banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

ענף הנדל"ן למגורים רושם את הרמה הגבוהה ביותר לעסקאות מזה 20 שנה

ירידה של 5% ברכישת דירות לעומת החודש הקודם ועלייה של 35% לעומת יולי אשתקד, כך עולה מנתוני האוצר לחודש יולי 2021. המשקיעים מוסיפים להוביל את השוק, במגמת העדפה לרכישת דירות זולות יותר מאשר בעבר. הצפי לאוגוסט: עליה חדה נוספת במספר העסקאות

 

בחודש יולי נרכשו 13.1 אלף דירות, גידול של 35% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 5% בהשוואה לחודש הקודם. "יש לציין כי רמת העסקאות ביולי אשתקד הושפעה בחלקה מהמתנת המשקיעים להורדת מס הרכישה", כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים לחודש יולי, שמפרסם אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. בהשוואה ליולי 2019 מצטמצם שיעור הגידול במספר העסקאות ל-26%.

רכישות "דירה ראשונה" בשוק החופשי בחודש יולי הסתכמו ב-4.5 אלף דירות, גידול של 28% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 3% בהשוואה לחודש הקודם. נתונים ראשוניים לחודש אוגוסט כבר נאספו באגף, והם מצביעים על עליה חדה נוספת במספר העסקאות.

הרמה הגבוהה ביותר של עסקאות מזה 20 שנה

בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי נרכשו בחודש יולי 11.6 אלף דירות, גידול של 46% בהשוואה ליולי אשתקד וגידול של 27% בהשוואה ליולי 2019. בהשוואה לחודש הקודם זוהי ירידה של 8% . בהשוואה היסטורית של חודש יולי האחרון למקבילים לו בעשרים השנים האחרונות זוהי הרמה הגבוהה ביותר של עסקאות, בשוק החופשי ובכלל, לפחות בעשרים השנים האחרונות.

גידול חד בדירות יד שנייה

סך העסקאות בדירות יד שניה עמד על 8.3 אלף, גידול חד של 38% בהשוואה ליולי אשתקד, זאת בין היתר, על פי האוצר, "על רקע המתנת המשקיעים להורדת מס הרכישה, שנכנסה לתוקף בסוף החודש". בהשוואה ליולי 2019 זהו גידול של 19%. בהשוואה לחודש הקודם, בו נרשמה הרמה הגבוהה ביותר של עסקאות בשש השנים האחרונות, ירד מספר העסקאות בדירות יד שניה ב-8%.

בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול החד בעסקאות בהשוואה ליולי אשתקד הקיף את כל האזורים ואילו בהשוואה ליולי 2019 נרשמה ירידה באזור אחד  בלבד-אזור ת"א, בו נמשכת המגמה של רמת פעילות נמוכה יחסית בדירות יד שניה. אזור ב"ש הוביל את הגידול בעסקאות יד שניה (הן בהשוואה ליולי אשתקד והן בהשוואה ליולי 2019), עם שיעור גידול של 49%, כאשר שיעורי גידול דומים נרשמו גם באזורי המרכז וירושלים (אם כי באזור המרכז נרשם גידול מתון של 1% בלבד בהשוואה ליולי 2019). בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה במספר עסקאות יד שניה בכל האזורים, למעט נצרת, כאשר באזור ב"ש עומד שיעור הירידה על 2% בלבד. "מי שמיתנו את ירידה זו באזור ב"ש היו המשקיעים", אומרים עוד באוצר.

המשקיעים מוסיפים להוביל את הגידול במספר העסקאות

בחודש יולי רכשו המשקיעים 2.6 אלף דירות, גבוה פי 3 בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה ביולי אשתקד, וגבוה ב-80% בהשוואה ליולי 2019. בהשוואה לרמה הגבוהה במיוחד שנרשמה בחודש הקודם ירדו רכישות המשקיעים ב-10%. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 20%, כפול ממשקלם ביולי אשתקד ונמוך ב-1 נקודת אחוז בהשוואה לחודש הקודם.

בפילוח רכישות המשקיעים לפי אזורי מיסוי מקרקעין בולט אזור ב"ש עם גידול חד ברכישות אלו, אשר הסתכמו ב-388 דירות,  הרמה הגבוהה ביותר באזור זה מאז רמת השיא ההיסטורי שנרשמה ביוני 2015. יש לציין כי זהו אחד מארבעה אזורים מתוך עשרה, בהם נרשם גידול ברכישות המשקיעים גם בהשוואה לחודש הקודם. שלושת האזורים האחרים הם רחובות, חיפה ונצרת.  מנגד בולט אזור ת"א עם ירידה חדה של 34% ברכישות המשקיעים בהשוואה לחודש הקודם, אם כי בהשוואה ליולי 2019 זהו עדיין גידול חד של 56%.

בניתוח הערים המובילות ברכישות המשקיעים בחודש יולי האחרון בולטות הערים אילת, אשקלון, חריש ושדרות בדרוג גבוה ביחס לגודלן של ערים אלו. ת"א, ירושלים וחיפה מובילות את רכישות המשקיעים. "עוד נמצא כי במספר לא מבוטל של ערים נרשמה העדפה בקרב המשקיעים לרכישת דירות זולות יותר מאשר בעבר", מציינים באוצר.

בתוך כך, מכירות המשקיעים בחודש יולי עמדו על 2.6 אלף דירות,  בדומה למספר הדירות שנרכשו ע"י משקיעים. בהשוואה ליולי אשתקד זהו גידול של 36% וגידול של 27% בהשוואה ליולי 2019. בהשוואה לחודש הקודם ירדו מכירות המשקיעים ב-5%. "מלאי" הדירות בידי משקיעים  נותר ללא שינוי משמעותי בחודש גם בחודש יולי, זאת לאחר ירידה משמעותית במלאי זה מאז אפריל 2016 ועד הפחתת מס הרכישה בסוף יולי אשתקד.

מה עשו הזוגות הצעירים?

רכישות הזוגות הצעירים  הסתכמו בחודש יולי  ב-6 אלף דירות (כולל "מחיר למשתכן"), גידול של 14% בהשוואה ליולי אשתקד וגידול של 3% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי (בעיקר "מחיר למשתכן") הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4.5 אלף דירות, גידול של 28% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 3% בהשוואה לחודש הקודם. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי (לעומת יולי אשתקד) הקיף את כל האזורים, בהובלת אזור המרכז שרשם גידול של 37%.

ירושלים הובילה את רכישות משפרי הדיור, טבריה יורדת

רכישות משפרי הדיור בחודש יולי הסתכמו ב-4.4 אלפי דירות, גידול של 25% בהשוואה ליולי אשתקד, נמוך במעט משיעור הגידול ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי. בהשוואה לחודש הקודם ירדו רכישות משפרי הדיור ב-11%. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול ברכישות משפרי הדיור הקיף את כל האזורים, למעט טבריה, בו נרשמה דווקא ירידה חדה ברכישות אלו. אזור ירושלים הוביל את הגידול ברכישות משפרי הדיור, עם גידול של 40% בהשוואה ליולי אשתקד.

עוד בנתונים: מכירות הקבלנים בשוק החופשי הסתכמו בחודש יולי ב- 3.3 אלף דירות, גידול של 70% בהשוואה ליולי אשתקד וגידול של 58% בהשוואה ליולי 2019. בהשוואה לחודש הקודם זוהי ירידה של 7% במכירות הקבלנים בשוק החופשי.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות