו לרשות הפלשתינית לקראת הרמאדן שיחול החודש. על בסיס הנתונים הללו חלק גדול מהדירות הנבנות כיום ברחבי המדינה ימסרו באיחור של חצי שנה לפחות לרוכשים שלהם". 

בהתאחדות מזכירים כי עם פרוץ המשבר והטלת הסגר על יהודה ושומרון, נותרו בישראל 45 אלף עובדי בניין פלשתינים בלבד, וכי בין פורים לפסח עזבו את ישראל 20 אלף מתוכם. במקביל, לפני סגירת השמיים בישראל לכניסת זרים, נותרו בסין כ-1,000 עובדים שהיו אמורים להגיע לישראל ולהגדיל את היקף הבניה המתוכננת. 

ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר כי: "אנחנו מתנהלים באי ודאות שהולכת וגדלה בכל יום. החזרה לעבודה בפרויקט בניה שהוקפא עורכת שבועות ובאתרים התלויים בעובדים פלשתינים וזרים היא צפויה להתארך לחודשים. חשוב להבין שכל העובדים שעזבו את ישראל הם עובדים שעבודתם מהווה את הבסיס לבניה של דירות, פיתוח תשתיות ומבני ציבור. אין לנו מושג מתי יוכלו העובדים הללו לשוב לישראל ובכל יום שעובר מתארכת תקופת האיחור הצפוי של להשלמת העבודות. 

"מחד, ענף הבניה הוגדר חיוני וכגורם התורם לתעסוקה של ישראלים רבים, לצד סיכון הידבקות נמוך מאוד באתרי הבניה, מצד שני הבאת עובדים זרים נוספים ואו השבת פלשתינים לעבודה בישראל לא נראות כעת באופק ועל כן אנחנו דורשים מהממשלה לתת לנו פתרונות ראויים. יש לפעול מיידית להבאת 20 אלף עובדים זרים ממדינות שאינן מוכות בקורונה ולהשיב עוד כ-20 אלף פלשתינאים שיעברו יחד בידוד במסגרת שתספק הממשלה, כדי שנוכל להחזיר את העובדים לפיגומים בטווח של כחודש ימים בלבד. אנחנו קוראים לממשלה לשבת איתנו ולהגיע לפתרון שיעצור את הסחף הזה מיד". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות