banner
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

מה יקרה לשוק הנדל"ן ביום שאחרי הקורונה?

החברות הפועלות בשוק הנדל"ן ישרדו, קהל הרוכשים, לאחר ההלם הראשוני, יחזור בהמוניו אל אתרי המכירות ומעז ייצא מתוק. כולנו נצא חזקים ובוטחים יותר // דעה

תמונה: ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

מאת: ארז כהן

אינני מזלזל כלל ועיקר במשבר הקורונה והשלכותיו על כלכלת ישראל, כולל שוק הדיור. אין ספק שבעידן אי וודאות בו אנחנו חיים בעצם ימים אלה, עולים אצל רבים מאיתנו, אנשי קהיליית הנדל"ן, אי אילו חששות ובמקרים מסוימים אף חרדות. מה יקרה לשוק? האם הרוכשים יחזרו לשבת על הגדר עד יעבור זעם? מה יקרה בנושא חומרי הבנייה שחלקם הגדול מיובאים מהמזרח הרחוק? ובכוח האדם שברובו המכריע מיובא אף הוא מכל רחבי העולם, כולל מהרשות הפלסטינית?

אבל, וזה אבל גדול, וכמי שמשרדו זה עשרות בשנים מייצג גופים כלכליים ונדל"ניים מובילים, אני יכול לאמר, ולציטוט, שעברנו גם עברנו משברים יותר גדולים מהמשבר הנוכחי, וצלחנו אותם על אף הכל היטב. 

מישהו מהקוראים זוכר את משבר הדוט קום, התמוטטות חברות ההייטק ובורסת הנאסד"ק  ב- 2000 ומספר חודשים לאחר מכן, ב-11 בספטמבר 2001 הפיגוע האסטרטגי שהיה במגדלי התאומים? ובכל נשכח: אצלנו, במדינת ישראל לוו המשבר הכלכלי העולמי הזה גם באינתיפאדה אכזרית וחסרת רסן בה פוצצו לא עלינו עשרות אוטובוסים עם אינספור פיגועים, לעיתים בקצב של פיגוע ואף יותר מידי יום ביומו.

עלעלו בפרסומים שהיו אז בתקשורת עם כותרות בגודל קידוש לבנה המבשרות, לא אחרת, על התמוטטות טוטאלית של הכלכלה הישראלית, בתוך זה שוק הדיור, יחד עם אותן חברות הייטק ואותן בורסות שקרסו, לא פחות מאשר כיום. ומה קרה אז? נכון, הייתה התמתנות בשוק הדיור, פחות התחלות בנייה ופחות רוכשים, אולם למרות זאת רמות המחירים נותרו על כנן(להוציא תיקון קל מאוד שהיה ב-2003) מעט חברות התמוטטו ובסופו של דבר השוק התייצב בהדרגה.

והאם מישהו מהקוראים  זוכר את ה-8 בספטמבר 2008, אותו יום רע ונמהר בו קרס בנק ליהמן ברדרס' בניו יורק ובעקבותיו קרס בורסות הוול סטריט  ובעקבותיהן הבורסות בכל רחבי העולם? ובכן, אנא הציצו וקיראו את כותרות הפרסומים בתקשורת באותה עת שניבאו, לא אחרת, את קץ הכלכלה ואולי אף קץ הימים לעולמי עד. האם שוק הדיור במדינת ישראל קרס אף הוא באותם הימים? ממש לא. נכון, הייתה עצירה זמנית לכחצי שנה בעליית מחירי הדיור ובביקושים, מספטמבר 2008 ועד מרץ 2009, אולם מיד לאחר מכן התחדשו הביקושים ביתר מרץ והמחירים המשיכו לנסוק מעלה, מעלה.

הדוגמאות הנ"ל שיאנן רחוקות מאיתנו, לא כרונולוגית ולא תודעתית, ממחישות אל נכון כי משבר הקורונה, שכבודו במקומו מונח, הינו בסופו של דבר בר חלוף. להבדיל מהדוגמאות הקודמות, מצב הכלכלה הישראלית הוא בהחלט טוב, כולל צמיחה נאה ואבטלה נמוכה מאוד וכל האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על משק בהחלט מוצק ועם אורך נשימה גם למצב של משבר זמני. גם האפשרות שהמגיפה בסופו של דבר תבלם הינה בהחלט ריאלית, ואפילו גבוהה, לאור האפשרות שפיתוח רפואי, התחממות הקיץ וגורמים נוספים הקשורים במערכת הבריאות ינטרלו אותה.

ואם לגבי שוק הדיור עסקינן, אזי ההחלטה של ממשלת ישראל להתיר, בהגבלות מסוימות של גיל ומצב משפחתי, המשך הבאת רבבות עובדים פלסטינים מיהודה שומרון, הינה לטעמי החלטה מאוד נכונה, מה שיאפשר המשך קידום הפרויקטים. גם בנושא יבוא חומרי בנייה אפשר יהיה באופן זמני לקדם את הנושא בעיקר דרך יבוא במכולות דרך הים, זאת גם כשנתב"ג מושבת וחברות התעופה מקורקעות.

לסיכום: אני מאמין באמונה שלמה, וכמי שמכיר היטב את ענף הנדל"ן שרובן ככולן של החברות הפועלות בו ישרדו, שקהל הרוכשים, לאחר ההלם הראשוני, יחזור בהמוניו אל אתרי המכירות ושמעז ייצא מתוק. כולנו נצא חזקים ובוטחים יותר. אמן ואמן!

*כותב המאמר ארז כהן, הינו שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות