banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

ירידה של 7% במכירת דירות ברבעון הראשון לעומת אשתקד

סקירת האוצר לרבעון הראשון: "סנטימנט המשקיעים" רשם ירידה חדה של 36% ברבעון הראשון השנה ובכך העמיק בטריטוריה השלילית בה שוהה מדד זה החל מהרבעון השני של 2016

ברבעון הראשון של 2020 נמכרו כ-22 אלף דירות בשוק החופשי, ירידה של 7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כך עולה מסקירת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. זהו הרבעון הראשון החלש ביותר במכירות אלו מאז שנת 2009, שעמדה בצל פרוץ המשבר העולמי. בהכללת המכירות בסבסוד ממשלתי (מחיר למשתכן) עמד סך העסקאות על 25.5 אלף דירות, ירידה של 8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

מכירת דירות חדשות בשוק החופשי ברבעון הראשון הסתכמה ב-5.5 אלף דירות, ירידה של 7%  בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בהכללת המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים ב-8.8 אלף דירות, ירידה של 8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. 

בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי במהלך הרבעון הראשון, לפי קבוצת גודל חברה, נמצא כי החברות הקטנות דווקא רשמו עליה משמעותית במכירות בשוק החופשי בחודשיים הראשונים של השנה. עם זאת,  מציינים באגף כי המעבר שלהן לירידות מחודש מרץ ואילך הינו בשיעורים חדים מאלו של החברות הגדולות. 

רכישות המשקיעים ברבעון הראשון הסתכמו ב-3.5 אלף דירות בלבד, ירידה של 6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וקרוב לרמת השפל ההיסטורי ברכישות אלו בעשרים השנים האחרונות. ניתוח רמות המחירים של הדירות הנרכשות ע"י משקיעים בהשוואה לאלו הנרכשות ע"י הזוגות הצעירים בשוק החופשי מלמד כי באזורי הפריפריה פערי המחירים ביניהם נמוכים, ומנגד גבוהים למדי באזורי הביקוש במרכז הארץ.

מכירות המשקיעים ברבעון הראשון הסתכמו ב-5.2 אלף דירות, ירידה של 4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, שיעור ירידה מעט מתון מזה שנרשם בפלך העסקאות בדירות יד שניה.  במהלך הרבעון הוסיפו להיגרע 1.7 אלף דירות מ"מלאי" הדירות בידי משקיעים. מאז החל לרדת מלאי זה ברבעון השני של 2016 נגרעו ממנו כ-23 אלף דירות. 

בניתוח מכירות המשקיעים בולטת התחדשות העליה בשיעור הדירות הנמכרות בהפסד הון ריאלי, כאשר הפסד זה מתרכז בדירות שנרכשו בשנים האחרונות  – מחצית מדירות אלו נמכרו בהפסד הון ריאלי. ממצאים אלו מסבירים בין היתר את השפל ברכישות המשקיעים. עוד על פי הנתונים, "סנטימנט המשקיעים", המשקף את השינויים בפעילות המשקיעים בשוק רשם ירידה חדה של 36% ברבעון הראשון השנה ובכך העמיק  בטריטוריה השלילית בה שוהה מדד זה החל מהרבעון השני של 2016.

רכישות תושבי החוץ הסתכמו ברבעון הראשון השנה ב-300 דירות בלבד, ירידה של 14% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. אזור ירושלים בולט דווקא בגידול של 16%, כאשר במקביל ירידה חדה של 40% נרשמה באזור ת"א. ניתוח רמות המחירים של הדירות הנרכשות ע"י תושבי החוץ בהשוואה לאלו הנרכשות ע"י ישראלים מלמד כי רק באזור נתניה מתחרים שני סגמנטים אלו על אותן הדירות.

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות