banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

אושרו להפקדה תכניות מתאר כוללנית בסחנין ועראבה הכוללות 13,620 יח"ד

תוכנית המתאר בסחנין כוללת תוספת של 7,720 יחידות דיור, תוכנית המתאר בעראבה כוללת תוספת של 5,900 יחידות דיור

 

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, בראשות אוֹרי אילן, אישרה להפקדה תכניות מתאר ליישובים סחנין ועראבה שבגליל. התכניות שקודמו ע"י מינהל התכנון ולשכת התכנון במחוז צפון, מאפשרות אופק תכנוני להכפלת אוכלוסיית הישובים בהתאם ליעדי התוכנית האסטרטגית לשנת 2040. תוכנית המתאר לסחנין, כוללת תוספת של 7,720 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-60,000 תושבים. דבר המהווה הכפלה של אוכלוסיית העיר. 

במסגרת תוכנית המתאר הוגדרו מתחמי פיתוח חדשים בעיקר בצפון ומזרח העיר, תוך עיבוי המרקם הבנוי הקיים. מדובר בתוספת של 3,015 דונם לשטחי הפיתוח הקיימים של היישוב. בנוסף, התוכנית כוללת שימור ושיקום גרעין הכפר העתיק כאזור המשלב מורשת מקומית, מגורים מסחר ותיירות. כמו כן, בעיר הוותיקה, מתוכננת תוספת של מגורים מסחר ושימושים ציבוריים, וכן פיתוח וחיזוק הציר המסחרי המרכזי ל העיר – כביש 805 כרחוב עירוני ראשי של העיר הכולל עירוב שימושים ומוסדות ציבור כלל עירוניים.
בהיבט התעסוקה, התוכנית כוללת הקמת אזור תעסוקה מרחבי בצפון-מזרח העיר בסמוך לדרך 805 העתיד, שישמש את כלל הרשויות בבקעת סחנין (עראבה, דיר חנא ומשגב). כמו כן, התוכנית כוללת שימור בקעת אל מאל כאזור חקלאי פתוח, וכן פיתוח שטחים ירוקים בהיקף של כ-1,300 דונם לצרכי פנאי ונופש. 

 סחנין מונה כיום כ-31,000 תושבים והיא אחת מהערים המרכזיות באזור הגליל, המהווה מוקד מסחרי תעסוקתי וחינוכי לתושבי האזור. התוכנית קודמה ע"י מינהל התכנון ולשכת התכנון מחוז צפון בשיתוף עיריית סחנין, ובליווי ועדת היגוי בין-משרדית, ונערכה  על ידי צוות תכנון רב תחומי בראשות אדריכל יאיר אביגדור – מנעד אדריכלות ועיצוב עירוני.

תוכנית המתאר לעראבה כוללת תוספת של 5,900 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-37,000 תושבים. מדובר בתוספת של 4,735 דונם לשטחי הפיתוח הקיימים של היישוב.
התוכנית קובעת ארבעה מתחמי פיתוח חדשים מסביב למרקם הבנוי ביישוב, בהם תוכנית המקודמת בותמ"ל תמ"ל 1043. זאת, תוך ציפוף ועיבוי האזורים הוותיקים של היישוב. בנוסף, התוכנית קובעת פיתוח מרכז עירוני שישלב מגורים, תעסוקה ומסחר לאורך הצירים הראשיים של היישוב (כבישים 804 ו-805). בהיבט התעסוקה, התוכנית קובעת מוקד תעסוקה ומסחר בחלק הצפוני של היישוב.
כמו כן, התוכנית כוללת כ-600 דונם של שטחים פתוחים, תוך שמירה על ערכי מורשת, בכללם הגרעין ההיסטורי של היישוב ופיתוחו כמוקד תיירותי. 

עראבה הוכרזה כעיר בשנת 2016 ומונה כיום כ-24,000 נפש. התוכנית קודמה ע"י מינהל התכנון ולשכת התכנון במחוז צפון, בשיתוף עם עיריית עראבה, ובליווי ועדת היגוי בין-משרדית, ונערכה  על ידי צוות תכנון רב תחומי בראשות אדריכל דורון צפריר, פרחי – צפריר אדריכלים.  

מיכל מריל מהאגף לתכנון מקומי במינהל התכנון, ציינה כי: "קידום תכניות המתאר במגזרי המיעוטים בצפון, בהן עראבה וסחנין הינו חלק מעבודה מאומצת  וממהלך ארצי נרחב של מינהל התכנון לקדם תכניות מתאר ברוב רובם של יישובי החברה הערבית בארץ, ולייצר אופק פיתוח ותשתית תכנונית שיביאו לשיפור איכות חיי כלל התושבים הערביים בעשורים הבאים. תכניות אלה יאפשרו את קידומן המהיר של תכניות מאושרות שמכוחן ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה". 

אדר' יהונתן כהן-ליטאנט, מתכנן מחוז צפון, ציין כי: "מדובר בבשורה משמעותית ביותר עבור הערים סחנין ועראבה, כל אחת בנפרד עם הצרכים והאיכויות שלה, אך גם בראייה הכוללת של המרקם העירוני במרחב. מדובר ביצירת תשתית תכנונית איכותית ומאוזנת לדורות הבאים, ע"י חיזוק העירוניות במוקדים הראשיים, פיתוח מושכל של מתחמים חדשים לצד חידוש המרקם הוותיק, פיתוח מוקדי תעסוקה ומסחר, שטחים ירוקים, ועוד". 

אוֹרי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית, ציין כי: "הוועדה המחוזית צפון מובילה בשנים האחרונות מהלך אסטרטגי משָנֵה מציאות בחברה הערבית והדרוזית. סחנין ועראבה, הן ספינות דגל, בהיותן ערים מרכזיות וחשובות בכל קנה מידה, לצד נצרת, שפרעם וטמרה וכפרים גדולים אחרים כמו כפר כנא, כפר מנדא וג'דיידה-מכר, שעוברים תהליך מואץ של עיור. כל זה כדי לבסס תשתית תכנונית מודרנית, שמאפשרת צמיחה ושגשוג כלכלי, בניית שכונות מגורים איכותיות, לבעלי הקרקעות הפרטיות ולחסרי קרקע, על אדמות מדינה, כאחד. עד סוף שנת 2022, לא יהיה במחוז הצפון, אף לא יישוב אחד שבו מעל 5,000 תושבים בלי תכנית מתאר כוללנית מעודכנת". 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות