banner
ראש העיר ירושלים, משה לאון ומייסד "מגדילים", בן מסינג // דרור סיתהכל
ראש העיר ירושלים, משה לאון ומייסד "מגדילים", בן מסינג // דרור סיתהכל

רק 6% מבכירי ענף הנדל"ן תומכים בתמ"א 38

48% סבורים שיש להפריט את התכנון בישראל לגוף מקצועי ורק 11% מאמינים כי הדיירים הם הגורם המשפיע על קידום פרויקטים להתחדשות עירונית, כך עולה מסקר שנערך בכנס "ישראל מתחדשת", בקרב מאות גורמים בכירים בתחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית

בכנס הנדל"ן השנתי "ישראל מתחדשת", שקיים אתר החדשות "מגדילים" השבוע (9.9) בירושלים, לקחו חלק שרים, ראשי ערים, בכירים במשרדי הממשלה, מאות יזמים, אנשי מקצוע ומומחים בתחום הנדל"ן. הכנס נחל הצלחה גדולה והוא התקיים בשני מושבים, לקהל המקצועי ולדיירים. במסגרת המושב הראשון התבקש הקהל המקצועי להצביע בסקר שעסק בסוגיות שונות העומדות על סדר היום בתחום הנדל"ן בכלל ובתחום ההתחדשות העירונית בישראל בפרט. 

בין השאר נשאלו מאות המשתתפים בכנס, מי צריך לקבוע את סדר היום התכנוני, מי הכי משפיע על קידום פרויקט התחדשות עירונית ועוד. מנתוני הצבעת קהל המומחים שנכח בכנס "ישראל מתחדשת" עולה כי, על רקע הדיונים בדבר המשך קיומה של תמ"א 38 גם לאחר מאי 2020, המועד בו תוקף התוכנית יפוג, ציינו מחצית מהמשיבים, כי עדיף לדעתם לשלב בין תמ"א 38 לפינוי בינוי, ומספר כמעט דומה, כ 43% , צידדו בתוכניות פינוי בינוי בלבד ורק 6% ציינו כי תמא 38 עדיפה בעיניהם.

לשאלה מי צריך לקבוע את סדר היום התכנוני בישראל, ענה הרוב כ- 48%, כי יש להפריט את תחום התכנון ולתת אותו בידי גוף מקצועי חיצוני, 29% סבורים כי המושכות צריכות להיות בידי הממשלה באמצעות מינהל התכנון, בעוד אחוז קטן כ- 14% סבור שראשי הערים והוועדות המקומיות הם הגורם המתאים ועוד 9% שסוברים כי יש להקים גוף משותף לוועדות המחוזיות והמקומיות.

בנוסף, כמחצית מאנשי המקצוע בתחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית אשר השיבו על הסקר, סבורים כי מנהלות ההתחדשות העירונית לא סייעו להסרת החסמים בתחום ומספר דומה, עוד כ- 43% , ציינו יש מקום לשיפור בעניין מעורבות המינהלות בהסרת חסמים. 11% מהמשתתפים ענו כי הם מאמינים כי המנהלות עשו שינוי לטובה.  

בשאלה מי הכי משפיע על קידום פרויקטי התחדשות עירונית, אנשי הנדל"ן תופסים את הוועדות המקומיות כגורם המשפיע ביותר, כך השיבו 31% מהמצביעים. קשרים אישיים נתפסים גם כן כגורם משמעותי לקידום פרויקטים בהתחדשות עירונית, כך סברו 26% מהמצביעים, וברמת השפעה נמוכה יותר נמצאות הוועדות המחוזיות והפקידות הבכירה, על כל אחד מגורמים אלה הצביעו כ 16% , כאשר בעלי הדירות נתפסים  כגורם הזניח ביותר, רק 11% מהמצביעים ציינו אותם כגורם המשפיע . 

רוב נכבד מאנשי המקצוע שנכחו בכנס, כ- 71%,  סוברים כי עירוב שימושים ושילובו בפרויקטי התחדשות עירונית, מהווה מפתח להחייאת הערים. לעומתם, 29% חושבים שעירוב שימושים איננו מהווה פיתרון וכי צריך למצוא גורם מחייה אחר.

עוד עולה מההצבעה כי רבים סבורים שהיזמים צריכים לקחת חלק  משמעותי יותר בקביעת סדר היום התכנוני, כך ציינו 68% מהמצביעים, בעוד 31% סבורים הפוך. ברמה המקומית, סברו רוב באי הכנס כי תחום ההתחדשות העירונית בירושלים יתפוס תאוצה, כך הצביעו כ- 74% .

בן מסינג, מייסד ומנכ"ל "מגדילים", האתר הישראלי להתחדשות עירונית ונדל"ן, אמר כי: "בכנס הזה הצלחנו לייצר עוד חיבורים אישיים, להקשיב לעוד דעות, להגיע להבנה הדדית על הצרכים של כלל השותפים ולקבל מידע מוסמך על מדיניות תכנון ערי העתיד מאלו שמובילים אותה- בכך תרמנו את חלקנו לקידום השיח הציבורי והתקשורתי, ואני שמח להיות חלק מהעשייה הזו. אני מודה לכל השותפים שלנו לכנס, לשרים, ראשי הערים, מקבלי ההחלטות ולמשתתפים הרבים שנטלו חלק בכנס ונמשיך לפעול, הן בזירת התקשורת והן מחוצה לה, על מנת לתת במה לכל העושים במלאכה, במטרה לראות יותר ויותר התחדשות בערים- זו הדרך הנכונה להחייאת השכונות ומרכזי הערים והוותיקות, להגברת הביטחון האישי של אזרחי ישראל ולהעלאת איכות חייהם". 

כרמלה קופר, עורכת ראשית "מגדילים", ציינה כי: "הסקר מעיד על עמדות אנשי ענף הנדל"ן, וניכר לצערי כי רובם איבדו אמון במערכות השלטון המקומית והמרכזית. מצד שני הם מציינים כי מי שמניע את הפרויקטים אלו הוועדות המקומיות וכן, קשרים אישיים, ככל הנראה בשל הקשיים הבירוקרטיים מול המערכות. בסופו של יום כולם שחקנים משפיעים בזירת ההתחדשות העירונית וצריכים למצוא את דרך המלך המשותפת לקידומה". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות